Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jpmr2

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor jpmr2 » 08 Apr 2014, 09:34

Bij de dealer gaan we ook niet veel wijzer worden.... "tsja, dan moeten we er nog maar eens naar kijken, maar dat voorste diff moest sowieso vervangen worden hoor. De pen zat los in het pignonwiel en dat is niet goed"
Wat we hiervan moeten geloven weet ik inmiddels ook al niet meer.

Vanmorgen de kruisstukjes ff bekeken, die zitten mooi in 't vet en vertonen niks geen speling.

Wat me wel opviel is dat er flink wat beweging zit in de cardanas vanaf de transmissierem naar achteren. Ik kan deze as zeker een kwart slag draaien. De voorste cardanas kan ik maar een fractie hiervan bewegen. Het lijkt of er behoorlijk wat ruimte zit in de transmissierem. Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Of is dat normaal?

De dealer heeft bij het vervangen van de koppeling niet naar het vliegwiel gekeken. Her en der hoor ik wel vaak problemen met het dubbel massa vliegwiel. Zouden we het in die hoek moeten zoeken?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2014, 11:01

Als ik het goed heb heeft een "Puma" geen dual-mass vliegwiel, dat scheelt dan dus weer (dat scheelt, er zitten nu veren in die stuk kunnen gaan, d'r waren om te beginnen slechte koppelingssets, vraag maar aan Edward).

En er was een "item" met een slechte afdichting van de tussenbak aan de handrem-zijde, dat had intussen in de garantie opgelost moeten zijn.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 08 Apr 2014, 11:36

Daar zitten toch ook meenemers op? Misschien zijn die wel 'op' Ken het type verder niet goed.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Apr 2014, 13:00

jpmr2 schreef:Wat me wel opviel is dat er flink wat beweging zit in de cardanas vanaf de transmissierem naar achteren. Ik kan deze as zeker een kwart slag draaien.

Een los zittende handrem trommel kan ook een geluid geven. Je zet die vast met de vier bouten van de achterste cardan as.

Weet je zeker dat je de achterste as een kwart slag kunt draaien? Dat is wel heel veel. Een achtste slag is normaal.

Roger

Berichtdoor Roger » 08 Apr 2014, 13:02

Een kwart slag op de achterste cardan is te veel.

Mijn TD5 uit 2003 met 200.000 op de teller heeft veel minder.

En ik meen ooit Rob eens te hebben zien vermelden dat hij in al zijn jaren nog nooit een falend dual mass vliegwiel had gezien op een Defender.

Is het minder met ingeschakeld difflock trouwens??

Wel even op het gras proberen of rechtuit blijven rijden.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2014, 14:07

jpmr2 schreef:Wat me wel opviel is dat er flink wat beweging zit in de cardanas vanaf de transmissierem naar achteren. Ik kan deze as zeker een kwart slag draaien. De voorste cardanas kan ik maar een fractie hiervan bewegen.

Dat is bij mijn 300 Tdi uit '98 met 2 ton op de teller ook zo. En ik hoor soms ook een kloink, maar meestal vang ik dat op met rustig schakelen/koppelen. Ik heb wel een keer de achterste meenemers vervangen (alleen de meenemers, terwijl ook de spiebanen op de steekassen iets waren ingeslagen), maar de vertanding in de meenemers was nagenoeg geheel verdwenen. Met de nieuwe meenemers had ik dus direct al speling. Maar het loopt al weer 50.000 km.
Die kwartslag vrije ruimte van de achterste cardanas zit hoogstwaarschijnlijk in de steekassen en meenemers. Als ik namelijk voorzichtig draai kan ik minimale speling voelen tussen pignon en kroonwiel.
Ooit zet ik er wel eens nieuwe steekassen in (en weer nieuwe meenemers).
Voorlopig rijdt het wel.

Groet,

Erik.

Aanvulling: Onder mijn 110 zit nog "gewoon" een Salisbury achteras.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jpmr2

Berichtdoor jpmr2 » 08 Apr 2014, 15:55

Als je heel rustig en langzaam de koppeling op laat komen dan kun je schakelen zonder het geklapper. Maar dan moet je er wel ervaring mee hebben. De monteurs die er tot nu toe mee hebben gereden hadden stuk voor stuk een paar km. nodig om het onder de knie te krijgen.
De cardanas zit goed vast op de handremtrommel, alle boutjes zitten muurvast, daar zit dus geen speling op.

Het viel ons idd ook op dat er speling zit op de meenemers, zeker achter is dat goed te zien. Zijn die dingen makkelijk te vervangen? Is het normaal dat bij een auto, die eigenlijk alleen maar snelweg voor z'n kiezen krijgt, deze al met 40.000 km versleten zijn?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2014, 16:48

jpmr2 schreef:Het viel ons idd ook op dat er speling zit op de meenemers, zeker achter is dat goed te zien. Zijn die dingen makkelijk te vervangen? Is het normaal dat bij een auto, die eigenlijk alleen maar snelweg voor z'n kiezen krijgt, deze al met 40.000 km versleten zijn?

Als de meenemers al binnen de 40.000 km versleten zijn dan zijn die meenemers toch wel een beetje extra op de proef gesteld.

Vervangen gaat overigens makkelijk (als de bouten niet vastgeroest zijn).
En het is heel normaal dat ze achter veel vlotter slijten als voor. De voorwielen leggen een langere weg af (zelfs als je "recht-uit" rijdt - door de vetergang), en door die langere weg voor heb je netto meer kracht op de achterwielen.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Apr 2014, 17:23

jpmr2 schreef:Is het normaal dat bij een auto, die eigenlijk alleen maar snelweg voor z'n kiezen krijgt, deze al met 40.000 km versleten zijn?

Nee, dat is niet normaal. Mijn Puma die 3x zoveel kilometers gelopen heeft en meer onverhard dan verhard rijdt heeft nog geen noemenswaardige speling.

Nou vraag ik me ook af of je wel een kwart slag speling krijgt van een versleten meenemer. Stel een meenemer staat op het punt van doorbreken dan geeft dat:
1/2 * 3.54/24 = 1/13 omwenteling speling, veel minder dan 1/4.

Uiteraard is speling een optelsom van de cardan as, het diff en de meenemers.
Hebben ze wel het juiste diff gewisseld? Hadden ze niet het achterdiff moeten wisselen?

PS Een Puma heeft geen dual mass flywiel maar gewoon een massieve schijf.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2014, 18:11

JoostKenya schreef:
jpmr2 schreef:Is het normaal dat bij een auto, die eigenlijk alleen maar snelweg voor z'n kiezen krijgt, deze al met 40.000 km versleten zijn?

Nee, dat is niet normaal. Mijn Puma die 3x zoveel kilometers gelopen heeft en meer onverhard dan verhard rijdt heeft nog geen noemenswaardige speling.

Dag Joost,

Bij mijn oude Td5 waren de meenemers na ruim 100.000 km al wel een aardig eindje ingeslagen/versleten. Nu waren die ook de eerste paar jaar (onder het beheer van de dealer) geheel "kaal" en dus roestig gebleven, dat draagt denkelijk wel bij aan snellere slijtage. Ik heb daarnaast de indruk dat die meenemers niet allemaal van dezelfde kwaliteit zijn, zelfs af-fabriek, en dat dus de levensduur ook daardoor variabel is.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”