vind het toch best asociaal

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: vind het toch best asociaal

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2014, 10:48

Nou ben ik geboren en getogen op de hei en daar zijn op een bepaald moment ook veel inritten voorzien van een paar palen met een ronde balk eraan om het niet al te makkelijk te maken voor de burger om daar in te rijden. Dat had dan vooral een verkeersveilig argument, die gasten die dan weer de uitrit uit kwamen sukkelen werden vaak overhoop gereden...... :roll: :roll:

Die balken waren van defensiemaat en een 300mm in doosnee maar ik kan je vertellen dat als de brandweer de heide op moest die echt niet gingen stoppen om dat ding los te maken en opzij te leggen..... :lol: :lol:

Nope, daar reden ze gewoon dwars doorheen/overheen! Gaaf gezicht trouwens. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2014, 10:49

R1200C schreef:Mwa, die laatste stelling vind ik wat kort door het gras. Omdat een kleine minderheid niet met de vrijheid om kan gaan moet de meerderheid maar bloeden? Sluit dan alle natuur af voor elke mens. Wandelaars, mountainbikers, hondenbezitters, nordic zwalkers, allemaal het asfalt op en blijf weg van de "natuur".

.....

Leven en laten leven toch?

Dag Joost,

Misschien lees ik het fout, maar zoals ik het lees zit in de eerste opmerking een misvatting mbt natuur verborgen.

Er is nl op zich niks tegen een enkele passant per auto ( 4x4 of welke dan ook ), maar gezien de bevolkingsdruk in onze streken blijft het heel gauw niet beperkt tot een enkele auto. Vaak is die wandelaar etc geen probleem,in principe horen wij mensen ook tot de "natuur" (zelfs al zou je dat soms niet zeggen, blijkens nogal wat "tegennatuurlijk" gedrag). De grotere natuurbeschermers (SBB, NM en de provinciale Landschappen) sluiten niet maar zo hun terreinen af, deze natuurbeheerders proberen zelfs zoveel mogelijk open te stellen, maar wel met oog voor de verschillende belangen (zo mag je soms ergens niet gemotoriseerd varen, deels is dat dan omdat je geen motorvaart wilt, soms is dat omdat je óók de roeiboot en kano zijn rust gunt, soms mag je ergens gewoon niet varen behalve dan voor beheer en onderzoek - om maar even buiten het 4x4 terrein te blijven).
Kleinere terrein-beheersders zijn niet altijd zo ruimhartig, en het ergst zijn de kleinste terreinbeheerders ...

Anyway: Nederland is gewoon te klein om ruimhartig ietder pad open te stellen, en vaak zelfs te klein om beperkt paden open te stellen (toch zijn er zelfs in Midden-Nederland nog wel onverharde wegen die vrij toegankelijk zijn, soms zelfs wegen waar je liever een 4x4 hebt).

Dus ...je laatste opmerking is geheel to-the-point: Om te laten leven moet je soms je eigen leven iets terugnemen.

Groeten MarcS

PS Zelfs in een streek niet al te ver van hier (in Frankrijk) waar je tot vele tientallen-vierkante kilometers grote gemeenten hebt, gemeenten met soms een inwonertal van enkele tientallen, zelfs daar heb je soms kilometers grote gebieden waar de auto niet zonder meer toegang hebt .... en dat heeft dus ook z'n charmes, als je daar te voet of per fiets op pad bent dan hoor je niks, of slechts één auto, en dan weet je dat die daar wat te zoeken heeft, en dan is dat een ankerpunt in de stilte.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2014, 11:00

Van natuur is in Nederland geen sprake, het is allemaal cultuurgebied. Dat vraagt om beheer en omgang met aandacht. Nu is zelfs de gemiddelde "natuurliefhebber" in Nederland van een niveau dat die denkt dat alles vanzelf gaat en alle rotzooi vanzelf verdampt.

Het is ronduit schokkend om te zien hoe mensen recreëren en hoeveel rotzooi daarbij achterblijft. Ook bij ritten met clubleden heb ik lui lachend hun auto aan een boom[je zien hangen om te lieren om vervolgens de hele boom om te lieren. En een lol......

Zou ik beheerder zijn zou ik ook een kort lontje hebben en na een paar keer zeggen: "barst dan allemaal maar, ik sluit de grootste rotzooimakers uit".

