Een 200 TDI heeft een roterende brandstofpomp. deze heeft onvoldoende kracht om lucht in de verstuiverleidingen door de verstuivers te persen.
Het ontluchten bij een roterende brandstofpomp kun je het gemakkelijkst met z'n tweeën doen.
Draai de moeren bij 2 verstuivers iets los 1/8 tot 1/4 slag.
Laat iemand starten, je ziet diesel langs de moer en leiding er uit spuiten.
draai tijdens het starten de moeren bij de verstuivers weer vast.
Bij leeg gereden tank en het vervangen van filters is het normaal voldoende om dit bij 2 verstuivers te doen. Je kunt ze ook allemaal ontluchten.
Als je er aan twijfelt of de pomp op tijd staat, zou ik een opkomertje plaatsen.
De zuiger van de eerste cilinder op het gewenste aantal graden voor het BDP zetten. Het opkomertje aansluiten op de nippel van de brandstofpomp die naar de verstuiver van de 1e cilinder loopt.
Als je de motor langzaam met de hand draait, zie je de diesel omhoog gaan op het moment dat de inspuiting begint.
Dit zou overeen moeten komen met de merktekens / klokje.
Succes!
niet meer starten na pompwissel - OPGELOST !!!
Re: niet meer starten na pompwissel
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Re: niet meer starten na pompwissel
Hallo mensen,
Het is inmiddels al weer een paar dagen geleden, maar nog even een folow up van mijn kant.
We hebben het lek boven en het probleem is opgelost.
Er is dus zeer duidelijk in het verleden aan de pomp geknoeid.
Ik heb de pomp gedemonteeerd en ter controle naar een pompenboer gebracht, en die constateerde inderdaad, zovermoedde dat de pomp niet meer op tijd stond, dwz, de pully verdraaid tov van de as ( en niet een klein beetje ook)
As is conisch en ZONDER spie, en het losdraaien van de centrale moer die de pulley op de as drukt heeft deze ellende als ik als gevolg.
Je kan het spul dan keurig afstellen maar krijgt hem van zijn levensdagen nooit aan de gang.
Na bezoek aan pompenboer ding weer gemonteerd, als mede distributie riem, afgesteld en het was met 1 tik van de sleutel lopen.
Luke
Het is inmiddels al weer een paar dagen geleden, maar nog even een folow up van mijn kant.
We hebben het lek boven en het probleem is opgelost.
Er is dus zeer duidelijk in het verleden aan de pomp geknoeid.
Ik heb de pomp gedemonteeerd en ter controle naar een pompenboer gebracht, en die constateerde inderdaad, zovermoedde dat de pomp niet meer op tijd stond, dwz, de pully verdraaid tov van de as ( en niet een klein beetje ook)
As is conisch en ZONDER spie, en het losdraaien van de centrale moer die de pulley op de as drukt heeft deze ellende als ik als gevolg.
Je kan het spul dan keurig afstellen maar krijgt hem van zijn levensdagen nooit aan de gang.
Na bezoek aan pompenboer ding weer gemonteerd, als mede distributie riem, afgesteld en het was met 1 tik van de sleutel lopen.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders