Rob Pt schreef:vond nog een grafiek van de koppelkromme. Duidelijk genoeg dacht ik.

Precies het omgekeerde. Voor mij is het duidelijk dat de TD5 hoge toeren niet schuwt!
Je ziet in de grafiek van de TD5 dat het vermogen tot boven de 4000 toeren significant blijft toenemen. Om een beetje op te schieten heeft het dan ook zin om door te trekken tot aan die 4250 toeren, het punt dat het vermogen duidelijk afneemt. Dat vermogen kan je namelijk door het kiezen van een lagere versnelling omzetten in een hoger koppel aan de wielen.
De huidige Puma heeft een vermogenskromme waarbij het maximaal vermogen al heel snel bereikt wordt. Tussen 3000 en 3500 toeren neemt het vermogen praktisch niet meer toe. (=stoommachinekarkteristiek: koppel/toerenkromme is in dit toerengebied een hyperbool) De keuze van de versnelling heeft dan in principe geen invloed meer op het koppel aan de wielen. De auto kan schakellui gereden worden.
Dat de TD5 hoogtoerig wordt genoemd wordt onderbouwd door de koppel karakteristiek.
Erg versimpeld benaderen benzine race motoren een constant koppel karakteristiek in het relevante toerengebied. Moderne diesels benaderen een stoommachinekarakteristiek tussen 2500 en 3500 toeren. De TD5 hangt er een beetje tussen in.