Helaas zijn 4x4 vaak die grootste rotzooimakers. Nieuwe sporen maken zoals Marc zag is altijd uit den boze. Te vaak zie ik hier in de buurt ook op paden een slechte plek ontstaan waar mensen niet meer door kunnen en dat er dan een omleiding ontstaat. Soms gaat die over een akker die toch wel weer geploegd wordt (hoewel ook dan de structuurschade lang merkbaar kan blijven) vaak gaat die gewoon door een paar struiken en het bos.......

Zelf negeer ik al jaren de verbodsborden op de hei waar ik ben opgegroeid, maar alle Boa's daar laten me inmiddels wel met rust omdat ze weten dat ik me altijd netjes gedraag en kilo's aan troep mee help opruimen.......
Edward van Vugt

DannyA

Berichtdoor DannyA » 20 Jan 2014, 11:46

Volgens mij loopt degene die z'n gebied in gaat zelf groot risico. Van de "Loonse e Drunense Duinen" weet ik dat betreden met een auto gezien wordt als een milieudelict ......... een boete heeft dan minimaal 4 cijfers.

Wel jammer dat alles zo doorslaat en niets meer kan of mag. Ieder vult zijn milieubewust zijn in naar zijn eigen perceptie. Je krijgt negatieve opmerkingen over je auto in het kader van milieu, maar diezelfde mens stookt zijn CV ketel dagelijks op tot 23 graden en denkt daar niet eens bij na .......
Samen voor Resultaat .... Van Arendonk Makelaardij

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2014, 12:07

DannyA schreef:Volgens mij loopt degene die z'n gebied in gaat zelf groot risico. Van de "Loonse e Drunense Duinen" weet ik dat betreden met een auto gezien wordt als een milieudelict ......... een boete heeft dan minimaal 4 cijfers.

Dat wordt weleens geprobeerd, zo hebben ze mij ook bedreigd dat bij een volgenden overtreding ze mijn voertuig in beslag zouden nemen. Echter is het enige dat je doet het illegaal betreden van andermans terrein en daar kan hooguit een boete voor gegeven worden. :shock: :shock:

Toen de marechaussee mij een tweede keer aanhield wou hij mijn voertuig innemen. Toen ik hem vertelde dat ik weigerde afstand te doen van de 130 en dat hij dan maar een arrestatieteam moest bellen als hij dacht dat hij rechtsgeldig bezig was bond hij in en kreeg ik ineens alleen een waarschuwing. :lol: :lol:
Edward van Vugt

DannyA

Berichtdoor DannyA » 20 Jan 2014, 17:27

Jij was het dus Edward ..... :D
Samen voor Resultaat .... Van Arendonk Makelaardij

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2014, 17:43

DannyA schreef:Volgens mij loopt degene die z'n gebied in gaat zelf groot risico. Van de "Loonse e Drunense Duinen" weet ik dat betreden met een auto gezien wordt als een milieudelict ......... een boete heeft dan minimaal 4 cijfers.

Wel jammer dat alles zo doorslaat en niets meer kan of mag. Ieder vult zijn milieubewust zijn in naar zijn eigen perceptie. Je krijgt negatieve opmerkingen over je auto in het kader van milieu, maar diezelfde mens stookt zijn CV ketel dagelijks op tot 23 graden en denkt daar niet eens bij na .......

Waar het gaat om een natuurgebied* loop je (ook) het risico een douw te krijgen op basis van de Flora en Fauna-wet. Het mogelijk verstoren van een beschermde soort is dan al voldoende - wil je dan de transactie bestrijden dan moet je van goede huize komen, en waarschijnlijk meer aan deskundigen uitgeven als de openstaande transactie groot is (en de transactie-bedragen zijn niet gering).

* Nee, natuur is niet alleen als natuur te zien als je nooit iemand aangezeten heeft ... de mooiste, waardevolste natuur in Nederland is die die in lange "samenwerking/evenwciht" met de opeenvolgende gebruikers is ontstaan

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 20 Jan 2014, 18:13

Luke schreef:
Dommel schreef:Zoiets als zatte jongeren op een bushokje dansen. Hoort niet, maar prima. :

Hoort niet? Prima?

Hoe tolerant en soft kun je zijn???????
...en rest van het verhaal...

Je begint met punt A, waar is punt B?
Nooit van struikduiken gehoord? Er is een verschil tussen baldadigheid en criminaliteit/vandalisme. Tegenwoordig wordt alles maar meteen crimineel gedrag genoemd, terwijl de ouderen vergeten zelf ook jong geweest te zijn. Ik ben het met je eens dat een hoop jongeren de hun houding en gedrag verschoven hebben naar (bijna) crimineel gedrag.

