R1200C schreef:Mwa, die laatste stelling vind ik wat kort door het gras. Omdat een kleine minderheid niet met de vrijheid om kan gaan moet de meerderheid maar bloeden? Sluit dan alle natuur af voor elke mens. Wandelaars, mountainbikers, hondenbezitters, nordic zwalkers, allemaal het asfalt op en blijf weg van de "natuur".
.....
Leven en laten leven toch?
Dag Joost,
Misschien lees ik het fout, maar zoals ik het lees zit in de eerste opmerking een misvatting mbt natuur verborgen.
Er is nl op zich niks tegen een enkele passant per auto ( 4x4 of welke dan ook ), maar gezien de bevolkingsdruk in onze streken blijft het heel gauw niet beperkt tot een enkele auto. Vaak is die wandelaar etc geen probleem,in principe horen wij mensen ook tot de "natuur" (zelfs al zou je dat soms niet zeggen, blijkens nogal wat "tegennatuurlijk" gedrag). De grotere natuurbeschermers (SBB, NM en de provinciale Landschappen) sluiten niet maar zo hun terreinen af, deze natuurbeheerders proberen zelfs zoveel mogelijk open te stellen, maar wel met oog voor de verschillende belangen (zo mag je soms ergens niet gemotoriseerd varen, deels is dat dan omdat je geen motorvaart wilt, soms is dat omdat je óók de roeiboot en kano zijn rust gunt, soms mag je ergens gewoon niet varen behalve dan voor beheer en onderzoek - om maar even buiten het 4x4 terrein te blijven).
Kleinere terrein-beheersders zijn niet altijd zo ruimhartig, en het ergst zijn de kleinste terreinbeheerders ...
Anyway: Nederland is gewoon te klein om ruimhartig ietder pad open te stellen, en vaak zelfs te klein om beperkt paden open te stellen (toch zijn er zelfs in Midden-Nederland nog wel onverharde wegen die vrij toegankelijk zijn, soms zelfs wegen waar je liever een 4x4 hebt).
Dus ...je laatste opmerking is geheel to-the-point: Om te laten leven moet je soms je eigen leven iets terugnemen.
Groeten MarcS
PS Zelfs in een streek niet al te ver van hier (in Frankrijk) waar je tot vele tientallen-vierkante kilometers grote gemeenten hebt, gemeenten met soms een inwonertal van enkele tientallen, zelfs daar heb je soms kilometers grote gebieden waar de auto niet zonder meer toegang hebt .... en dat heeft dus ook z'n charmes, als je daar te voet of per fiets op pad bent dan hoor je niks, of slechts één auto, en dan weet je dat die daar wat te zoeken heeft, en dan is dat een ankerpunt in de stilte.