Naam velgen Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Naam velgen Defender

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2014, 23:07

Landmarcs schreef:Goedenavond Edward,

Heb jij die binnenveren dan nog steeds ? Ik meende me te herinneren dat je ze waardeloos vond?
Gelukkig kent een Defender op veel punten een erg ruime ontwerp-marge.

En, het is in theorie wel mogelijk om die 2200 kg van de achteras ook nog op één wiel te laten rusten, maar ... dat is dan wel een kunststukje.
Ik zou even moeten kijken, maar qua banden denk ik niet dat (op papier) deze belastbaarheid gehaald wordt.

Groeten MarcS

Nee, die heb ik niet meer. Maar toen nog net wel. Tijdens het spelen later die dag ben ik een opsluitring van de binnenveer verloren en daarna heb ik ze eraf gesloopt.

Met de 130 heb ik wel eens op 1 achterwiel gestaan tegen een schuine berghelling op. Toen stond er zoveel druk op dat ene wiel dat het ventiel van de band het loodje legde. :shock: :shock:

Op dat vlak speel ik liever op safe en kies ik velgen en banden die ruim de loadindex halen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jan 2014, 23:36

de wet houdt geen rekening met stunten in het terrein of zelfs op de weg.

bij auto's geldt dat de velg en de band de helft van de max aslast moet kunnen dragen (en die loadindex van velg en band zit nog een veiligheidsmarge in.)

dus voor wat mag hoef je niet verder te gaan dan 1100kg draagkracht van de velg (bij banden is de loadindex sowieso maar een wazig iets..... dat is iets van het gewicht dat ie minimaal gedurende een bepaalde tijd op een bepaalde snelheid houden kan, als ie een minuut later klapt onder de belasting voldoet ie toch aan de eis :roll: )

nou gaat een normaal mens ook niet op het randje rijden met een vol bepakte en beladen auto, dus een velg die wat ruim boven de 1100 zit voldoet prima... de volle aslast op één wiel is ook een unicum want om je auto zo neer te zetten dat een wiel vrij komt zul je het zwaartepunt naar voren verplaatsen zodat een deel van die 2200kg op de achteras verschuift naar de vooras
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2014, 23:43

Roger B. schreef:de volle aslast op één wiel is ook een unicum want om je auto zo neer te zetten dat een wiel vrij komt zul je het zwaartepunt naar voren verplaatsen zodat een deel van die 2200kg op de achteras verschuift naar de vooras

Niet als je 45graden tegen een bult op aan het rije bent. :D :D

De wet zal mij jeuken, wat vind de verzekeraar ervan......
Edward van Vugt

maar10

Berichtdoor maar10 » 27 Jan 2014, 23:48

Ik streep dus ook maar de saw tooth dan maar door, (sommige dealers die nog een defender in de showroom hebben staan adverteren hem soms wel zo)? Veel kennis hier, helpt enorm waarvoor dank! Die Duitsers hebben het begrip overland uitgevonden lijkt wel.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jan 2014, 00:15

Edward schreef:
Roger B. schreef:de volle aslast op één wiel is ook een unicum want om je auto zo neer te zetten dat een wiel vrij komt zul je het zwaartepunt naar voren verplaatsen zodat een deel van die 2200kg op de achteras verschuift naar de vooras

Niet als je 45graden tegen een bult op aan het rije bent. :D :D

De wet zal mij jeuken, wat vind de verzekeraar ervan......

die verwacht ook niet dat één velg de hele aslast kan dragen. en als je 45graden scheef staat dan staat nog steeds een deel op de hoogst gelegen velg. bovendien is de draagkracht van een velg nooit bepaald bij belasting onder vage hoek, maar gewoon in stand en dan zal er een factor op losgelaten worden dat ie dan in een bocht de krachten ook nog hebben kan
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2014, 07:06

Edward schreef:De wet zal mij jeuken, wat vind de verzekeraar ervan......

De verzekeraar zal kijken of je aan de normale normen en wetten voldoet, dus zolang je geen velgjes van peperkoek hebt gemonteerd zit je qua verzekeraar goed.

Groeten MarcS

PS Maar10: Het klopt dat de Duitsers mbt de uitrusting hun camper-achtige 4x4's tot grote hoogte (soms letterlijk) optuigen. Het lijkt soms een invasie < Oh .. don't mention the war > als er een trosje van zulke pantserwagens (uhh bijna de "n" freudiaans vergeten) binnen komt rollen. De verstandige overlander laat zoveel mogelijk thuis.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jan 2014, 07:52

Een dyitser heeft gewoon meer over na aanschaf van zijn defender om nog in upgrades te steken
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2014, 08:04

Roger B. schreef:Een dyitser heeft gewoon meer over na aanschaf van zijn defender om nog in upgrades te steken

Het gaat er niet om hoeveel geld iemand heeft. Het is een heel andere mentaliteit. :shock: :shock:

Nederlanders kopen liever een groter model met minder opties en een Duitser koopt dan eerder een kleiner model dat bomvol zit.

Net zoals men hier wel auto's koopt maar het onderhoud te duur vind. Vroeger kocht ik alleen auto's uit Duitsland omdat die veel vaker een perfecte onderhoudshistorie hebben.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jan 2014, 11:49

Denk dat beide meeweegt...zeker in geval van een defender. Dat zijn vaak kopers die geen ander model willen....en dan gaat weldegelijk meetellen of je budget voor de helft, of helemaal op is na de aanschaf
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2014, 14:48

Roger B. schreef:Een dyitser heeft gewoon meer over na aanschaf van zijn defender om nog in upgrades te steken

Dat is zeker waar, althans waar het om een "gele" Defender gaat.

Mijn boodschap was echter anders bedoeld: Als ik zie waarmee Duitse "overland-campers" zijn uitgerust .... dat is vaak nogal over de top <'t is natuurlijk ook een keuze> maar het is niet zo vreemd dat een LandRover snel te klein is en dan een Unimog of een nog grotere MAN 4x4 als basis genomen wordt.
(Wat me dan weer bevreemd is dat je zo'n tip-top uitgeruste "overland-camper" dan op een gewone camping ziet in plaats van op die mooie plekjes hoog in de bergen.)

Ik steek m'n geld liever in een compacte lichtgewicht uitrusting. 't Spul kan zo gewoon in de auto en ik hoef niet in een daktent, ik kan er gewoon bij. Als ik aan "Auto-kamperen" doe dan wil ik ook de winst, en niet alsnog in een tentje.
Voor een overland-tocht (of voor gewoon vakantie) is een lichtere auto veel waard: Minder verbruik, minder slijtage en meer terrein-geschikt -- zwaar en hoog beladen is niet bevorderlijk voor de stabiliteit, en dat merk je zowel in het terrein als op de grote weg.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”