vakantie noorwegen
-
Roger B.
Re: vakantie noorwegen
alzullen die laatste zelfs als het zo is, natuurlijk niet gaan zeggen dat je zoveel mee kunt nemen als je wil omdat je toch nooit gecontrolleerd wordt

gone
Hoeveel drank slepen jullie mee op vakantie???

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
't zijn ghollanders.... alles wat op vakantie een paar cent duurder is dan thuis sleep je mee.... waarom denk je dat het gros van de caravans in de zomervakantie overbeladen achter de auto hangt?

gone
Je kunt het treffen met controle...
Mijn eerste reis naar Noorwegen, werd ik bij de grens passage van Zweden naar Noorwegen (E6, nieuwe brug/grensovergang) met de auto een hal in gestuurd en mocht ik in een wachtkamer wachten tot de Noorse douane klaar was met mijn auto kompleet ondersteboven halen om alles te controleren. Dat ze niets vonden, zei ik ze op voorhand, maar ze wilden toch even zeker weten
Mogelijk had het te maken met de tijd van het jaar (eind september) en mijn flitsreis naar de poolcirkel op en neer
Vorige winter werd onderweg naar een schaats evenement in Zweden een nederlands busje gecheckt die een party voorraad drank mee had voor een van de feestjes rond het schaatsen... ze mochten in ieder geval de drank achterlaten bij de douane.
Fenna
Mijn eerste reis naar Noorwegen, werd ik bij de grens passage van Zweden naar Noorwegen (E6, nieuwe brug/grensovergang) met de auto een hal in gestuurd en mocht ik in een wachtkamer wachten tot de Noorse douane klaar was met mijn auto kompleet ondersteboven halen om alles te controleren. Dat ze niets vonden, zei ik ze op voorhand, maar ze wilden toch even zeker weten
Mogelijk had het te maken met de tijd van het jaar (eind september) en mijn flitsreis naar de poolcirkel op en neer
Vorige winter werd onderweg naar een schaats evenement in Zweden een nederlands busje gecheckt die een party voorraad drank mee had voor een van de feestjes rond het schaatsen... ze mochten in ieder geval de drank achterlaten bij de douane.
Fenna

