1/3 en 2/3 regelingen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2014, 10:38

R1200C schreef:Ik heb er zelf nog nooit een van dichtbij gezien. Dus als dat eenzelfde maatstaf is als jullie ervaring...

Maar waarom zou je dit risico op willen zoeken als je gewoon een "veilige" auto zou kunnen kopen?


Ik zit nauwelijks op de weg en zie er ook geen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik je niet een 10tal namen kan geven van lui die geen kenteken meer hebben en in een enkel geval zelfs geen auto meer........ :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 12:26

R1200C schreef:Maar waarom zou je dit risico op willen zoeken als je gewoon een "veilige" auto zou kunnen kopen?


omdat in het aanbod het merendeel samengesteld is, waarbij het de vraag blijft of dat dan legaal of minder legaal samengesteld is. En omdat een "originele" doorgaans duurder is, of er veel werk aan zit...

Daarnaast zijn er zat mensen die (al zullen ze dat vaak glashard ontkennen) een oud kenteken willen vanwege belastingvoordeel, maar toch liever die EFI ipv carb. motor hebben, of toch wel de 5deurs RRC mooier vinden/praktischer vinden...
gone

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Ron63 » 05 Apr 2014, 12:47

R1200C schreef:Ik heb er zelf nog nooit een van dichtbij gezien. Dus als dat eenzelfde maatstaf is als jullie ervaring...


Tussen Tiel en Nijmegen op de provinciale weg ben ik het hele circus een keertje tegen gekomen, ze waren toen bezig met het spul op te stellen.
Vrachtwagen met oplegger van politie stond midden op rotonde, tiental motorfietsen en nog een heleboel volk er omheen.
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor R1200C » 05 Apr 2014, 13:14

Roger B. schreef:
R1200C schreef:Maar waarom zou je dit risico op willen zoeken als je gewoon een "veilige" auto zou kunnen kopen?


omdat in het aanbod het merendeel samengesteld is, waarbij het de vraag blijft of dat dan legaal of minder legaal samengesteld is. En omdat een "originele" doorgaans duurder is, of er veel werk aan zit...

Daarnaast zijn er zat mensen die (al zullen ze dat vaak glashard ontkennen) een oud kenteken willen vanwege belastingvoordeel, maar toch liever die EFI ipv carb. motor hebben, of toch wel de 5deurs RRC mooier vinden/praktischer vinden...


D'n Harrie zal waarschijnlijk ook niet zonder opmerkingen door zo'n controle komen (chassisnummer is er niet door de RDW in geslagen, maar dat was al bij het oude chassis). Maar als je "nieuw" koopt hoeft een bezoekje aan de RDW geen belemmering te zijn om zekerheid te hebben over wat je koopt. Dat de regels in de toekomst kunnen veranderen staat daar natuurlijk los van...

Anyway: als iemand met een 88 of 109 zit dit geen kenteken meer heeft dan heb ik er nog een bestemming voor: we zoeken nog steeds een reclame "bord" ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2014, 13:29

Bij mijn dealert staat nog steeds een hele nette Serie 3 op het terrein waar ook het kenteken van ingetrokken is. Kunnen niet ontdekken wat er dan mis is met het ding, maar hij staat er nog steeds dus de strijd is nog niet gewonnen....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 15:13

mag toch hopen dat de RDW op zijn minst verteld WAAROM het kenteken ingetrokken wordt????
gone

Ben119
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 Dec 2013, 19:41
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Ben119 » 06 Apr 2014, 13:47

Heb weleens gehoord dat ze niet helemaal originele RRC uitvoerden naar buitenland en daarna weer invoerden om zo 2/3 probleem te omzeilen.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2014, 14:01

Ben119 schreef:Heb weleens gehoord dat ze niet helemaal originele RRC uitvoerden naar buitenland en daarna weer invoerden om zo 2/3 probleem te omzeilen.


Kansloos! Volgens de Europese regels mag een land een voertuig een kenteken niet weigeren als die in een ander land gekentekend is. Overigens hebben oa Duitsland en Frankrijk daar compleet schijt aan.

ECHTER: er staat nergens dat het bouwjaar ook 1 op 1 overgenomen moet worden en dus krijg je dan een RRC met het jongste onderdeel als bouwjaar. En dus ben je alsnog je belastingvrije status kwijt. Daarnaast krijg je bij twijfel over herkomst van onderdelen of legaliteit gewoon GEEN kenteken en als je het al hebt wordt het zonder problemen ingenomen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Ray vd Velden » 06 Apr 2014, 16:33

Wat is kansloos Ed?.....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 1/3 en 2/3 regelingen

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2014, 17:58

Edward schreef:
Ben119 schreef:Heb weleens gehoord dat ze niet helemaal originele RRC uitvoerden naar buitenland en daarna weer invoerden om zo 2/3 probleem te omzeilen.


Kansloos! Volgens de Europese regels mag een land een voertuig een kenteken niet weigeren als die in een ander land gekentekend is. Overigens hebben oa Duitsland en Frankrijk daar compleet schijt aan.

ECHTER: er staat nergens dat het bouwjaar ook 1 op 1 overgenomen moet worden en dus krijg je dan een RRC met het jongste onderdeel als bouwjaar. En dus ben je alsnog je belastingvrije status kwijt. Daarnaast krijg je bij twijfel over herkomst van onderdelen of legaliteit gewoon GEEN kenteken en als je het al hebt wordt het zonder problemen ingenomen. :roll: :roll:


Bovendien, als er een linkmiegel is die 't helemaal uitvecht en daarmee zo'n precedent schept dat de RDW alles moet overnemen dan is er nog steeds een "veilige" uitweg voor de staat. Kenteken en RDW zijn namelijk één, de tweede hobbel die je moet nemen is de belastingdienst.
Als de belastingdienst de eisen ietsje aanscherpt dan staan er 1000den old-timer-bezitters (old-timer op RDW-basis) vies te kijken, die auto's zijn dan ineens papieren (RDW-papieren) old-timers maar worden toch belast (was het niet Zwitserland waar een old-timer bijna beter als nieuw moet zijn, dwz in nieuwstaat van toentertijd?).
Dat aanscherpen heeft de belastingdienst al meermaals gedaan waar het om de campers ging, dus wat let ze om de old-timers aan te pakken als daar een (goede) reden voor is.

Op zich is het ook niet zo gek dat ze de te creatieve auto's proberen te achterhalen, het is natuurlijk wel te gek dat ze daarbij soms doorslaan en ook eerlijke auto's niet meer vertrouwen. D'r zijn overigens wel mensen die het dan uiteindelijk winnen -- ik herinner me een programma dat zo'n zaak beschreef, een SAAB die vlgs de politie/RDW niet deugde en die werd zeker gesteld, en die uiteindelijk werd vernietigd (ook al had de eigenaar inmiddels gelijk gekregen). Was geloof ik tot bij de ombudsman, maar daarmee krijg je je auto niet terug.

Dus .... 1/3 2/3 is prima, maar zorg ervoor dat alles gedocumenteerd is, en als je er zo-eentje koopt, zorg dan dat je maximaal op zeker speelt.


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten