Kortom: het meeste komt aan op overleg.
Wat ik nu dus wel begrijp is:
-Heb je een defecte motor en vervang je hem door eenzelfde uit dezelfde tijd (maar toch met een ander motor nummer), dan zal je dit toch in overleg moeten doen, want je verandert wel wat. Doe je dit niet dan kan het eventueel een deel van je 1/3 en 2/3 afsnoepen
-Vervang je b.v je motor voor een nieuwer typ en is dit ter vervanging dan kan het in overleg goed gekeurd worden. maar waarschijnlijk gaat het toch van je 1/3, 2/3 af..
-is het in het buitenland gebeurt dan heb je geluk mits het maar goed gedocumenteert staat.
Wat ik dan wel iets raars vindt: stel ik heb nu een golf 4 waar ik een golf 6 motor inzet ofzo. Dan kan dat dus over 30 jaar (als de golf 40 jaar oud is) dus problemen op gaan leveren, ook al heb je het in overleg gedaan en staat het op het kentekenbewijs. Een deel is dan jonger dan de rest? of zie ik dit verkeerd
1/3 en 2/3 regelingen
-
Roger B.
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
over zoveel jaar bestaat die hele regel niet meer en die golf4 wordt ook nooit zo oud..
je verhaal klopt niet helemaal, zeker dat "als het in het buitenland gebeurd is" stukje niet.
het maakt voor de regelgeving niet uit waar de vernieuwing/reparatie uitgevoerd wordt.
dat misverstand is hier ook al eens aan bod geweest... als je een auto uit 1973 koopt uit het buitenland waar in het verleden in het buitenland een nieuwere aandrijflijn in gepoot is (bijvoorbeeld een 3,9EFI ipv de 3,5 carb in een RRC) dan geldt die 1/3 2/3 regel nog steeds tov de originele configuratie en niet tov hoe ie nederland in komt nu..
je verhaal klopt niet helemaal, zeker dat "als het in het buitenland gebeurd is" stukje niet.
het maakt voor de regelgeving niet uit waar de vernieuwing/reparatie uitgevoerd wordt.
dat misverstand is hier ook al eens aan bod geweest... als je een auto uit 1973 koopt uit het buitenland waar in het verleden in het buitenland een nieuwere aandrijflijn in gepoot is (bijvoorbeeld een 3,9EFI ipv de 3,5 carb in een RRC) dan geldt die 1/3 2/3 regel nog steeds tov de originele configuratie en niet tov hoe ie nederland in komt nu..
gone
Volgens mij mis je nou net de essentie van de 1/3 2/3 regel. Als je 1/3 (of minder) vervangt door wat nieuwers geldt de oude leeftijd nog, doe je meer dan geldt de leeftijd van het nieuwste onderdeel. Dus de motor alleen zou geen probleem moeten zijn. Zet je naast de motor van die nieuwe golf ook de complete koets over dan moet je 10 jaar langer wachten (volgens de huidige normen, over 30 jaar kun je er van uit gaan dat je hem nooit belastingvrij zult krijgen vrees ik...).
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Toch snap ik dan even iets niet;
ook hier is vaak aangegeven dat bv vernieuwing van je deuren als vervanging wordt gezien, lees noodzakelijk onderhoud so to speek.
Van het oude type - lift up- naar nieuw type - push buttum(of weet ik effe veel hoe die dingen heten).
maarrrrr: nou zijn die oude modellen, lift up- nog steeds nieuw te koop.
Als ik als rdw man de logica aanhouw, dan redeneer ik toch naar een restaureerende eigenaar dat die deuren verplicht zijn bij vernieuwing/vervanging , tenzij hij er niet omgeeft, potentieel 1/3 deel van z'n voertuig "verliezen"?
Hoe zit dat dan?
ook hier is vaak aangegeven dat bv vernieuwing van je deuren als vervanging wordt gezien, lees noodzakelijk onderhoud so to speek.
Van het oude type - lift up- naar nieuw type - push buttum(of weet ik effe veel hoe die dingen heten).
maarrrrr: nou zijn die oude modellen, lift up- nog steeds nieuw te koop.
Als ik als rdw man de logica aanhouw, dan redeneer ik toch naar een restaureerende eigenaar dat die deuren verplicht zijn bij vernieuwing/vervanging , tenzij hij er niet omgeeft, potentieel 1/3 deel van z'n voertuig "verliezen"?
Hoe zit dat dan?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
Joost, ik bedoelde in het RRC voorbeeld dat je door die nieuwe motor, ongeacht waar die modificatie gebeurd is, je 1/3 nieuw hebt en dat de regel dus niet zegt: ohhh maar die motor is er in het buitenland al ingezet voor de auto geimporteert wordt, dus dan telt die modificatie niet mee voor de regel....