-
Landmarcs
fenix2 schreef:Je kunt het treffen met controle...
Dag Fenna, Dag Scandinavië-gangers,
Ik ben ooit, dwz kort voordat Tsjechië EU lid werd door de Duitsers uit de rij gepikt en een garage in gedirigeerd. Ik had in de dagen daarvoor overigens verschillende keren de Tsjechisch-Duitse grens gepasseerd, andere grensposten en nergens ook maar een serieuze controle. Ze begonnen met een drugs-check oa aan mijn handen en vervolgens wilden ze alles zien, maar gaven het "alles zien" snel op toen 1º alles vooral een slordige en deels vuile kampeer-uitzet bleek, en 2º bij de tweede of derde keer dat ze hun endoscoop gebruiken deze geheel zwart uit een of andere ± holle ruimte kwam. De humor was wel dat ik geheel legaal een doosje verdacht uitziende medicijnen bij me had, dat doosje zat in het tasje met papieren dat gedurende de hele controle bij de mannen voor hun neus op hun bureau stond.
Dan terug naar Zweden/Noorwegen: Ik ben nooit via een grote grens van Zweden naar Noorwegen (of terug) gegaan, bij een normalere route zie je wel iets van grensbewaking, bij de echt kleinere echt niet, niet overdag en ook niet 's nachts.
Dat Nederlandse busje aan de Zweedse grens heeft het denkelijk onhandig aangepakt, want de EU-regels zeggen dat drank voor eigen gebruik vrij is. Als je dan bij de vraag of je drank bij je hebt zegt niks te hebben, en je blijkt een feestverpakking bij je te hebben ... dan heb je natuurlijk wel een probleem.
Natuurlijk is het zo dat je gechecked kan worden, ik kan geen garantie geven, maar uit mijn eigen ervaring: het is beslist zeldzaam, en mijn broertje meldt hetzelfde. Dit dus op basis van nogal wat grenspassages (met name de Deens-Zweedse grenspassages dan) en denk niet dat het hier dan gaat om gemiddeld braaf ogende toeristen (maar misschien is dat eerder een voordeel: ik zie vaker de bovengemiddelde middenklasser met keurig geklede chauffeur gechecked worden als "ons soort mensen").
Het is dus sowieso verstandig om goed naar de regels mbt invoer etc te kijken. In Zweden worden bijv. ook sommige medicijnen met argus-ogen bekeken ... voor je het weet denken ze aan drugs, dus neem ik tegenwoordig voor alle zekerheid een "medicijnpaspoort" mee, een kleine moeite (en dus ook nooit nodig gehad).
Groeten MarcS
PS Naast de "wapen-vraag" aan de Deens-Zweedse grens vroeg men mij ook een keer aan de Tsjechisch-Poolse grens (in het Reuzengebergte) naar wapens.
- Joep Weijers
3 jaar terug ben ik met een stel vrienden de van Zweden naar Noorwegen getrokken. We hadden wat langer in Zweden vertoeft, om onze drankvoorraad te reduceren, zodat we wel Noorwegen in zouden mogen. Bij de douane werden we uit de rij gepikt (groepje jongeren in een Nederlandse auto is natuurlijk ook heel verdacht) en werd er gevraagd of we "don't smoking the grass, ey?". De douane keek even in de auto en zag die ook goed vol liggen met "een slordige en deels vuile kampeer-uitzet", en besloten dat ze het niet uit gingen pakken voor controle, dus konden we doorrijden.
Conclusie: er wordt zeker nog gecontroleerd aan de grens!
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
-
Landmarcs
Joep Weijers schreef:3 jaar terug ben ik met een stel vrienden de van Zweden naar Noorwegen getrokken. We hadden wat langer in Zweden vertoeft, om onze drankvoorraad te reduceren, zodat we wel Noorwegen in zouden mogen. Bij de douane werden we uit de rij gepikt (groepje jongeren in een Nederlandse auto is natuurlijk ook heel verdacht) en werd er gevraagd of we "don't smoking the grass, ey?". De douane keek even in de auto en zag die ook goed vol liggen met "een slordige en deels vuile kampeer-uitzet", en besloten dat ze het niet uit gingen pakken voor controle, dus konden we doorrijden.
Hej Joep,
Je kan op basis van deze ervaring ook zeggen: er wordt de schijn opgehouden dat er gecontroleerd wordt. Groepje jongeren in een NL auto zijn dan misschien een goed "slachtoffer". Je schrijft er ook niet bij welke grensovergang het was.
Hier is een rijtje grensovergangen waar ik meermaals ben overgestoken, en waar ik in de afgelopen jaren nog nooit ben gecontroleerd (ik ben sowieso ook bij andere grensovergangen Zweden Noorwegen of omgekeerd nooit gecontroleerd) ... misschien heb ik een goede bescherm-engel, of wellicht straal ik goede aardstralen uit ...
Anyway, hier de coordinaten: typ ze in in GoogleMaps en je weet waar ik was:
- N 59.930 E 12.242
N 61.871 E 12.183
N 61.062 E 12.238
Let op, ik geeft geen garantie etc., ze mogen ook gewoon controleren (het betreft ook nog eens de EU buitengrens), maar mijns inziens is wel duidelijk dat er zeker niet erg intensief en/of diepgravend gecontroleerd wordt. Bij de zuidelijkste grensovergang was overigens wel enige grensbewaking zichtbaar (daar was aan de Zweedse kant dan ook een reusachtige supermarkt, een supermarkt die letterlijk met busladingen koopgrage Noren werd overspoeld). Daar werden aan de Noorse kant soms wel auto's apart gezet, maar dus juist Noorse auto's omdat er een overduidelijke koop-pendel was.
Hälsingar MarcS
Ik geloof dat ik het een beetje overtrokken verhalen vind, waarom zou het een probleem zijn als ze je controleren.
Doe gewoon doe je gek genoeg, en je bent op vakantie kost een biertje eens wat meer jammer dan.
Groet Ron
Doe gewoon doe je gek genoeg, en je bent op vakantie kost een biertje eens wat meer jammer dan.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Ik geloof dat ik het een beetje overtrokken verhalen vind, waarom zou het een probleem zijn als ze je controleren.
Groet Ron
Als je niet zonder kan mag je met z'n tweeën tot 10 liter bier naar Noorwegen meenemen (waarvan dan 4 liter max 4.7 %)
- Invoer Noorwegen
De volgende richtlijn geldt per persoon van 18 jaar en ouder:
o 1 liter drank van 22% tot 60% (20 jaar of ouder !!) en 1,5 liter drank van 2,5% t/m 22%.
OF:
o 3 liter drank t/m 22% en 2 liter bier tussen de 2,5% en 4,7%.
Bijzonderheden: Het is verboden drank van meer dan 60% in te voeren.
Voor Zweden moet je het wel erg bont maken:
- U mag alcoholische dranken vanuit een ander EU-land vrij invoeren, onder de volgende voorwaarden:
* De drank is bedoeld voor eigen gebruik of voor uw familie
* U vervoert de drank zelf naar Zweden
* U bent 20 jaar of ouder
Let op: u mag nooit een vergoeding vragen voor de meegenomen alcohol, ook niet om de kosten te dekken. In dat geval wordt de invoer door de douane niet meer gezien als zijnde "voor eigen gebruik".
Europese richtlijn betreffende eigen gebruik
De EU heeft een richlijn opgesteld waarmee vastgesteld kan worden of het om privé gebruik gaat:
* 10 liter sterke drank (boven 22%)
* 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port (tussen 15% en 22%)
* 90 liter wijn
* 110 liter bier
Van bovenstaande richtlijn kan afgeweken worden, bijvoorbeeld wanneer u drank meeneemt voor een privé feest. De douane bepaalt per geval of er sprake is van invoer voor eigen gebruik of niet.*
- *Misschien krijg je met een doktersattest ook dispensatie
Voor Zweden zit je met z'n tweeën dus aan 430 liter uit de drankwinkel (en daarbovenop kan je dan ook nog een feestje geven), ben ik even blij dat in 1200 kg laadvermogen heb, bij een gemiddelde middenklasser heb je een aanhanger nodig.
Groeten MarcS
Edward schreef:Hoeveel drank slepen jullie mee op vakantie???![]()
Dat bedoel ik, waar gaat het helemaal over???????
Edward van Vugt