werkplaats inrichten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eric Tol

Re: werkplaats inrichten

Berichtdoor Eric Tol » 19 Jan 2014, 21:27

Ik heb ook aardig wat spul in de garage van Datona.
Voor hobby gebruik is het prima,voor professioneel gebruik niet.

Wat de pers betreft zou ik zeker voor 20 ton gaan en zelfs dat kan nog wel eens te weinig zijn.
Ik heb bv eens een draagarm rubber gehad die bij 20 ton nog geen krimp gaf.

Groet,
Eric.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 20 Jan 2014, 00:03

Edward schreef:Over het algemeen zie ik hobbyisten veels te duur gereedschap kopen voor de functie.

Edward schreef:Ook al heb je er enorme hobby is dan nog kun je in mij optiek beter veel redelijk gereedschap hebben dan minder A-merk spul...... :D :D

Je noemt in één adem Snap-On, Daytona en Mannesmann... Dat is ook wel een verschil tussen dag en nacht.

Snap-On is the top en Mannesmann (Daytona schaar ik onder hetzelfde) is maar zo zo...

Er liggen nog een hele hoop goede merken tussenin.
Ik heb alle steek-/ringsleutels en schroevendraaiers van Gedore, tangen van Knipex en het doppen/ratel spul van Sonic. De Gedore spullen gebruik ik simpelweg gewoon vaker en de doppen/ratels hobby matig. Echter hobby matig wil ik geen prul... Je kunt je hand namelijk goed aan 't chassis bezeren als de ratel doorketst!

Elektrisch heb ik alles van Metabo. Blauwe Bosch overwogen, maar vanwege aftersales voor Metabo gekozen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2014, 00:20

Dommel schreef: Echter hobby matig wil ik geen prul... Je kunt je hand namelijk goed aan 't chassis bezeren als de ratel doorketst!

en dan noem je Snap On top?

in 6 maanden werk bij GE heb ik zelf al twee Snap-On ratels aan gort getrokken met je geschetste pijnlijke confrontatie met hetgeen waaraan je werkt tot gevolg....

bij ons in de werkplaats (2 diensten met een man of 25 aan het werk) verdween per week gemiddeld een stuk of 6 ratels, een dop/bit of 40 á 50, vooral torx, en nog wat andere zooi met snap-on logo in een bak met defect snap-on gereedschap.....

niet dat andere merken het daar zeker beter uit zouden houden... maar ook snap-on gaat gewoon stuk hoor. verder zijn de steeksleutels en dergelijke van snap-on domweg veel te scherp zodat het in je handen snijdt en vrijwel iedereen handschoenen draagt of een doek er tussen houdt tel daarbij dat je de helft betaald voor de naam die er op staat en ik verkies dan toch liever een van de andere "professionele" gereedschappen met levenslang garantie.... ik heb veel van Facom, maar neig steeds meer naar andere merken die meer leveren voor het zelfde geld..... beter 10 sleutels van goed spul dan 5 van net een tikkie beter spul....zolang goed beter is dan wat ik nodig heb is meer geld uitgeven niet echt zinvol
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 20 Jan 2014, 00:33

Ik heb geen ervaring met Snap-On, weet alleen dat ze aan bovenkant van markt zitten. Eens een ratel en steeksleutel in hand gehad, meer niet. Niet mee gesleuteld, enkel vastgehouden; het scherpe en gladde is mij altijd bij gebleven. Verder nooit interesse in getoond.

Vind Gedore lekker in hand liggen en Sonic leuk geprijsd. Doet wat moet doen bij mij.

Vond enkel vergelijking tussen Snap-On en Mannesmann in één zin een manko. Zoiets als Hilti vs Black&Decker.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2014, 00:39

alleen noemt Edward Snap-on en mannesman en dergelijke niet in één zin... het enige dat ie over Snap-On zegt is dat het in een motorwerkplaats ook in twee jaar op was.... en dat veel hobbyisten veel duurder gereedschap kopen dan ze nodig hebben :roll:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2014, 00:41

Smaken en ervaringen verschillen. Snap On is duur en heeft de naam. Ik vind het niet beter dan Gedore, Stahlwille, Mannesman etc.