Floris,
een deur, of voor mijn part 4 deuren, maakt nog geen hele body... als ik van de motor alleen de kop vervang door een nieuwe telt dat ook niet als motor vervangen
Floris,
een deur, of voor mijn part 4 deuren, maakt nog geen hele body... als ik van de motor alleen de kop vervang door een nieuwe telt dat ook niet als motor vervangen
gone
R1200C schreef:Volgens mij mis je nou net de essentie van de 1/3 2/3 regel. Als je 1/3 (of minder) vervangt door wat nieuwers geldt de oude leeftijd nog, doe je meer dan geldt de leeftijd van het nieuwste onderdeel. Dus de motor alleen zou geen probleem moeten zijn. Zet je naast de motor van die nieuwe golf ook de complete koets over dan moet je 10 jaar langer wachten (volgens de huidige normen, over 30 jaar kun je er van uit gaan dat je hem nooit belastingvrij zult krijgen vrees ik...).
Dat is ook weer te simpel Joost. Zet je er een gelijkwaardige motor in dan is dat geen 1/3 maar onderhoud of reparatie. Ook als die motor jonger is, zolang het maar eenzelfde is. Dus bv een 3.5 v8 voor een 3.5v8. Zet je er een 3.9 EFI in dan wordt het heel moeilijk, maar ook dat is in het verleden wel gelukt.
Heb je een nieuwere motor, dus bv een 3.9 Efi in plaats van de oude 3.5 carb V8 gelegd dan is dat 1/3. Plaats je nu een nieuw chassis dan is dat geen 1/3 mits gelijkwaardig. Ook een nieuwe body hoeft geen punt te zijn mits gelijkwaardig. Bij een Def kun je dus een Puma body op een '83 110 steken zonder problemen te krijgen. Voor alles geldt echter: in overleg met de Rdw, gelabeld en getagd en voor en de werkzaamheden alles laten zien en ALLES documenteren, filmen, fotograferen etc.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Okee roger, maar dan begrijp ik, verwisseling van: 4 maal lift up naar PB deur, ribbeldak naar glad en motorkap naar pumamodel, dan pas is er sprake van "voldoende "koets veranderingen en daarmee verlies van 1/3 deel?
Ik weet, erg theoretisch, maar even voor de beeldvorming.
edit, naw edward; het blijft per geval ws afhankelijk.
Ik weet, erg theoretisch, maar even voor de beeldvorming.
edit, naw edward; het blijft per geval ws afhankelijk.
110 HT 200 Tdi 1989.
Voorbeeldje Floris/Tim; je doet met je 110 een MarcSje.
Dus je legt hem op z'n dak en je body is dus naar de klote. Dan zou het raar zijn als je nadat je hem gerepareerd hebt ineens geen oldtimer meer hebt. Dat mag je dus ook gewoon maken en aangezien er weinig echt veranderd is en nieuwe delen nu eenmaal beter leveraar zijn dan oude is het erg aannemelijk dat je er dan een nieuwe Puma body opzet inclusief alles.
Dat heb ik letterlijk gedaan met de 110 van een maat die gerold had en dat is ook geen punt geweest bij de Rdw. In die 110 lag al een 4.6 V8 dus 1/3 was al op.
Uiteraard zijn we met het ding op de kar naar de Rdw geweest met alle schade en hebben we het chassis, blok, assen, etc laten labelen.
Dat heb ik letterlijk gedaan met de 110 van een maat die gerold had en dat is ook geen punt geweest bij de Rdw. In die 110 lag al een 4.6 V8 dus 1/3 was al op.
Uiteraard zijn we met het ding op de kar naar de Rdw geweest met alle schade en hebben we het chassis, blok, assen, etc laten labelen.
Edward van Vugt
Ed, geheel duidelijk.
Maar we doen marc tekort: ik stel voor: met deze
https://www.google.nl/search?q=ns+locom ... B400%3B290,
een verantwoord, laat ik zeggen contactmomentje, en daarna een nieuwe pumabody op die 110 van me.
maar dan wel in lybian sand graag!!
nou marc, kom er maar in..
Maar we doen marc tekort: ik stel voor: met deze
https://www.google.nl/search?q=ns+locom ... B400%3B290,
een verantwoord, laat ik zeggen contactmomentje, en daarna een nieuwe pumabody op die 110 van me.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Landmarcs
tim schreef:Ed, geheel duidelijk.
.....
Nou MrGreen
http://www.mp-produktie.nl/2009-05-26_A ... haven.html
Zo doe je het dus als je genoeg hebt van je kermit-groene auto -- je mag blij zijn als je nog 1/3 kan hergebruiken.
Groeten MarcS
PS Bij mij was een duwtje van een wit Pigeootje al genoeg (samen met een verijsd wegdek), maar mijn auto was ook niet kermit-groen.