Ik geef al aan dat als die jongeren gewoon gein trappen, anderen niet tot last zijn en niks slopen, ik dat baldadig gedrag noem. En alcohol gerechtigde leeftijd... onder welk steen kom je vandaan? Jeugd moet zich ontwikkelen en dat bereik je niet met de campagne NIX. Wat een waardeloze campagne is dat zeg... met op TV van die doeterige ouders die hun kinderen opwachten.

M'n vrienden en ik dronken weleens een biertje, maar stonden de volgende ochtend wel in de kwekerij van m'n pa. Zo niet, dan werden we van bed gelicht. Na de nodige meters te maken, mag je best een biertje pakken. Natuurlijk zijn we eens goed dronken geweest, maar ontdekten al snel onze grenzen. Ik ken ze, die door de ouders in een keurslijf werden gehouden. Vervolgens bakten ze niks meer van hun studie toen ze op kamers gingen wonen: niet gewend aan de vrijheid.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2014, 18:39

jawel marc, als het terecht wegens terecht bechermde soorten afgesloten is... maar de oirschotse wei, de havelter hei en eigenlijk alle gebieden waar defensie rondbaggert met tanks terreinwagens en ander materieel, zijn ook verboden toegang met een motorvoertuig.... te voet mag je er wel in..... Als dat dan zo beschermde natuur is, dan heeft die natuur zeker geen last van goen/bruin/zwart gevlekte motorvoertuigen?

Ergens in het verleden (jaren 80/90) is het misgegaan, terreinwagens werden populair en er werd teveel op de verkeerde manier naar de zin van de beheerders/handhavers in "natuurgebieden" gereden met die dingen... gevolg meer en meer wegen en paden weden afgesloten met bord en of slagboom

Hoe meer je er af sluit, hoe drukker het in de overgebleven wordt, die dan ook afgesloten worden en uiteindelijk kun je je terreinwagen nergens meer "uitlaten"
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2014, 19:04

Roger B. schreef:jawel marc, als het terecht wegens terecht bechermde soorten afgesloten is... maar de oirschotse wei, de havelter hei en eigenlijk alle gebieden waar defensie rondbaggert met tanks terreinwagens en ander materieel, zijn ook verboden toegang met een motorvoertuig.... te voet mag je er wel in..... Als dat dan zo beschermde natuur is, dan heeft die natuur zeker geen last van goen/bruin/zwart gevlekte motorvoertuigen?

Ergens in het verleden (jaren 80/90) is het misgegaan, terreinwagens werden populair en er werd teveel op de verkeerde manier naar de zin van de beheerders/handhavers in "natuurgebieden" gereden met die dingen... gevolg meer en meer wegen en paden weden afgesloten met bord en of slagboom

Hoe meer je er af sluit, hoe drukker het in de overgebleven wordt, die dan ook afgesloten worden en uiteindelijk kun je je terreinwagen nergens meer "uitlaten"

Roger B.,

Ik had het niet over de rondbagger plekken voor de mannen in het groen. Gek genoeg zijn ze wel verzot op hei: van Leusderhei tot de Lünenburger Heide.

Oorspronkelijk ging het om het Staphorsterbos (of daaromtrent) en dat Staphorsterbos herbergt vast wel een of andere beschermde soort.

Op de militaire heide-terreinen, net als bijv. op de voormalige vliegbasis Soesterberg, vind je overigens verschillende beschermde soorten, soms zelfs erg gevoelige soorten (de Nachtzwaluw bijv. houdt van de afwisseling die de groene mannen in de hei maken) -- niet zelden houden de mannen in het groen vervolgens ruimschoots rekening met de natuurwaarden.

En, of het nu een Natuurbeheerder is of een groene man (eventueel met kalk-emmer) waar je de douw van krijgt, het maakt niet uit, als ze de Flora&Fauna-wet als kapstok gebruiken dan hang je. Aantonen dat je géén verstoring van beschermde soorten hebt veroorzaakt is dan "jouw probleem", en het is heel moeilijk aan te tonen dat je géén verstorende invloed had (het doet er niet toe dat er andere verstorende invloeden zijn).

Iets dergelijks geldt bijv. ook voor Stiltegebieden: Ook al ligt er een uitvlieg/aanvlieg route van Schiphol over het Stiltegebied, en ook al is het eigenlijk pas stil bij ± 40 dBA, als jij herrie maakt en er komt een ijverige wetshandhaver langs dan ... kan je je maar beter stil houden ...

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”