kwarttarief voor grijs kenteken oldtimers?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Coen83

Re: kwarttarief voor grijs kenteken oldtimers?

Berichtdoor Coen83 » 13 Jan 2014, 09:44

R1200C schreef:Bijtelling? Dat hangt helemaal af van wie de eigenaar van de auto is. Ben je dat zelf dan betaal je geen bijtelling, is de zaak eigenaar dan betaal je wel bijtelling.

Dat klopt van de bijtelling. Maar bij mijn weten mag je een auto die als bedrijfsauto gekeurd wordt, niet op je eigen naam (privé) hebben. Of zeg ik nu iets heel doms?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2014, 09:57

Coen83 schreef:Dat klopt van de bijtelling. Maar bij mijn weten mag je een auto die als bedrijfsauto gekeurd wordt, niet op je eigen naam (privé) hebben. Of zeg ik nu iets heel doms?

Op de laatste vraag is het antwoord volmondig Ja (of minstens "een beetje dom" - dat overkomt de besten).
Wel is het zo dat er kennelijk een convenant (of een stilzwijgende afzpraak) is dat autoverkopers zich met "grijze" auto's niet expliciet op de particulier richten.

MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2014, 10:16

Er is bij geen ondernemers geen verschil tussen "de zaak" en privé. Als je een auto hebt is die dus nooit van de zaak of van jezelf. Het verschil zit hem in of je de wagen in de adminstratie van de zaak opneemt of niet.

Neem je hem op in de administratie kun je alle onkosten opvoeren en van de eventuele winst aftrekken, alle btw terugvorderen etc. Keerzijde is de bijtelling. Op de 130 uit '08 betaal ik overigens bijtelling over de catalogusprijs inclusief bpm en bij de Disco uit '03 over de catalogusprijs zonder bpm. Dat scheelt een hele hap.

Benoem je de wagen als privé dan kun je geen kosten aftrekken of btw terug vragen maar betaal je ook geen bijtelling. Gebruik je hem wel voor minmaal 10% zakelijk mag je toch voor het zakelijke tarief grijs kenteken rijden.

Km administratie is dan niet nodig, het is voldoenden de zakelijk gereden kilometers aan de zaak te factureren. Natuurlijk moet bij een controle wel blijken aan welke klanten of klussen die zakelijke kilometers besteed zijn, maar dat kan ook met een goed bijgehouden agenda.

Zo is het mij iig uitgelegd! (voor het geval de een of ander weer gaat lopen zeiken)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 13 Jan 2014, 10:28

Edward schreef:Er is bij geen ondernemers geen verschil tussen "de zaak" en privé. Als je een auto hebt is die dus nooit van de zaak of van jezelf. Het verschil zit hem in of je de wagen in de adminstratie van de zaak opneemt of niet.

Neem je hem op in de administratie kun je alle onkosten opvoeren en van de eventuele winst aftrekken, alle btw terugvorderen etc. Keerzijde is de bijtelling. Op de 130 uit '08 betaal ik overigens bijtelling over de catalogusprijs inclusief bpm en bij de Disco uit '03 over de catalogusprijs zonder bpm. Dat scheelt een hele hap.

Benoem je de wagen als privé dan kun je geen kosten aftrekken of btw terug vragen maar betaal je ook geen bijtelling. Gebruik je hem wel voor minmaal 10% zakelijk mag je toch voor het zakelijke tarief grijs kenteken rijden.

Km administratie is dan niet nodig, het is voldoenden de zakelijk gereden kilometers aan de zaak te factureren. Natuurlijk moet bij een controle wel blijken aan welke klanten of klussen die zakelijke kilometers besteed zijn, maar dat kan ook met een goed bijgehouden agenda.

Zo is het mij iig uitgelegd! (voor het geval de een of ander weer gaat lopen zeiken)

Kijkaan. Dat is weer een misconceptie uit de wereld bij mij.
Ik dacht dat je alleen in aanmerking kwam voor het 'grijs' tarief wanneer de auto op naam van de zaak gezet werd.

Hoe controleert de belastingdienst je zakelijke KMs ten opzichte je privé KMs, mócht je ooit controle krijgen van je boekhouding?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

R1200C

Berichtdoor R1200C » 13 Jan 2014, 10:39

Edward schreef:Er is bij geen ondernemers geen verschil tussen "de zaak" en privé. Als je een auto hebt is die dus nooit van de zaak of van jezelf. Het verschil zit hem in of je de wagen in de adminstratie van de zaak opneemt of niet.

