JanTD5 schreef:Marco 109 schreef:Euhhh, als je dit topic doorleest ziet iedereen dat het vol zit met intolerantie, maar ach, da's nou eenmaal Nederland ten voeten uit zo langzamerhand.
Ik ben behoorlijk tolerant in het verkeer. Ach die paar minuten extra maakt mij niet uit. Ruimte geven enz enz, ik ben de beroerdste niet. Maar als ik met mijn dochtertje op de fiets zit en haar aan het verkeer leer deel te nemen, verkeer regels bij breng. Dan stoor ik mij aan wielrenners die brullen: "aan de kant!" Of oudjes die dood leuk op een smal fiets menen dat ze naast elkaar kunnen blijven rijden terwijl mijn dochtertje en ik achter elkaar rijden en zij bijna van het pad af dondert (fietspaden schijnen altijd stukken hoger te liggen dan de bermen

) dan is mijn tolerantie wel op en ga ik over de zeik!
Groeten Jan
Precies: Wat er mis is met een ouderwetse (of nieuwerwetse) bel weet ik ook niet. Of je moet een licht-gewichts-fetischist zijn (die dan ook zijn bidon, banaan en krachtvoerrepen in zijn rugzak doet ipv een stuur of zadeltasje).
Qua fietspaden: De fietspad-ontwerpers houden vaak geen rekening met de natuurlijke vetergang van een fiets, en de "schrik-afstand" tov harde opjecten zoals geparkeerde auto's stoepranden en "afgronden". Wil je het goed doen dan houd je hier rekening mee, dat kost weinig (behalve hier en daar een beetje ruimte). Wil je bijv. daar waar je veel fietsers komen een vlotte doorstroom, en verwacht ook een correct gedrag dan bouw je op de knelpunten iets meer ruimte in, en gebruik je iets ruimere boogstralen want een rijdende fiets heeft minder ruimte nodig als eentje die (bijna) stilvalt en daarna weer opstart -- zitten er knelpunten in de route dan krijg je vanzelf het uitwaaieren en andere "misdragingen" want zolang je blijft rollen ben je stabiler.
Overigens, als je studie maakt van het "file-gedrag" van de fietser dan zie je een bijna ideaal gedrag. Alleen mieren op een mierenpad doen het nog beter qua invoegen, afstandhouden en aanpassen van de snelheden. De gemiddelde Nederlandse automobilist lijkt juist doorgeleerd te hebben om files te creëren: hard inrijden op een knelpunt en dan ineens remmen, bij invoegen hetzij te vroeg dan wel juist voorbij het normale ritspunt ertussen douwen etc. etc.
Groeten MarcS