lier / winch

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robb

Re: lier / winch

Berichtdoor robb » 03 Feb 2014, 10:02

pieter-defender schreef:Goedemiddag,

kan iemand mij adviseren over de juiste lier en bumper terwijl het ook nog netjes blijft ogen.
Zoveel merken kom ik tegen als lieren en bumpers dat ik het toch maar even aan de kenner wil vragen.
Wie heeft er advies over ?

Bedankt
Pieter

Ik heb de lierbumper met bult (1e foto) en daarin een warrior samurai lier 12000 (prijs was goed bij ROAN 4x4 in Best en kreeg nog 10% korting omdat ik LRCH lid ben net even €400 dus acceptabel voor mij. Ik ben voor deze gegaan en niet voor T-max want op "hellevegen" gezien dat die lier het al na 2 keer gebruik begaf (dan ben je gelijk bevooroordeeld....)
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 03 Feb 2014, 12:23

Landmarcs schreef:Of je koopt een "handlier" (kabeltrekker) met 1600 kg capaciteit, en een verlengtouw en een blok (en nog wat klein grut).

De meesten gebruiken hun lier slechts zeer zelden, en om jezelf te kunnen redden uit onhandige situaties is het maar de vraag of 1º de lier het na jaren gewoon doet (niet iedereen controleert de werking regelmatig) en 2º de lier aan de voorkant je niet altijd uit de benarde positie helpt (soms wil je juist achteruit - een enkele keer zou je aan de zijkant willen zekeren ...).
Een handlier is wel werken, en weer een "ding" in je inventaris (maar ook bruikbaar elders, om een ander het helpen etc.) en je kan 'm thuis laten als je gewoon naar je schoonouders gaat (dwz geen tientallen kilo's voorop je neus jaar-in-jaar-uit).

Groeten MarcS

PS Ik denk zelf al jaren over zo'n handlier, en nog nooit echt nodig gehad, dus ... als je met wat beleid rondrijdt dan gaat het ook heel lang zonder.
Gek genoeg zijn de handlieren aan de dure kant, zelfs de "chinese" klonen zakken niet zo als de elektrische lieren in prijs gezakt zijn.

+1!
Als je de Croatia Trophy (om maar iets te noemen) wil gaan doen is zo'n handlier waardeloos, voor sporadisch gebruik tijdens greenlanen een must have.
Heb de mijne (T-max) slechts 2 keer gebruikt in 5 jaar tijd.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 03 Feb 2014, 12:50

Ik heb een zelfgemaakte lier plaats gemaakt achter de bumper. Bij mij valt eigenlijk enkel de rollenvenster op.

Ik heb gekozen voor een T-Max lier (9500) en die bevalt me super! Heb hem al meerdere keren nodig gehad en ook erg zwaar beproefd.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2014, 16:28

arjan_de_jong schreef:Ik heb een zelfgemaakte lier plaats gemaakt achter de bumper. Bij mij valt eigenlijk enkel de rollenvenster op.

Ik heb gekozen voor een T-Max lier (9500) en die bevalt me super! Heb hem al meerdere keren nodig gehad en ook erg zwaar beproefd.

't Is een kwestie van looks en dus smaak, maar een lier kan heel fraai in/achter de bumper weggewerkt in een bak die net iets dieper hangt als de bumper zelf. Het ziet er dan uit als een ietsje diepere bumper tussen de chassis-balken, eventueel kan je de kentekenplaat nog voor het venster monteren (bij touw heb je geen rollen).
Ik vind zelf zo'n bult voor de bumper snel een groot "rambo-gehalte" hebben, alleen als je als boswerker of vergelijkbaar bezig bent passend. In ieder geval heb je met een lier-voorbouw weer meer parkeer-manoeuvreer-ruimte nodig. En hoe verder naar voren hoe meer de lier invloed heeft op het zwaartepunt.

