lichtellende

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: lichtellende

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2014, 14:19

tim schreef:Dank je wel rob.
Zal proberen om samen met coco eruit te komen.
zal het laten weten als het opgelost is.

gr floris.

Floris-Tim,

Als je alles wat stuk kan hebt vervangen, en er staat stroom op de draadjes waar je die stroom makkelijk kan meten (behalve dan bij de koplampen zelf) dan kan het ook nog de relais-voet zijn van het relais dat de koplampen uit doet bij het terugdraaien van het contact.
Dit is al eens beschreven door een wanhopig maar vasthoudend slachtoffer, hier op dit forum zelfs als ik me niet vergis, vergis ik me wel dan was het op die groene pagina's.
Een alternatieve, en even raadselachtige, oorzaak kan zijn ... zoals ik pas hoorde ... dat je auto van de ratten (of ander ongedierte met scherpe tandjes) besnuffeld is en een draad is doorgeknipt (ik ken iemand met een witte Defender ... die ook al braaf de grootlichtschakelaar verving).
En tenslotte natuurlijk, zoals Roger B. opperde, zijn er gewoon de beroerde contactjes.

Als je alles weer in orde hebt, en je dus uitroept "En er was licht .... en zag dat het goed was" ... kijk dan uit naar een Zweedse lichtversterker. Bij een Puma (en wellicht ook bij een latere Td5) is het even iets meer prutsen, maar bij de eerdere Defenders is het "plug-and-play" (althans ik weet niet beter).

Groeten MarcS

PS Naast de originele "Zweedse" zijn er ook inheemse alternatieven, als je toch in Zweden bent dan is de originele zo geprijsd dat je 'm zelf nauwelijks goedkoper kan maken. Wellicht, als de "bron" van de Zweedse opgespoord kan worden, kan het nog goedkoper, want meneer Biltema is geen grootheiligman.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Feb 2014, 14:24

Edward schreef:
Roger B. schreef:ja, die is net als ik ook door schande wijs geworden :roll:

HOEZO net als jij????? Ga jij een nieuwe kopen dan?? :lol: :lol: (jij hebt hem gesloopt)

juist, daarom ook niet door SCHADE en schande ....... jij had er toch ook al een gesloopt (heb eerder een gemolde bij jou gezien)

....................... en al die uren meten waarom die afgefikte bekabeling niet werkte zoals in de beschrijving stond om er dan achter te komen dat de verstraler schakelaar van landrover gewoon anders in elkaar zit dan de schakelaar uit dat setje... zonder factuur ..... mmmmwahhhh geen idee wat dat schakelaartje kost maar.................................................................. :lol: ;)
gone

tim

Berichtdoor tim » 09 Feb 2014, 20:48

Update,

het zoekwerk samen met coo heeft resultaat gehad; en er was weer licht.
Marc heeft de dagprijs gewonnen, het spreekwoordelijke pak gevulde koeken.
idd zat daar (deels) het probleem, dat relais vertoonde op 1 van de koperen lipjes een verdacht zwartkleurtje, schoon geschuurd en contact reiniger in het bijbehorende stekkerblok gespoten, terug plaatsing, en verdomd; licht!
na terug willen monteren van de basisplaat toch weer licht uit, eea beter gefrommeld met de vingers en later bij daglicht eea goed bekijken en herstructureren.
Ook nog dachboord bij klokken open gemaakt, voor bovenstaande actie, heel snel weer dicht gedaan, kwam maar 1 gedachte omhoog, die vervelende oma van me en haar niet te eten spagethi..
vaste montage aan de stuurkolom van de grootlichtseinschakelaar genereerd idd geen effect qwa wel of geen licht, alles plestic van binnen dus geen massafunctie.

anyway, so far so good, beetje afkloppen, en veel dank aan de meedenkers!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 21:05

Mooi dat je het gevonden hebt! Om maar te zeggen Goed bezig Floris!

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2014, 22:09

tim schreef:Update,

het zoekwerk samen met coo heeft resultaat gehad; en er was weer licht.
Marc heeft de dagprijs gewonnen, het spreekwoordelijke pak gevulde koeken.
idd zat daar (deels) het probleem, dat relais vertoonde op 1 van de koperen lipjes een verdacht zwartkleurtje, schoon geschuurd en contact reiniger in het bijbehorende stekkerblok gespoten, terug plaatsing, en verdomd; licht!
na terug willen monteren van de basisplaat toch weer licht uit, eea beter gefrommeld met de vingers en later bij daglicht eea goed bekijken en herstructureren.
....

Het verhaal rond de raadselachtige duisternis was dus een ingebrandde relais-voet. Als ik dit zo lees was het bij jou dus in principe hetzelfde alleen gelukkig wel zichtbaar aan het verdachte relais-contact. Goed checken dus, want bij die vermaledijde lichtschakelaar is er als je de schakelaar in de hand hebt vaak ook niks te zien en soms lijkt ie gewoon te werken als je 'm doormeet. Zit ie dan weer in de auto dan gat het alsnog mis ... een beetje rammelen maakt dat ie het dan doet, of juist niet.

Overigens, een handigheidje (dat niet in het club-krantje genoemd wordt) als het de "hoofdschakelaar" betreft kan je het best de groot-lichtschakelaar op ongedimd zetten: Daarna even rammelen en/of voorzichtig een midden-positie zoeken ... de truuk is dan dat je aan het blauwe groot-ongedimd-licht lampje ziet dat je licht hebt. Daarna kan je weer gewoon dimmen. Dit is in ieder geval makkelijker in de avondschemering gaan staan knutselen.

Toen het mij overkwam heb ik ook nog uitgerekend hoe hard je naar het westen moest rijden om de duisternis voor te blijven .... heel snel bleek dat dat alleen ergens hoog in het noorden lukt (d'r zit 40 minuten tussen Berlijn en Amsterdam - dat ga je niet halen met een Defender).

Groeten MarcS

PS Die koeken kom ik nog wel eens verzilveren (echte Kamphuisen stroopwafels graag)
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Mar 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter1080

Berichtdoor Peter1080 » 16 Feb 2014, 16:44

Mocht je alles weer aan de praat krijgen is een relais schakeling van Landreiziger echt een verbetering. Super makkelijk monteren te monteren en daarna geen elende meer met lichtproblemen.

Probleem is vaak dat de hoofdstroom van je verlichting over de schakelaars gaat. Er gaat dan vrij veel vermogen over de schakelaars. Met een relais schakeling ben schakel je alleen een stuurstroompje.

Terug naar “Techniek”