Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2014, 11:23

Ron63 schreef:99% van de mensen heeft het niet nodig want die vallen onder de vrijstelling, de aard van de goederen zegt zoals ik het lees al genoeg.

Aannemer met steiger in de bak of hout, keukenblok etc (werkplaats naar karwei), vrijstelling.
Autoambulance met aanhanger die de hele dag rond rijd tussen vestigingen etc, tacho.

Groet Ron

Die vrijstelling moet je dan wel aan kunnen tonen met een sluitende administratie, aantonen dat je minder dan 12 uur per week rijdt vraagt ook nog al een boekhouding, om over de rij en rusttijden registratie maar te zwijgen....... :roll: :roll:

En als je aangehouden wordt is de boete meteen 2200 euri, dat is ook niet mals.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2014, 11:23

Vrijstelling aanhangwagens
Omdat bij veel bedrijfstakken, zoals aannemerij, rietdekkersbedrijven, installateurs etc. wisselend met en zonder aanhangwagen achter de bestelauto wordt gereden, zijn er verschillende uitzonderingen in de wetgeving opgenomen. Voor de combinatie bestelauto en aanhangwagen geldt een vrijstelling als aan alle vier onderstaande eisen wordt voldaan:
- Met het voertuig mag uitsluitend binnen Nederland worden gereden; - Het TMM van de combinatie mag niet meer dan 7.500 kg zijn; - Het rijden met de aanhangwagen mag niet de hoofdtaak van de
bestuurder zijn, maximaal 12 uur per week; - Het moet gaan om eigen vervoer van goederen die benodigd zijn
voor de uitoefening van de functie.

Dit stukje bedoel ik, alles heeft denk gewoon te maken of je in de transportsector bezig bent. Je komt dan in aanmerking voor het rijtijden besluit of hoe dat heet.
110-Td5 X-tech 2006

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 25 Feb 2014, 11:37

Ik neem aan dat je een eenmansbedrijf hebt? Alleen dan kun je toch in het grijs kenteken tarief vallen als de auto in prive staat? Maar dan is prive zakelijk en omgekeerd en stond de auto al in prive. Dat betekent dan volgens mij automatisch dat je beroepsmatig vervoert? :oops:
Op geel zetten zou dan misschien de bui afwenden, maar dan betaal je je scheel aan wegenbelasting...
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2014, 11:43

Ron63 schreef:Vrijstelling aanhangwagens
Omdat bij veel bedrijfstakken, zoals aannemerij, rietdekkersbedrijven, installateurs etc. wisselend met en zonder aanhangwagen achter de bestelauto wordt gereden, zijn er verschillende uitzonderingen in de wetgeving opgenomen. Voor de combinatie bestelauto en aanhangwagen geldt een vrijstelling als aan alle vier onderstaande eisen wordt voldaan:
- Met het voertuig mag uitsluitend binnen Nederland worden gereden; - Het TMM van de combinatie mag niet meer dan 7.500 kg zijn; - Het rijden met de aanhangwagen mag niet de hoofdtaak van de
bestuurder zijn, maximaal 12 uur per week; - Het moet gaan om eigen vervoer van goederen die benodigd zijn
voor de uitoefening van de functie.

Dit stukje bedoel ik, alles heeft denk gewoon te maken of je in de transportsector bezig bent. Je komt dan in aanmerking voor het rijtijden besluit of hoe dat heet.

Moet je nog steeds die 12 uur max per week aantonen, de bewijslast ligt bij jou. En de rij en rusttijden registreren, want dat is verplicht vanaf 500kilo totaal gewicht.

Het zal best meevallen met de controles wellicht, maar het is dus gewoon bijna niet meer mogelijk je zaken goed op orde te hebben. Nu rijden we dus permanent rond met de kans op een boete van ettelijke duizenden euro's. Eigenlijk moet je ook een ontheffing eigen vervoer kopen als je je eigen spullen naar de klant vervoerd......

