Tectyleren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor Johnny » 28 Jan 2015, 07:57

Serie chassis zijn ok nog te vinden zo te zien, en Marsland heeft de nog een paar 100 defender chassis staan. Zal dus niet direct uitverkocht zijn
Bijlagen
image.jpg
Ze staan zelfs buiten omdat binnen vol was
image.jpg
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Gebruikersavatar
ErwinD90
Berichten: 622
Lid geworden op: 03 Apr 2010, 21:21
Locatie: Tilburg, Netherlands
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor ErwinD90 » 28 Jan 2015, 10:36

Meen me te herinneren dat er op ebay iemand een chassis las-puzzel aanbiedt.
Wat Edward zegt: is uiteindelijk geen groot drama.

Desalniettemin: ik zie het allemaal best voor me maar daar is alles mee gezegd! Zou het graag zelf doen maar met een stel goede bekenden die zelfs onder water kunnen lassen laat ik die cursus nog maar even voor wat die is. Van de 10.000 klusjes er zelf ten minste 9.900 zelf doen is al heel ambiteus, nietwaar?
;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

one-ten
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 Sep 2013, 18:41
Locatie: Almelo
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor one-ten » 28 Jan 2015, 16:10

Dus als over 30 jaar het chassis van de 130 weggerot is dan maak ik er zelf wel één. Slechter dan Marsland, Gkn en al die anderen kan bijna niet. :shock: :shock:


30 jaar voor een ongegalvaniseerd chassis vind ik best prima anders. Kan je nagaan hoe lang een Marslands meegaat, vanaf nieuw gegalvaniseerd. Dat roest over 60 jaar nog steeds niet.

Ontlakken van een chassis is helemaal niet nodig, stralen is voldoende. Het chassis is van binnen namelijk niet gelakt. Tenzij er dus tectyl of andere zooi ingekliedert is, dan wordt het inderdaad moeilijk en zul je het (duur) moeten laten ontlakken.
Roest die binnen in het chassis zit wordt opgelost in het zuurbad.
Ik heb hier een auto uit 1983 staan waarbij het chassis in 1986 is verzinkt (factuur daarvan met jaartal bij de auto aanwezig) daarna niet meer behandeld en zijn hele leven is misbruikt als terreinauto en er zit geen spikkeltje roest op of in het chassis. Natuurlijk wel donkergrijs geworden. Dit chassis was dus toen het verzinkt werd al een paar jaar oud.

Maar bijna iedereen weet gelukkig ook best dat galvaniseren de enige afdoende behandeling tegen roest is .

Een Richards chassis is opgebouwd uit losse strippen en kan je in verschillende diktes bestellen. Ik zie het nut er niet van in behalve misschien voor een zwaar belast expeditievoertuig of zo. Maar is duurder dan Marslands. Is wel door de RDW te praten maar kost je dan 1/3 terwijl een Marslands niet ten koste gaat van de 1/3 regeling omdat het een origineel Land Rover chassis is dat alleen maar is gegalvaniseerd door Marslands. Bij een originele auto maakt het natuurlijk niets uit als je een derde verliest.

Dit roest nooit meer:

Afbeelding

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Tectyleren

Berichtdoor ikke jelle » 28 Jan 2015, 20:18

zullen we het dan nu eindelijk eens hebben over de dikte van het zink.
hoe is de kwaliteit van het zink laagje.
ik ben het ermee eens dat zink boven alles staat tegen roest vergeleken met smeer rotzooi.
maar is het dik genoeg wat over 10 jaar ?
wat als je over stenen of rotzooi schuurt ?
offert het zich zelf dan op of is het te eigenlijk te dun ?
blijft landrover he :?

lees nooit wat over de kwaliteit :roll:
groet jelle

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Tectyleren

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2015, 22:27

En daar raak je nu net de kern Jelle. De methode van verzinken is nagenoeg ideaal, het resultaat vaak niet.

Vuil verdwijnt niet in het bad zoals Paul zegt, dat kan iedere verzinkert je vertellen. Mijn aanhangers koop ik ook altijd verzinkt en wel, maar toch roesten die allemaal binnen een aantal jaar......