Laat het je dan nog een keertje uitleggen want wij betalen voor Ons Marie geen bijtelling maar kunnen wel de BTW aftrekken en de kosten opvoeren in de administratie van het bedrijf...

Dus of de belastingdienst heeft een foutje gemaakt of degene die je heeft geïnformeerd mist wat details. In het eerste geval wel even stil houden he, op deze manier bevalt het ons prima :lol:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2014, 11:05

als jij kosten en btw in de adm. van het bedrijf hebt, is de auto dus zakelijk en moet je bij meer dan 500 prive km per jaar, gelijk verdeeld over het jaar, bijtelling rekenen op je inkomen. die 500 dien je middels een sluitende km registratie aan te tonen als je geen bijtelling wil
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 13 Jan 2014, 11:13

Roger B. schreef:als jij kosten en btw in de adm. van het bedrijf hebt, is de auto dus zakelijk en moet je bij meer dan 500 prive km per jaar, gelijk verdeeld over het jaar, bijtelling rekenen op je inkomen. die 500 dien je middels een sluitende km registratie aan te tonen als je geen bijtelling wil

En dat bestrijd ik dus op basis van de informatie die wij van de belastingdienst hebben gekregen toen we Ons Marie kochten. Dus als je een bewijs hebt van jouw stelling dan wil ik er nog wel eens verder in duiken, anders is het gewoon giswerk van je...

Om het jullie makkelijk te maken:

U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

Gevolgen voor de btw

Als u een auto koopt die u tot uw privévermogen rekent, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Ga daarbij uit van de verhouding tussen het aantal zakelijke kilometers en het aantal verreden kilometers op jaarbasis. Houd er wel rekening mee dat alleen het deel dat u gebruikt voor belaste omzet aftrekbaar is.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2014, 13:33

ja ho...gedeeltelijk in de administratie opvoeren van alleen het zakelijk gebruikte deel van een prive auto.... das wat anders dan " ik voer de kosten van de auto op en vorder de btw terug."

wist overigens niet dat dat ook met de kosten mag, wist wel dat je het zakelijk gedeelte van de btw mocht terug vorderen.

hoe je moet aantonen welk deel zakelijk en welk deel prive kilometers ijn weet ik ook niet...waarschijnlijk eveneens met een sluitende kilometeradministratie
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2014, 15:25

Als je de btw van het onfderhoud e.d. van de zakelijk gereden kilometers ook terug wilt zul je een compleet sluitende kilometeradministratie moeten voeren. daar hoort ook je zakelijke agenda bij!

Daar wil ik juist vanaf en daarom gaat de 130 naar "Privé". Zonder die sluitende kilometeradministratie hoef ik alleen die 10% aan te tonen en dat kan door de ritten naar klanten bij te houden en het totaal van apk tot apk.

Zo hoef ik niet meer iedere meter te verantwoorden en toch hoef ik niet ineens 4x meer mrb te betalen. (ik heb het overwogen, echt waar)

Ook hier geldt dat de regels KEI-duidelijk zijn en iedereen zeker weet hoe het moet. :shock: :shock:

Toen ik een bestelbus reed naast een motor en een luxewagen hoefde ik geen administratie te voeren volgens de zeer gerenommeerde fiscalist die ik toen had. Het was immers aannemelijk dat ik de motor of de luxewagen privé zou gebruiken. Toen we later de inspecteur van de belasting over de vloer kregen was die toch echt een andere mening toegedaan.

Wat ik wel lachen blijf vinden is dat ik de motor al jaren op zaak rij, er wordt immer gesproken over bijtelling op een auto van de zaak en niet over een "motorvoertuig van de zaak"........

Zolang je geen inspecteur over de vloer krijgt klopt alles. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2014, 23:57

Bedenk maar zo: Die KEI-harde regels zijn vaak niet zo hard als ze lijken. Niet zelden is er ook een net iets andere uitleg mogelijk.
Ik heb ook al wel de "uitleg" van de regels gehoord dat een bedrijfsmiddel dat je voor minstens 10% bedrijfsmatig gebruikt al voor 100% in de verrekening mag meedelen (analoog dus aan de 10% voor de grijze auto's).

Je heb dan dus te maken met de redelijk willekeurige uitleg van de inspecteur (of vaak van die mensen die voor die inspecteur werken).
Ben je het niet eens, maak bezwaar ! Niet zelden krijg je dan toch nog meer gedaan als je eerst dacht, niet altijd natuurlijk maar je direct schikken in je lot is het makkelijks voor iedereen (maar vaak ook de duurste oplossing voor de belasting betaler).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”