En Den Haag maar lullen dat ze de administratieve last gaan verminderen....... Dat zeikverhaal hoor ik al 15 jaar van ze en het wordt ieder jaar alleen maar erger. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2014, 11:55

Helemaal eens Edward, je wordt er ook een beetje doodziek van.

Garage bedrijven moet nu weer een keurmerk hebben op de opvangbakken die om de olietanks heen staan. Een kennis heeft ze op een bovenverdieping staan moet dus de hele zooi afbreken om een en ander uit te voeren.
Tank moet namelijk uit de bak verwijderd worden voor controle.
110-Td5 X-tech 2006

R1200C

Berichtdoor R1200C » 25 Feb 2014, 11:59

Ze weten je wel te vinden Edward! :cry:

Maar als ik het document snel scan ben je volgens mij vrij eenvoudig klaar met dit verhaal toch? Weet natuurlijk niet over minder dan die 12 uur met een aanhanger rijdt (ga daar even van uit voor het vervolg). Er staat namelijk:

Vrijstelling aanhangwagens
- Met het voertuig mag uitsluitend binnen Nederland worden gereden;
- Het TMM van de combinatie mag niet meer dan 7.500 kg zijn;
- Het rijden met de aanhangwagen mag niet de hoofdtaak van de bestuurder zijn, maximaal 12 uur per week;
- Het moet gaan om eigen vervoer van goederen die benodigd zijn voor de uitoefening van de functie.

Omdat je een veegfoon hebt kun je die gebruiken voor je rittenadministratie (bijvoorbeeld met "CTA Rit Registratie"). Exporteren naar excel en je administratie is klaar. OK, nog steeds extra werk maar je hoeft geen belachelijke investeringen te doen.

Maar het is gewoon K*T dat ze bij het bedenken van dit soort regels zo weinig rekening houden met de "kleine" ondernemer...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Feb 2014, 08:32

Pffff

Dat was o.a waarom ik vertrok.

Maar er zitten dus hele teams dit soort zaken te verzinnen.
Die teams worden al door de belastingbetaler betaald en als dank verzinnen ze nog meer straf.

Maar het is vooral het gedoe wat je krijgt en het gevoel. (Ook in de portemonnaie)

Hier in Frankrijk hebben we naar horen zeggen ongeveer het dubbele aantal ambtenaren t.o.v. NL (ook door mij betaald als ondernemer) maar ik heb het idee dat ze hier helemaal niks uitvreten.

Op autogebied zien ze hier de melkkoe nog niet zo.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Feb 2014, 08:41

is een europeesche wetgeving, neem aan dat Frankrijk die net zo goed zou moeten invoeren :roll:

in elk geval niks wat hier in NL verzonnen is, zoals in een van de links te lezen is wordt de controle op deze wet in Duitsland oa scherper gevoerd dan in NL, daar worden ook voertuigen bekeurd die de mogelijkheid van aanhanger hebben, ook wanneer ze niet met aanhanger rijden
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Feb 2014, 15:32

Aaaah.

Dat zou kunnen.

Maar goed. In de regel heeft Frankrijk vaak volledig maling aan de EU.

Zaken als een certificate conformité Européenne zijn al jaren geleden door de EU verboden, maar de gemiddelde Préfecture vraagt er echter nog steeds om bij invoer van een EU auto. :cry:

Het is dus niet altijd goed nieuws hier.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 26 Feb 2014, 16:23

Nee, maar je merkt inderdaad niets van "Europa" hier! Ik heb bij de préfecture het stuk van de Europese Commissie laten zien en na lezing zei de ambtenaar: maar we vragen toch om een comformiteitspapier hoor!
Desgevraagd zei de man van de europese commissie dat ze de fransen niet konden dwingen........
Ik zit hier nu dik een jaar en ik heb nog geen regel ontdekt die hetzelfde is als in Nederland! :lol:
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Terug naar “Kroeg”