Mijn boodschap was echter anders bedoeld: Als ik zie waarmee Duitse "overland-campers" zijn uitgerust .... dat is vaak nogal over de top <'t is natuurlijk ook een keuze> maar het is niet zo vreemd dat een LandRover snel te klein is en dan een Unimog of een nog grotere MAN 4x4 als basis genomen wordt.
(Wat me dan weer bevreemd is dat je zo'n tip-top uitgeruste "overland-camper" dan op een gewone camping ziet in plaats van op die mooie plekjes hoog in de bergen.)
Groeten MarcS
Toevallig de enige 4 vrachtwagen 'campers' tegengekomen van Marokko tot Timboektoe waren toch echt Nederlanders...
Verder On topic; ik heb me werkelijk nog nooit bezig gehouden met de maximale belasting van m'n velgen. Misschien mijn fout... Nu dit onderwerp me aan het denken ( nou jah, denken..) heeft gezet, denk ik dat mijn band eerder ploft dan mijn velg. Ik ga de plofsterkte van banden voor de grap opzoeken.
Kijk trouwens eens naar de bandjes en velgen van de jets; die van de airbus zijn bijvoorbeeld " kruis hoog" niet heel erg breed en kunnen toch zon 90.000 kilootjes hebben en bij de klap van de landing ca 70.000 kg met 1500 meter per minuut dalen en voorwaartse snelheid >180 km/u ( dit is dagelijks, dus de test waarden zijn vele malen extremer). Als het fout gaat klappen de banden of is de ophanging gestressed, velgen heb ik nog niet gezien.
Michiel