Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor ernsts » 13 Apr 2014, 20:41

ppw schreef:Zou ook nog wel 4 kruisjes & vetspuit mee nemen...

Kruisjes, ook een goede tip, één voor voor en één voor achter, of gaan ze dan allemaal tegelijk hemelen, dus vier?
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Berichtdoor ernsts » 13 Apr 2014, 20:45

Roger schreef:Enige euvel dat ik in nu 180.000 km heb gehad waarbij de auto inderdaad er mee ophield was een falende brandstofpomp.

Die is net vervangen, bij 147.000 km.

Roger schreef:Alle andere euvels, wiring harnas, fuel pressure regulator die lekt, LMM, LAM deffect, etc geeft ongemak maar de auto rijdt nog wel.

Nou, ik heb mij laten vertellen dat de krukassensor en die ander, MAF, Mass air flow wel degelijk de motor stil kunnen leggen. Van die tweede ben ik niet 100% zeker.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2014, 20:46

cardan kruisjes bbij twijfel gewoon voordien vervangen, wel vetspuit meenemen en elke 5000 ofzo smeren (of eventueel zelfs vaker) dan gaan ze echt wel veel meer dan 15000km mee
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 13 Apr 2014, 21:23

Krukassensor zal inderdaad wel echt nodig zijn, geen ervaring mee, maar mijn TD5 loopt veel beter zonder LMM en dat doet ie inmiddels al jaren en ook zonder LAM doet ie het prima.

Als je twijfelt, trek eens één voor één een stekkertje los van een sensor en rijd ermee. Blijft ie het goed doen is meenemen van een vervangend exemplaar wellicht niet echt noodzaak.

Ik rijd wel een beetje tussen 0 en 1000 meter boven zeeniveau dus wellicht als je boven de 3000 meter komt is bijvoorbeeld een LMM die goed werkt (meer) noodzakelijk.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2014, 21:51

als ie beter loopt zonder lmm dan met dan kun je ook cocluderen dat de lmm wellicht eens stuk kon zijn...........
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2014, 23:10

ernsts schreef:
Roger schreef:Enige euvel dat ik in nu 180.000 km heb gehad waarbij de auto inderdaad er mee ophield was een falende brandstofpomp.
Die is net vervangen, bij 147.000 km.

Hopelijk wel door een "echte" en niet iets met een aantrekkelijk prijsje maar onder de maat prestaties?
Als het een goeie is, en hij doet het nu al weer eventjes dan mag je aannemen dat ie het nog lang goed zal doen.

ernsts schreef:
Roger schreef:Alle andere euvels, wiring harnas, fuel pressure regulator die lekt, LMM, LAM deffect, etc geeft ongemak maar de auto rijdt nog wel.

Nou, ik heb mij laten vertellen dat de krukassensor en die ander, MAF, Mass air flow wel degelijk de motor stil kunnen leggen. Van die tweede ben ik niet 100% zeker.

De krukassensor is wel noodzakelijk, is die stuk dat is er zelfs geen "limb-mode". Alle andere sensoren zijn nuttig maar niet "noodzakelijk" (dwz. de motor loopt misschien beroerd, maar hij loopt).

Kijk echt eens goed naar hoe vaak iets stuk gaat en hoe immobiliserend uitval zal uitpakken (en kijk ook even of je het dan met de spare-parts makkelijk zelf kan oplossen). Heb je alsnog een garage nodig dan is laten opsturen weldegelijk een optie, zeker als de kans op uitval erg klein is.
Zoals ik al eerder schreef: wat gaat er gewoonlijk stuk tussen twee beurten -- eigenlijk niks -- en wat gaat er gewoonlijk stuk in de eerste 200.000 km ??

Om nog even een "leuk" pech-puntje te noemen: Bij een beurt, ik weet niet meer bij hoeveel km, merkte een oplettende monteur op dat de onderste radiatorslang een gemene beschadiging had. De slang was kennelijk iets verdraaid gemonteerd (af-fabriek) en kon - waarschijnlijk vooral op hobbelpaden/wegen - in contact komen met een poelie net naast die slang. Het ging dus allemaal ruimschoots goed, maar ik had de nodige ongemakken gehad als die slang het voor gezien had gehouden ergens in de Zweedse binnenlanden -- er is daar nog wel verspreid wat bebouwing (soms ook 10-tallen km verder) maar een iets serieuzere garage is snel een kwestie van 100 (of 100den) kilometers. Dit dan nog afgezien van het vinden van hoe en wat (tegenwoordig is dat dan wel makkelijker met een mobieltje) -- en dan heb ik in Zweden nog het voordeel van een "Zweeds" broertje die eventueel als intermediair kan helpen.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Apr 2014, 08:33

Roger B. schreef:als ie beter loopt zonder lmm dan met dan kun je ook cocluderen dat de lmm wellicht eens stuk kon zijn...........

Mogelijk, maar hij is niet te lang geleden al eens vervangen omdat ik deze conclusie inderdaad ook al had getrokken.

Ik heb net als Edward last van een dood gaspedaal na het starten. ( niet altijd, maar regelmatig). Tot op heden weet ik niet waardoor, maar zonder LMM is het veel minder vaak het geval en lost het zich door een dot gas op. Met aangesloten LMM lost het niet op en komt het vaker voor.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Apr 2014, 09:21

Roger schreef:Ik heb net als Edward last van een dood gaspedaal na het starten. ( niet altijd, maar regelmatig). Tot op heden weet ik niet waardoor, maar zonder LMM is het veel minder vaak het geval en lost het zich door een dot gas op. Met aangesloten LMM lost het niet op en komt het vaker voor.

Ja dat verschijnsel ken ik ook, met dat gaspedaal.
vervolgens de spanning van de ECU, opnieuw starten en even een dot gas en alles is weer OK. Je moet hem even wakker maken! Je kunt ook volgas wegrijden en vervolgens komt de ECU er na 20 meter achter dat alles OK is en het vermogen is terug. Ik dacht eerst altijd dat dat bij mij kwam doordat de motor vrij extreem getuned is.
Maar het werd laatst teveel. Ik moest voor het begin van een rally stage een keer wel 5 keer opnieuw starten voordat het vermogen terug was. En ik had al een nieuw injector harness besteld.
Thuis kwam ik er achter dat er toch een foutmelding in de ECU was: "Noisy Crank shaft position". Ik heb de Crank shaft position sensor vervangen en sindsdien heb ik het niet meer gehad.
Er zat wat vet en vuil op de oude sensor dus je kunt ook proberen de sensor eerst schoon te maken. Dat is slechts 5 minuten werk met ratel/dop 8.

Ik zou voor de overland trip toch ook één (Britpart?) wiellager setje meenemen. Kost toch bijna niets. Zelf heb ik op de grens met Ethiopie wel eens een wiellager staan wisselen.
En waarom geen setje seals voor master en slave koppelings cylinder en eventueel de hoofdremcylinder? dat neemt geen ruimte in. Maar als de auto nog heel weinig kilometers heeft (<100.000) is het overdone.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 14 Apr 2014, 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2014, 09:44

JoostKenya schreef:
Roger schreef:Ik heb net als Edward last van een dood gaspedaal na het starten. ( niet altijd, maar regelmatig). Tot op heden weet ik niet waardoor, maar zonder LMM is het veel minder vaak het geval en lost het zich door een dot gas op. Met aangesloten LMM lost het niet op en komt het vaker voor.

Ja dat verschijnsel ken ik ook, met dat gaspedaal.
vervolgens de spanning van de ECU, opnieuw starten en even een dot gas en alles is weer OK. Je moet hem even wakker maken! Je kunt ook volgas wegrijden en vervolgens komt de ECU er na 20 meter achter dat alles OK is en het vermogen is terug. Ik dacht eerst altijd dat dat bij mij kwam doordat de motor vrij extreem getuned is.
Maar het werd laatst teveel. Ik moest voor het begin van een rally stage een keer wel 5 keer opnieuw starten voordat het vermogen terug was. En ik had al een nieuw injector harness besteld.
Later kwam ik er later achter dat er toch een foutmelding in de ECU was: "Noisy Crank shaft position". Ik heb de Crank shaft position sensor vervangen en sinsdien heb ik het niet meer gehad.
Er zat wat vet en vuil op de oude sensor dus je kunt ook proberen de sensor eerst schoon te maken. Dat is slechts 5 minuten werk.

Ik zou voor de overland trip toch ook één (Britpart?) wiellager setje meenemen. Kost toch bijna niets. Zelf heb ik op de grens met Ethiopie wel eens een wiellager staan wisselen.
En waarom geen setje seals voor master en slave koppelings cylinder en eventueel de hoofdremcylinder? dat neemt geen ruimte in. Maar als de auto nog heel weinig kilometers heeft (<100.000) is het overdone.

Hoe vaak gaan die koppelings- en remcylinders stuk ? Mijn ervaring met de koppelings-hoofd-cylinder was dat ik nog zo'n 20.000 km kon rijden na het constateren van de eeste lekkage (met soms ietsje bijvullen en een druppelvanger onder het pedaal) -- maar misschien kunnen ze ook vlotter naar de koppelingshemel gaan. Maar goed, veel ruimte neemt het niet en er komt tzt wel een moment dat je er wat aan hebt -- nu of (veel) later.

De "Crank Shaft Position Sensor" is dus al vaker genoemd, vooral ook omdat die echt immobiliserend kan uitwerken. Wiellagers kan je eventueel een eind mee doorrijden zolang je tijdig weet dat er wat aan te komen staat (maar ook daar, kost weinig - geld en ruimte - en ze komen tzt wel een keer van pas).

O ja, niet eerder genoemd en tegelijk het meest voorkomende gebrek: De lichtschakelaar!
Zit er al een "Zweedse Lichtversterker" of een vergelijkbare schakeling op? Als je ineens geen licht hebt sta je raar te kijken. Bedrading doorverbinden is dan wel een optie maar tegelijk ongemakkelijk gedoe -- bovendien is het een zo eenvoudig definitief te voorkomen probleem (toch lijkt het erop dat iedereen het eerst een keertje moet overkomen).
< En als we het dan toch over licht hebben: LED stads-, rem, en clignoteur-lampjes maken dat je die verlichting desnoods dagen aan kan laten staan - dat kán handig zijn als parkeer- en/of nood-verlichting. >

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Apr 2014, 17:04

Thx Joost.

Ik weet niet waar ie zit, maar ga ernaar opzoek en zal hem indien gevonden eens een keer schoonmaken.
Indien dat inderdaad de zaak oplost zal ik het hier op een nieuw draadje even melden.

Zijn meer leden met dat euvel dussss.

:D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”