De enige keer dat ik wat aan een lier gehad had waren de vaste punten ver weg, dus had ik ook een grondanker moeten hebben. Met wat meer geduld steeds opnieuw opkrikken (rijplaatje etc eronder, banden schoonmaken, want in een weiland dat ik niet teveel stuk wilde rijden) ging het ook ('t was zelfs geen HiLift maar gewoon de "blikken" LandRover-krik, wel Jackable-Sills, dat scheelt en boel zwengelen).

Het hangt er uiteindelijk vooral vanaf hoe ver je wilt gaan, en met hoeveel voorzorg je de moeilijker passages wilt nemen,als je het terrein goed "leest" hoef je niet al te gauw vast te staan zelfs met nauwelijks AT-banden. Als je bij voorbaat vertrouwt op je lier, en het terrein niet wilt lezen, dan sta je ook met Mud-banden heel snel vast.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2014, 16:57

sommige mensen willen niet begrijpen dat er mensen zijn die meer doen dan greenlanen en openbare weg rijden....

als je gaat spelen op een offroad terrein dan verleg je je grenzen en zoek je moeilijke stukjes op en dan weet je gewoon dat je vroeg of laat (goed) vast komt te zitten.....dan kun je uiteraard een handlier nemen.... maar nadat ik een gekoprolde D2 bij 30 graden op een autoambulange heb staan lieren met zo'n ding was het mij duidelijk.... doe maar een elektrische lier of 2 op de auto en ook nog een op de aanhanger
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2014, 17:25

Roger B. schreef:sommige mensen willen niet begrijpen dat er mensen zijn die meer doen dan greenlanen en openbare weg rijden....

als je gaat spelen op een offroad terrein dan verleg je je grenzen en zoek je moeilijke stukjes op en dan weet je gewoon dat je vroeg of laat (goed) vast komt te zitten.....dan kun je uiteraard een handlier nemen.... maar nadat ik een gekoprolde D2 bij 30 graden op een autoambulange heb staan lieren met zo'n ding was het mij duidelijk.... doe maar een elektrische lier of 2 op de auto en ook nog een op de aanhanger

Dat begrijp ik best, maar de oorspronkelijke vraag was wat er mogelijk was terwijl het "netjes blijft ogen".

Nu is "netjes" een kwestie van onbetwistbare smaak, maar de eis was niet "ik wil kost wat het kost een aantal elektrische lieren rondom".
Je opmerking dat je direct aan twee lieren moet onderstreept alleen maar dat een handlier ook zo z'n pluspunten heeft, nl aan alle kanten inzetbaar en onafhankelijk van 12 V (dus afhankelijk van geduldige spierkracht).

En ...gekoprolde D2's weglieren doen sowieso niet zoveel mensen, d'r zouden snel geen D2's meer over zijn.
(Ik zou hier nu bijna iets gaan zeggen over de repareerbaarheid van gekoprolde Defenders in vergelijk met D2's maar doe dat maar niet.)

Groeten MarcS

pieter-defender

Berichtdoor pieter-defender » 03 Feb 2014, 19:55

super bedankt voor de adviezen allemaal. hier kan ik iets mee.

bedankt
Pieter

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 03 Feb 2014, 22:50

Als het in de buurt is, ga gerust naar Best bij de genoemde leverancier voor een bak koffie en advies.
heb geen aandelen maar rijd toevallig in een oude Disco van hun.

Hs9500 liertje, prima ding. Touw, dus geen rollen aan de bumper, lier ligt mooi IN het front van de wagen en 'hangt' er niet aan.
Als je een no nonsense advies wil, kun je er prima vertoeven.
Demo's staan er ook genoeg.
en anders rijd je door naar Sons..
Disco 1994 300TDI

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Feb 2014, 07:20

Zo ziet het er bij mij uit.

maar denk niet dat dit bij elke auto mogelijk is. vooral bij een defender met airco heb je niet veel ruimte achter de bumper.
Bijlagen
mini-TV010475.JPG
mini-TV010480.JPG
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2014, 07:42

De defender heeft het front gelijk met de wings, dus jouw versie wordt lastig zonder zaagwerk
gone

Terug naar “Techniek”