Verzinken Defender onderdelen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Verzinken Defender onderdelen
ik vind verzinken prima, zou er alleen zwarte lak ofzo overheen doen om dat lichtgrijs weg te werken (EN te beschermen)
alleen zijn er dingen waarvan ik de meerwaarde van verzinken niet zie (assen, langsarmen en dat soort onderdelen)
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verzinken Defender onderdelen
Pike schreef:Okee, ik had al inmiddels begrepen dat je geen fan van verzinken bent!
Pike,
Onbehandeld zink wordt gewoon vreselijk grijs en vuil (want een ruw geoxideerd oppervlak).
Kort nadat de ergste glas eraf is ken je het beter in de chassis-lak, silo-lak, koolteer oid zetten.
Het gaat dan echt langer mee en 't is nog mooier ook.
Marc
Re: Verzinken Defender onderdelen
Na deze overtuigende argumenten heb de verzinker een meerprijs opgevraagd voor zwart coaten van alles wat verzinkt wordt 
Ik geloof dat alles na verzinken dan eerst zacht nagestraald wordt, voordat de coating erover heen gaat.
Ik geloof dat alles na verzinken dan eerst zacht nagestraald wordt, voordat de coating erover heen gaat.
Re: Verzinken Defender onderdelen
Niet geloven, zeker weten!
Als verzinkte delen niet bot gestraald worden en dikke zinkklodders niet weggeschuurd worden heb je in het eerste geval geen fatsoenlijke hechting en in het tweede geval ziet het er niet uit.
Als verzinkte delen niet bot gestraald worden en dikke zinkklodders niet weggeschuurd worden heb je in het eerste geval geen fatsoenlijke hechting en in het tweede geval ziet het er niet uit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re: Verzinken Defender onderdelen
Ik heb er nu een jaartje Brantho Korrux op mijn verzinkte delen zitten (aangebracht bij +5 tot -10) en dat houdt mooi 
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Verzinken Defender onderdelen
van dat jaar stond ie 3/4 in de schuur
....en hoeveel heb je de Disco sinds ie weer gebruikt wordt nu, ook meer dan normaal begaanbare weg laten zien?
relatief kort op straat en daarvoor in de schuur is de impact op zo'n coating natuurlijk niet noemenswaardig tov door het zand schurend in het terrein, of langdurig in weer wind en gladheid bestrijding gebruik.
relatief kort op straat en daarvoor in de schuur is de impact op zo'n coating natuurlijk niet noemenswaardig tov door het zand schurend in het terrein, of langdurig in weer wind en gladheid bestrijding gebruik.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verzinken Defender onderdelen
Roger B. schreef:van dat jaar stond ie 3/4 in de schuur....en hoeveel heb je de Disco sinds ie weer gebruikt wordt nu, ook meer dan normaal begaanbare weg laten zien?
![]()
relatief kort op straat en daarvoor in de schuur is de impact op zo'n coating natuurlijk niet noemenswaardig tov door het zand schurend in het terrein, of langdurig in weer wind en gladheid bestrijding gebruik.
Nu effe niet overdrijven -- een LandRover chassis roest wel, maar 't heeft er niet een topsport van gemaakt zoals Alfa-Romeo dat wel gedaan heeft.
Dus als je zo vaak door het zand rijdt dat alles er in een vloek en een zucht eraf schuurt dan schuurt ook de roest weg.
Als de afwerklaag dicht is en blijft zitten dan roest er niks (d'r zit in Lucas z'n geval sowieso zink onder) en als de afwerklaag wel lokaal beschadigd raakt zorgt de zinklaag heeeeeel lang voor een bescherming. Een beetje gladde hydrofobe afwerklaag heeft in ieder geval het voordeel dat "straat"vuil minder aan het verzinkte oppervlak hecht, en voor een groot deel direct wegspoelt.
Dat zijn dan even twee limieten, in de gemiddelde praktijk zal je wel ergens halverwege uitkomen. Kijk ook eens naar de "af-fabriek" afwerking. Zelfs een marginaal laklaagje gaat met wat geluk jaren mee. (Kijk ook eens naar de nu 20-30-40 jarige chassis: sommige zijn gatenkaas, andere zijn nog steeds als chassis herkenbaar, en die originele chassis zijn niet verzinkt. Dus verzinkt + afwerklaag is in ieder geval een leuke start waarmee je jaren voorsporng hebt op kaal "mild-steel".)
Groeten MarcS
PS Waarom heeft nog niemand een RVS-chassis gebouwd
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Verzinken Defender onderdelen
vermoedelijk omdat RVS (relatief zwaar en) bros is dat waarschijnlijk minder duurzaam is in het opvangen van de (torsie) krachten op het chassis.
maar vwb de beschermende lak..... het roest probleem komt doorgaans ban binnenuit, en daar volledig en goed lak aanbrengen..................
maar vwb de beschermende lak..... het roest probleem komt doorgaans ban binnenuit, en daar volledig en goed lak aanbrengen..................
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verzinken Defender onderdelen
Roger B. schreef:vermoedelijk omdat RVS (relatief zwaar en) bros is dat waarschijnlijk minder duurzaam is in het opvangen van de (torsie) krachten op het chassis.
maar vwb de beschermende lak..... het roest probleem komt doorgaans ban binnenuit, en daar volledig en goed lak aanbrengen..................
Bij een verzinkt chassis zit er aan de binnenkant zink, en aan de binnenkant hoef je niet echt bang te zijn voor "erosie" van die zinklaag anders dan de geleidelijke oxidatie van het zink (d'r lopen weinig muizen, en nog minder stekelvarkens, door de chassisbalken, dus de enige "slijt" is het oxideren).
De beschermende lak aan de buitenzijde is er vooral op gericht het buiten-oppervlak minder aanhankelijk te maken (en verder voor het "mooi").
Groeten MarcS
PS Een RVS chassis is waarschijnlijk aan de zware kant als je bij de constructie (dus materiaal-dikten) rekening houdt met de mindere mechanische eigenschappen van RVS. Als je de constructie helemaal doorrekent zou het mee kunnen vallen: een standaard chassis is immers bestand tegen jarenlang weg-roesten, dwz: ook na jaren roest is het nog lang stevig genoeg, dus het standaard "Mild-Steel" chassis heeft een zekere ontwerp-reserve.
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re: Verzinken Defender onderdelen
Roger B. schreef:van dat jaar stond ie 3/4 in de schuur....en hoeveel heb je de Disco sinds ie weer gebruikt wordt nu, ook meer dan normaal begaanbare weg laten zien?
![]()
relatief kort op straat en daarvoor in de schuur is de impact op zo'n coating natuurlijk niet noemenswaardig tov door het zand schurend in het terrein, of langdurig in weer wind en gladheid bestrijding gebruik.
Goed punt echter ik had bij wijze van test zinkspray op verzinkte onderdelen gespoten met name om aan te tonen dat dat niet zo werken. Die zinkspray (en andere lakken) verzepen namelijk onder invloed van het zink (deze wijsheid heb ik van internet...) Resultaat: de zinkspray ligt er al lang en breed weer af en de Brantho Korrux zit er nog prima op. Dat samen met aanbrengen bij -10 graden (!) i.p.v. +15 graden zoals normale lakken vaak willen geeft mij het idee dat het goed spul is.
Gr
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten