Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Luke » 02 Feb 2014, 06:50

Mijn 300 tdi is er zo 1 met sommige Td5 specs

Waaronder dus het systeem van spacer tussen de wiellagers en 1 stelmoer (met borgrandje) ipv 1 stelmoer en zo'n zelfde moer ter borging er bovenop.

Overigens hebben alle 300 Tdi's hier in Brazilie achter al schijven, en de meeste Salisbury assen maar alleen de laatste weer Rover assen

Braziliaanse logica zullen we maar denken ;)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Roger B. » 02 Feb 2014, 08:53

Kan me ook niet herinneren ooit een 300Tdi met trommelremmen gezien te hebben...

Maar jouw 300Tdi is toch ook van na de introductie van de Td5?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor RobStewart » 02 Feb 2014, 10:04

The steekas needs to be wiggled to get it back in especially on the left hand side, because of its length. Normally it drops about 5mm and then wont go in the diff, you'll have to keep a reasonable amount of pressure on the top of it pivoting on the asstomp.

The one shot nut RFD100000 with internal spacer was introduced at the start of the 1999 build year (October 1998) on the rear axle, but was introduced in 1997 on some front axles for the 300Tdi. And it is very important that it is tightened to 210Nm.

The outer edge of the remblokjes should sit slightly lower than the outer edge of the disc, however some 3rd party blokjes sit above. Also it depends on which of the 5 different types of remblokjes have been fitted previously and which one of the 4 different types of discs have been fitted.

For your both your 2003 and 2006 130 it should be SFP000250 and LR018026 but as all of the above are interchangeable you never know.

Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 02 Feb 2014, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 02 Feb 2014, 11:38

De steekas is inmiddels gelukt! Het was inderdaad de lange as, links achter. Op de voorgestelde manier ging het heel soepel.

De oude ( en nieuwe) remblokken zijn van het juiste type, bij het nameten van de schijven blijken de oude kleiner ( of gewoon belachelijk gesleten). Op de nieuwe schijven past het allemaal perfect.

Het aanhalen met 210 Nm wordt lastig, ik heb alleen de zgn. hubnut spanner. Op deze pijpsleutel kan ik mijn momentsleutel niet gebruiken. Is dit gewoon een kwestie van 'heel erg vast zetten' ?

Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2014, 11:45

Mijn moment sleutel gaat ook niet zover. Lompvast is ook goed in mijn boekje al zal Rob het daar wellicht niet mee eens zijn. :D :D

Let wel op met die hubnut, als dat het blikken exemplaar van Paddock is en niet een fatsoenlijke dop moet je oppassen. Ik heb laatst een vriend die hier aan het sleutelen as van de vloer geschraapt omdat ie vol op een verlengpijp ging hangen om vervolgens vol op z'n bakkes te gaan omdat dat blikken ding de geest gaf. ;) ;)

Gelukkig heb ik een fatsoenlijke dop en dus heb ik de boel maar dichtgemaakt...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor RobStewart » 02 Feb 2014, 12:09

Edward schreef:Lompvast is ook goed in mijn boekje al zal Rob het daar wellicht niet mee eens zijn. :D :D


http://lrch.nl/sites/default/files/Voor ... 0%2799.pdf

If you read pages 2 and 3 paragraphs 9 to 15 then you will understand why Lompvast is unacceptable ;) and I use a 52mm Hub Nut Socket with a 1/2"drive socket welded into the centre so you can get a torque wrench to fit and use an axle stand to support it while you do the tightening procedure ... and that's at both work and at home so I'm not just being a pedantic dealer mechanic ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2014, 12:23

RobStewart schreef:
Edward schreef:Lompvast is ook goed in mijn boekje al zal Rob het daar wellicht niet mee eens zijn. :D :D


http://lrch.nl/sites/default/files/Voor ... 0%2799.pdf

If you read pages 2 and 3 paragraphs 9 to 15 then you will understand why Lompvast is unacceptable ;) and I use a 52mm Hub Nut Socket with a 1/2"drive socket welded into the centre so you can get a torque wrench to fit and use an axle stand to support it while you do the tightening procedure ... and that's at both work and at home so I'm not just being a pedantic dealer mechanic ;)

Rob


Zoals gezegd; ik heb gewoon een dop met 1/2 aansluiting. Ook van Paddock volgens mij. ;) ;)

Alleen gaat mijn momentsleutel net niet ver genoeg, dus ik trek hem aan zover als die gaat en dan nog wat na op gevoel. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor RobStewart » 02 Feb 2014, 12:29

Edward schreef:Ook van Paddock volgens mij. ;) ;)


DA1118 ;) and not only comes in a blue box but has the name stamped on it too :shock: :shock: :shock:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2014, 12:40

RobStewart schreef:
Edward schreef:Ook van Paddock volgens mij. ;) ;)


DA1118 ;) and not only comes in a blue box but has the name stamped on it too :shock: :shock: :shock:

Rob



Nah, staat alleen Brittpart in. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 02 Feb 2014, 13:20

Mijn "sleutel" heet ook britpart.... De dop heb ik ook gezien maar ons ben zunnig, goedkoop=duurkoop.. Had ook het idee op er een plaatje op te lassen zodat m'n momentsleutel erop past (gaat tot 240 Nm). Helaas is mijn laservaring 0.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten