Ik ben in 2012 naar Gambia gereden met de Antwerpen-Banjul rally.
Er reden zo'n 30 auto's mee, allemaal auto's met aanzienlijke Km levenservaring.
Ik heb van te voren ook bij andere rally rijders geïnformeerd wat mee te nemen.
Bij alle auto’s is bijna niets kapot gegaan wat onderweg te repareren was.
Vooral niet veel (zware) reserve onderdelen meenemen, onderweg is best veel standaard materiaal te koop.
Houd je auto zo origineel/ universeel mogelijk.
Als je een handgeschakelde auto hebt, geen reserve startmotor, je kunt je auto altijd aantrekken/duwen.
Alleen de regelateur van de dynamo en riemen meenemen.
Vernieuw
alle rubberen remzuiger cups en (stof)keringen thuis, deze kosten niet veel.
De meeste problemen ontstaan door
onvoldoende koeling, ook bij onze tocht bij diverse auto's.
Tonny van Deijne adviseerde ons om een
nieuwe radiateur te plaatsen. Hebben we niet gedaan en geweten ook.
In Marokko onvoldoende koeling, radiateur bleek wat dicht geslipt/verkalkt te zijn. Dit hadden we niet verwacht omdat er altijd met koelvloeistof was gereden. De radiator is daar schoon gemaakt en koelde weer als nieuw.
Ik zou wel een nieuwe radiator monteren met een zo groot mogelijke capaciteit. Hier schoon laten maken of een nieuw blok in laten solderen kan ook, maar is waarschijnlijk duurder dan nieuw.
Zorg dat je je Fisco fan onderweg vast kunt zetten. 2 boutjes er in om onbalans te voorkomen of open schroeven en silicone kit er in. Je thermostaal klep verwijderen scheelt ook aanzienlijk in de weerstand.
Haal op de sloop een of 2 elektrische ventilatoren die je voor je radiator en olie koeler kunt plaatsen. (let op de blaasrichting) bedien deze met een schakelaar.
Ik zou eerder een reserve waterpomp meenemen, zonder waterpomp kom je niet meer weg. (geen koelvloeistof, gewoon met water bijvullen)
Als je reserve (koel) slangen mee neemt, neem er dan mee met bochten. Onderweg slangen kopen met dezelfde diameter lukt vaak nog wel, maar de bochten zijn het probleem. Vraag je plaatselijke CV bedrijf om 15 á 20 cm CV buis van 10, 15, 22, 28 en 35 mm en schuif deze in elkaar.
Kinetisch touw, schop
1 rechte
knel koppeling remleiding (om 2 leidingen aan elkaar te maken)
Dopje dat aan 1 zijde op de snelkoppeling past en/of 2 aluminium blindklinknagels 4,5 mm. hiermee kun je een remleiding af doppen, zodat je eventueel met 3 remmen verder kunt.
12V compressor die bestand is tegen hoge temperaturen. Wij hadden de grotere T-max compressor. Deze kwam in 2012 het beste uit een Australische test. Deze geeft ook voldoende lucht om je radiator en filter uit te blazen.
tubeless band reparatie set.
1 tube silicone pakking en een stuk dikker pakkingpapier zodat je bijna alle pakkingen zelf kunt maken.
(leg het pakkingpapier op het betreffende onderdeel, tik zachtjes met een hamertje onder 45 graden op de randen zodat je pakking daar als het ware gestanst wordt, de gaten teken je het gemakkelijkst af met een kogel uit een kapotgelopen kogellager)
Reserve remblokken, deze slijten extreem snel door al het zand en modder.
Kneedbaar staal heeft onze tocht gered. We kregen een lek in het uitlaad spruitstuk net onder bedrading . de mantel smolt van de bedrading. Het gat gedicht met kneedbaar staal en verder.
Ik zou geen satelliet telefoon mee nemen maar een Spot
http://www.findmespot.eu/en/ Het thuisfront weet waar je bent, je kunt er sms berichten mee versturen en in geval van nood de reddingsdiensten mee inschakelen.
Laad openstreedmap kaarten in je navigatie. Wij waren verbaasd hoe goed deze waren. Supermarkten, tankstations en vele off-road routes die wij met een gids reden, stonden in openstreetmap.