Kijk maar eens naar vangrails langs de snelweg, die moeten dan ook 60 jaar meegaan..... NOT.

Goed verzinken levert een duurzaam resultaat op, maar dat is wel gewoon een specialisme. Als je iets aanlevert moet je zelf zorgen voor gaten waardoor lucht kan ontsnappen, want bij een luchtbel komt geen zink en ga zo maar door. Een chassis alleen maar stralen en naar de verzinken brengen is net zo kansvol als een staatslot kopen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

one-ten
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 Sep 2013, 18:41
Locatie: Almelo
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor one-ten » 29 Jan 2015, 07:05

De methode van verzinken is nagenoeg ideaal, het resultaat vaak niet.

Een slecht zinkresultaat is puur te danken aan onkunde of onzrogvuldigheid van degene die het aanlevert bij de verzinkerij...

Ik zeg trouwens helemaal niet dat vuil verdwijnt in het bad... Je moet het chassis natuurlijk schoon aanleveren. Als wij een gebruikt chassis laten verzinken (tegenwoordig koop ik overigens 95% nieuwe chassis) zijn we eerst wel een dag bezig met de voorbereiding. We gaan met stoomcleaner met rioolrat door het chassis waarbij we het steeds in een andere hoek rechtop hangen in de heftruck net zo lang tot er alleen nog maar brandschoon water uitkomt. Daarvoor hebben we het al met een zeer sterke truckcleaner volgespoten. Natuurlijk moet er een enorm aantal gaten worden geboord, maar als het goed is zal de verzinkerij hier ook op controleren. Ik heb in het begin wel eens een rekening gehad voor boorkosten omdat ik een gaatje vergeten was.
Doordat we minimaal een dag bezig zijn met schoonmaken en boren, en vaak ook al een dag moeten lassen en moeten laten stralen en verzinken is het qua kosten vaak net zo voordelig een nieuw chassis te kopen. Dat gaat bovendien sneller omdat je het al klaar kan hebben liggen. Al komen er dan natuurlijk wel weer RDW kosten bij voor labelen en een herinslag. Bij een oud chassis blijf het nummer gewoon leesbaar. Maar een nieuw chassis is natuurlijk altijd beter dan een oud gerepareerd chassis.
Schutborden kan je het beste wel thermisch laten ontlakken, daar zitten meestal allerlei kitranden die moeilijk weg te stralen zijn en waar je later erg lang met de brander op moet.
Roest verwijnt wel in het zuurbad, de verzinkerij heeft overigens het liefst licht aangeroest materiaal. Bij nieuw materiaal kan nog een walshuid aanwezig zijn die niet goed verwijderd is.

De zinklaagdikte is gewoon af te spreken met de verzinkerij, en de bijbehorende duurzaamheid is dan gewoon op te zoeken en is afhankelijk van gebruik en locatie. Zoek maar eens in google, kan je zelf wel een tabel vinden.

Mijn aanhangers koop ik allemaal verzinkt en ook na vele jaren hebben ze geen puntje roest. Terwijl ik tot een paar jaar geleden 100.000 km reed met de aanhanger per jaar door weer en wind. Als je aanhanger roest heb je een slecht merk gekocht dat niet goed is voorbehandeld.

Kijk maar eens naar de gemiddelde lantarenpaal of verkeersbord in de bebouwde kom, die zijn er vrijwel altijd perfect uit. Op de snelweg is het een ander verhaal, daar wordt elke winter van 's morgens tot 's avond permanent zout water tegenaan gesproeid. (ook daarbij is de levensduur gewoon op te zoeken.)