Het is de naam. Net als in houtbewerking iedere wannabee Festo gereedschap meent te moeten hebben, maar dat is echt niet in alles het beste. Bandschuurmachines kunnen ze bv niet maken. Die moet je gewoon van Makita hebben. Dat vinden veel mensen een hobbymerk terwijl hun prijs kwaliteit verhouding ongekend is. Ook hier heb ik vele merken: Metabo, Bosch (blauw), Festo, Makita, Elu, Dewalt, Fein, Panasonic. Ook hier is er niet één enkel merk in alles het beste.

Steek en ringsleutels heb ik ook van Gedore, tangen ook Knippex, schroevedraaiers Swiss tools en ga zo maar door. Maar ik heb ook een doppenset van Mannesman die meestal meegaat in de wagen. Niks mis mee en als er iets stuk gaat door breuk etc krijg ik het ook gewoon gratis nieuw.
De doppen die ik het meeste gebruik vertonen wel wat slijtage, maar dat doen Snap On doppen ook.

Het gaat om je eigen toepassing en gebruik......... En vooral om hoeveel je wilt laten zien wat je hebt en hoe profi je wel niet bent........

Maar On Topic: ik ben erg tevreden met Datona en ken genoeg bedrijven die het ook in hun werkplaats hebben.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 20 Jan 2014, 01:34

Edward schreef: En vooral om hoeveel je wilt laten zien wat je hebt en hoe profi je wel niet bent........

Even snel;
heb het eens meegemaakt op een bouwput waar een gooser langzij kwam met z'n strakke leas opel mivano of weet ik veel hoe zo'n gedrochtige rukbus heet, zwaar trots z'n schuifdeur opende , en mij vervolgens zijn complete Festo inventaris liet zien.
Deze etalering werd afgesloten met de opmerking zijnerzijds naar mij ; "heb jij niet heh?!"
Dit werd begeleid met een soort Charles Bronson look in zijn blik naar mij, waarbij de Colt 44 was vervangen door een uberprofessionele Stanley rolmaat , model 8 meter bereik.

Ik dacht even dat de muppetshow opnieuw werd uitgezonden, in een soort live setting..
Je moet iedereen in z'n waarde laten, maar sommige folders zijn wel van erug matige drukkwaliteit zeg..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

one-ten

Berichtdoor one-ten » 20 Jan 2014, 19:11

Ik had bij ons in de werkplaats alles van Hazet. Tot nog toe gaat er weinig stuk, maar ringsleutels slijten wel langzaam uit. Mijn doppen heb ik allemaal al wel 20 jaar, nog nooit één gebroken. Mijn kwart inch rateltje is na twee jaar wel lam en heb ik nu vervangen door Facom. Schroevendraaiers van Hazet gaan vrij snel stuk, daar heb ik eigenlijk nog geen merk van gevonden wat wel heel blijft..
Als ik bij de Action ben grijp ik tegenwoordig altijd een handvol bijna gratis steeksleuteltjes mee, die doen het best aardig.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 20 Jan 2014, 19:56

@tim
Dat meen je niet!? :shock:
Een volwassen vent? Rare snuiter!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 20 Jan 2014, 20:24

Als pers dacht ik aan een 20 tons pers. Dit lijkt mij voldoende of spreekt jullie ervaring dit tegen?
Ik dacht aan de volgende: http://www.datona.nl/werkplaatspers-20- ... ennen.html

volgens mij is dit een leuke pers.
prijs is redelijk met wat pennen dat is ook makkelijk.
20 ton daar pak je het meeste wel mee hoor.
en deze is 'radiaal' verstelbaar dat is altijd makkelijk.

persoonlijk zou ik niet voor 10 ton gaan zal vaak genoeg zijn maar die keren dat je net 15 ton nodig hebt sta je onder de pers met een brander te kl*te dat is ook niet wat je wilt.

leuk topic trouwens het is net ***** al de nieuwe gereedschap :mrgreen:
op me werk heb ik alles van gedore zou daar geen snap on willen te glad naar mijn zin.
thuis heb ik van alle merken wat.
mannesman tangen set heel oud niet mijn favo maar wel erg goed.
ooit een set ratelsleutels gehad van de aldie geweldig hoe lang ze het al doen
maar helaas wel zo glad als snap on :D
groet jelle

Terug naar “Techniek”