versnellingsbakverhoudingen Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

Re: versnellingsbakverhoudingen Td5

Berichtdoor Rob Pt » 24 Feb 2014, 13:51

Hoe jij met je Td5 rijdt is uiteraard jouw zaak maar een Td5 hoogtoerig? Zoals jij zegt weleens te rijden daar wordt een Td5 echt niet vrolijk van en rijden op het gehoor is een DefenderTd5 nu juist helemaal niet lastig. Hoe meer toeren hoe meer alles begint de dreunen en te trillen: het ultieme signaal om te weten dat je toch echt verkeerd bezig bent!
Je moet zoals dat heet op het koppel rijden en dat wordt beslist niet hoger als je hoog in de toeren gaat rijden!
Zo uit het blote hoofd, max. koppel Td5: 300 Nm @ 1950 rpm.

Edit: vond nog een grafiek van de koppelkromme. Duidelijk genoeg dacht ik.

Afbeelding

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2014, 15:40

Erg kort door de bocht dit betoog tot laagtoeren rijden....Is maar helemaal wat je uit de motor wil halen... als je er vermogen uit wil halen moet je wel naar de 4000 rpm

Mijn disco begon pas enigszins van zijn plek te komen met 1700 toeren.... en als je dan snel op snelheid wil komen moet je niet bij 2200 aan naar de twee gaan en vervolgens bij 2200 naar de drie enz.... dan moet je doorblazen naar 3500 toeren of tikkie hoger alvorens te schakelen

De vlakke koppelcurve over een breed toerengebied gebruiken dus....ik ben nog lang nie gepensioneerd en weiger zo te gaan rijden
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2014, 15:58

:shock:
Laatst gewijzigd door Edward op 24 Feb 2014, 17:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 24 Feb 2014, 16:06

Precies Roger, dat probeer ik te zeggen; als je een Td5 snel wilt laten rijden, dan moet je doortrekken. En dat kan/mag best ver gaan. Het is een teringherrie, het rijdt redelijk zenuwachtig. Maar het blok kan het hebben.

en inderdaad, een diesel die tot bijna 5000 toeren doorgetrokken kan worden, is wat mij betreft een hoogtoerige motor.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 24 Feb 2014, 16:45

****************************************************************************************
******Zinloze niet ter zake doende persoonlijke aanvallen verwijderd******
****** gelieve persoonlijke vetes via pb of beter nog buiten het ******
****** forum om uit te vechten. ******
****************************************************************************************
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2014, 17:05

Een Td5 is een hoogtoerige motor, daar is geen discussie over. Land Rover geeft aan dat het rood begint bij de 4850 rpm. Onze Disco blijft daar met 4250 rpm ruim onder en er gaat dan ook echt niks stuk of zo, dat is gewoon onzin. Hou je er zelf van lager in de toeren te rijden is dat prima, maar dat wil niet zeggen dat het blok daarvoor gemaakt zou zijn.

Een handbak of een automaat maakt natuurlijk niks uit voor het toerenbereik van het blok dat is grote onzin.

Mij afzeiken mag best hoor, kan ik best hebben. Maar hou het wel bij de feiten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 24 Feb 2014, 20:06

Rob Pt schreef:vond nog een grafiek van de koppelkromme. Duidelijk genoeg dacht ik.

Afbeelding

Precies het omgekeerde. Voor mij is het duidelijk dat de TD5 hoge toeren niet schuwt!

Je ziet in de grafiek van de TD5 dat het vermogen tot boven de 4000 toeren significant blijft toenemen. Om een beetje op te schieten heeft het dan ook zin om door te trekken tot aan die 4250 toeren, het punt dat het vermogen duidelijk afneemt. Dat vermogen kan je namelijk door het kiezen van een lagere versnelling omzetten in een hoger koppel aan de wielen.

De huidige Puma heeft een vermogenskromme waarbij het maximaal vermogen al heel snel bereikt wordt. Tussen 3000 en 3500 toeren neemt het vermogen praktisch niet meer toe. (=stoommachinekarkteristiek: koppel/toerenkromme is in dit toerengebied een hyperbool) De keuze van de versnelling heeft dan in principe geen invloed meer op het koppel aan de wielen. De auto kan schakellui gereden worden.

Dat de TD5 hoogtoerig wordt genoemd wordt onderbouwd door de koppel karakteristiek.

Erg versimpeld benaderen benzine race motoren een constant koppel karakteristiek in het relevante toerengebied. Moderne diesels benaderen een stoommachinekarakteristiek tussen 2500 en 3500 toeren. De TD5 hangt er een beetje tussen in.

Terug naar “Techniek”