Edward schreef:Roger B. schreef:had die in het filmpje weinig last van, daar kwam spoor breedte van auto en spoor aardig bij elkaar in de buurt....
defender zo veel breder, of ligt het aan de ETvan je velgen?
Normaal spoor is iets van 1400mm.......... Zal wel een oud stuk breed spoor geweest zijn waar ze dat stukje gefilmd hebben.
(kom er maar in Marc)

Heel goed. De Normale spoorbreedte alhier (het heet eigenlijk spoorwijdte) is 1435 mm tussen de rail-koppen.
Gek genoeg ligt de spoorbreedte van de gemiddelde auto erg dicht bij die van het "normaal-spoor" -- dat maakt dat tramrails zo verraderlijk kunnen zijn: rem je hard terwijl je net met alle wielen op de rails rijdt dan heb je ineens heel wat meer remweg.
Als ik even het snel gevonden 1486 als spoorbreedte van de Defender* aanhoud dan komt een en ander duidelijk erg dicht bijelkaar -- lucht uit de banden en het zou moeten gaan (de velgbreedte geeft nog leuk wat speling). In Spanje (voorzover je niet op een monderne normaalsporige lijn rijdt) blijf je tussen de rails (Spaans breedspoor is ruim 20 cm breder als het onze).
* Een Series is iets smaller maar ik denk dat ie nog steeds net op de railkoppen zou kunnen rijden.
Op de rail-koppen blijven rijden terwijl je géén straatspoor (zoals de tram in de weg heeft) hebt is erg lastig. De oplossing om het goed te laten daan is eenvoudig: Een paar rail-geleide-wieltjes voor en achter en klaar ben je.
En ... "gewoon" schuin een normaal stukje spoor oversteken valt vies tegen: de moderne wat zwaardere rail is best hoog -- heel rustig aan gaat het maar je (en alles in je auto) wordt aardig door elkaar geschud. (Vraag niet hoe ik dit weet.)
Groeten MarcS
PS Voor de 1/4 ton GP (Ford, Willys) bestonden wel converstie-wielen, wielen met en rail-wielband
Met wat meer Offset/ET gaat het dus ook met een Dodge