Bij een Land Rover chassis dat goed verzinkt is kan je er nagenoeg levenslang van uitgaan dat het niet meer roest. Hele kleine beschadigingen repareren zichzelf bij zink. Grotere beschadiging een beetje bijschilderen. Maar zo makkelijk beschadigd het niet. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om na het verzinken alsnog een RX zoveel laag aan te brengen, dat maakt door de zinklaag toch niet meer uit en zal mogelijk wat etra steenslagbescherming opleveren. Ik doe dat in elk geval niet. Ik galvaniseer zelf al sinds 2003 Land Rover chassis en ook al is dat nog maar 12 jaar ben ik blij dat ik al die jaren nooit meer zorgen heb moeten maken over roest bij APK's of bijwerken van lak of tectyl.

Maar ik ben het wel met Edward eens dat het ook slecht kan gebeuren en bij twijfels over de kennis en kunde kan je een galvanisatieklus dan het beste door een specialist laten uitvoeren. Al denk ik dat iedereen die zelf een chassis onder een auto kan wegsleutelen ook wel in staat zou moeten kunnen zijn om een beetje te googelen en de juiste werkwijze en bewezen duurzaamheid van verzinken op te zoeken.

Gebruikersavatar
Rick107
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 Jan 2015, 17:11

Re: Tectyleren

Berichtdoor Rick107 » 30 Jan 2015, 00:03

Paul chassis zijn van binnen wel degelijk gelakt.
Rond 1958 is Land Rover gestopt met chassis spuiten en zijn ze begonnen met dippen.

one-ten
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 Sep 2013, 18:41
Locatie: Almelo
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor one-ten » 30 Jan 2015, 08:05

Hoi Rick,
Heb je daar ergens documentatie van? Ik heb net een hele tijd gegoogled maar kan niets vinden. Ik doe niet zo veel reparaties aan series, maar daar zie ik inderdaad wel eens verf aan de binnenkant zitten. Maar als ik bij een defender moet lassen zit er in elk geval rondom die plekken geen verf in de binnenkant van de chassis.
Je hebt bij verfdippen van het chassis natuurlijk hetzelfde probleem als bij verzinken; er zullen heel veel gaten geboord moeten worden om luchtpockets te voorkomen en om de verf/zink weer te kunnen laten uitstromen. Deze gaten zitten standaard niet in een chassis, verfdippen is dus onmogelijk goed te doen.
Hoe dan ook blijven ook de gebruikte gegalvaniseerde chassis die ik hier zie ook na vele jaren roestvrij. Maar toch adviseer ik iedereen die hier komt een nieuw Marslands chassis.

Wel slecht voor mijn handel, kan beter adviseren een gebruikt chassis te repareren en te galvaniseren, daar zitten een heleboel uren voor ons in, een Marsland kan je niets op verdienen want iedereen weet wat ze kosten..
Als ik geld zou willen verdienen moest ik lekker gaan tectyleren. Bijna alleen arbeid en fijn elk half jaar terug in de werkplaats.

Gebruikersavatar
Rick107
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 Jan 2015, 17:11

Re: Tectyleren

Berichtdoor Rick107 » 30 Jan 2015, 10:04

Hoi Paul,

Ik las het laatst ergens op het series 1 forum. Als ik het weer tegenkom zal ik het hier posten.
Dat je vaak geen verf tegen komt aan de binnenkant als je gaat lassen komt doordat dat gebied is geroest en daar heeft de verf losgelaten. Alle Defenders waar ik tot nu toe aan heb gelast hadden sporen van verf aan de binnenkant. Dezelfde chassislak als aan de buitenkant, geen dinitrol ofzo. Ik heb al even in m'n foto's zitten kijken maar heb helaas geen foto waarop het duidelijk te zien is.
Hoe het dipproces in z'n werk gaat durf ik niet te zeggen.

one-ten
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 Sep 2013, 18:41
Locatie: Almelo
Contact:

Re: Tectyleren

Berichtdoor one-ten » 30 Jan 2015, 10:37

Ik heb hier ook heel veel foto's en ook al zitten kijken maar geen één waar het goed op te zien is. Gisteren nog wel een chassis in drie stukken gezaagd om het naar het oud ijzer te brengen en die had geen (zichtbare) verf aan de binnenkant en was eigenlijk nog in superstaat ondanks dat het 30 jaar oud was.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten