Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor JanTD5 » 01 Mar 2014, 22:32

Laat dan ook weten welke delen je uiteindelijk gebruikt hebt? En of je nog iets nodig was wat je nou niet meegenomen had. Dat chassis zou ik zeker meenemen je kunt nooit weten :lol: :lol:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

ernsts

Berichtdoor ernsts » 12 Apr 2014, 21:59

Hallo allemaal,

ik had beloofd nog te laten weten wat ik uiteindelijk mee ga sleuren op onze trip (15000 km door Azië).

Dit gaat het worden:
Injector harness
Twee luchtfilters
Twee brandstoffilters
CPS, Crank Position Sensor
MAF, Mass air flow sensor
multiriem

Remvloeistof
Motorolie 5 ltr

5in1 Diesel Injection Cleaner
5in1 Radiator Stop Leak
5in1 RE-SEAL Stop Leak

reserve lampset
reserve zekeringen
key fob battery

tie wraps
duc tape
wiellagervet
kopervet
slangklemmen, stukjes buis, stukjes slang

En natuurlijk gereedschap/werkplaatshandboek etc.
Plus het telefoonnummer van en onderdelenboer die wereldwijd kan leveren...

Ook hier is commentaar op natuurlijk welkom :D
En, beloofd, na afloop ga ik vertellen wat er is gebruikt/verbruikt/etc..

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Apr 2014, 22:24

das al een halve vrachtwagen minder dan de lijst waarmee je begon :lol:

enige wat ik vooraf zou vervangen en die 15000km wel zou geloven is die injectorkabelboom, maar da's én het geld én de ruimte/het gewicht niet om over te zeuren.
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 12 Apr 2014, 22:33

Roger B. schreef:das al een halve vrachtwagen minder dan de lijst waarmee je begon :lol:

Zei ik toch in het begin al :D

Roger B. schreef: enige wat ik vooraf zou vervangen en die 15000km wel zou geloven is die injectorkabelboom, maar da's én het geld én de ruimte/het gewicht niet om over te zeuren.

Ja weet je, vandaag de boel open gehad, en de connector van de boom aan de zijde van de motor is kurkdroog.... Dus dan denk, meenemen en vaak checken.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2014, 22:47

Tis natuurlijk een klein, licht ding dat niet in de weg ligt. Maar als het probleem er niet is moet je het ook niet gaan verzinnen. In onze Td5 zit de originele nog en die zit er nu bijna 3 ton in.

Het komt vaak voor, maar dat wil niet zeggen dat ieder motor er zeker last van gaat krijgen. ;)

Verder een oké lijstje. Ik sleep ook altijd nog een setje wiellagers mee.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2014, 23:05

Tja, d'r is al heel veel geschreven.

Ik heb met mijn Td5 bijna 200.000 km gereden en ben nooit ergens onderweg stil blijven staan (behalve één keertje hier bij de supermarkt omdat de keyfob weigerde - met reservesleutel of een reserve batterijtje op te lossen).
O ja, nog één keer stond ik onderweg te bedremmeld kijken, maar toen lag ie op zijn gepoetste kant ... en de nieuwe eigenaar daarna had een en ander nodig om hem weer toonbaar te krijgen, en daarna nog een ruilmotor ... :(

Ik was (en ben) nooit overdreven precies met onderhoud, dwz dat wat nodig is is nodig maar preventief alleen een oliepompboutjescheck.
Het blijkt dat 20.000 tot 25.000 tussen twee beurten geen probleem is.

En 30º-45º overdag (boven het asfalt nog meer) heb je ook in Z-Frankrijk of Spanje, iets koeler maar eindeloze grindwegen heb je in Zweden ... daar heb ik wel eens gedacht: als hier nu een radiatorslang knapt dan is het heel ver lopen naar de bewoonde wereld. Enerzijds wordt op een "wereld-reis" de auto zwaarder belast/beproefd, aan de andere kant heb je meestal minder haast en meer tijd om de werking van alles goed in het oog te houden. Hier, of tijdens een korte vakantie, gehaast een afspraak (of de boot) halen belast de auto ook. En zoals gezegd: 200.000 km hoegenaamd geen spelbrekers, en in ieder geval nooit een immobiliserende incidenten die acuut / ter plekke opgelost moesten (wiellagers bijv. kondigen ruimschoots op tijd hun einde aan als je er oor voor hebt, luister je goed en hoor je de eerste gebreken dan kan je er 100den kilometers - ik deed 1000 km - mee doorrijden, met wat geluk kom je nog verder).

Maar goed, op de fiets neem ik 2 kg aan gereedschap en reservemateriaal mee, da's dus meer dan 10% van het leeggewicht (van één fiets - gebruikelijk gaan we met z'n tweeën) ... wel laat ik steeds meer thuis want bijna nooit heb je 't spul nodig. Aan de andere kant: het heeft wel wat als je in de binnenlanden van Normandië op eigen kracht een achteras kan wisselen, of in de Morvan een karkas-breuk "tijdelijk" kan repareren (zo tijdelijk dat pas bij het wisselen van de band - thuis - de reparatie verviel). Het enige waar ik onderweg geen gereedschap voor had was de trapas .. maar die as neem ik ook niet in reserve mee -- in Beaune was een fietsenmaker zo vriendelijk mij de gereedschappen te lenen terwijl ik op zijn stoep de fiets repareerde.

Terug naar de Td5: Een grondige check vooraf en dan gewoon gaan. Als er iets stuk gaat waardoor je geïmmobiliseerd raakt is het waarschijnlijk toch het onverwachte, iets waar je geen spare-parts voor hebt. En ... geen record, maar ik had na 200.000 ook nog steeds het oorspronkelijke "wiring-harness".

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Apr 2014, 23:15

Zou ook nog wel 4 kruisjes & vetspuit mee nemen...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger

Berichtdoor Roger » 13 Apr 2014, 20:27

Enige euvel dat ik in nu 180.000 km heb gehad waarbij de auto inderdaad er mee ophield was een falende brandstofpomp.

Deze maakte al ongeveer 90.000 km een enorm gierend geluid dus echt een verrassing was het niet, zeker niet omdat de tank bijna leeg was, maar stilvallen komt bijna nooit gelegen.

In dit geval de pomp per mobieltje in Engeland besteld en met een jerrycan diesel van 25 liter in de tank kon ik mn weg weer vervolgen tot een tankstation om hem vol te gooien. Bij een volle tank werkt een op sterven liggende brandstofpomp zelfs nog wel eventjes.

Alle andere euvels, wiring harnas, fuel pressure regulator die lekt, LMM, LAM deffect, etc geeft ongemak maar de auto rijdt nog wel.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

ernsts

Berichtdoor ernsts » 13 Apr 2014, 20:36

Edward schreef:Verder een oké lijstje. Ik sleep ook altijd nog een setje wiellagers mee.

Dat is nog wel een goeie. Wel nog even leren hoe ik die moet vervangen ;) Gelukkig gaat er ook een doorgewinterde techneut mee!
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Berichtdoor ernsts » 13 Apr 2014, 20:39

Landmarcs schreef:Ik was (en ben) nooit overdreven precies met onderhoud, dwz dat wat nodig is is nodig maar preventief alleen een oliepompboutjescheck.

Check! Is indedaad bij mij (d.w.z. bij de auto, niet bij mij dan) ook gebeurd.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Techniek”