liertouw op trommel bevestigen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: liertouw op trommel bevestigen

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 15:29

Roger B. schreef:
by the way, dat reclame filmpje wordt dan in de titel 45graden gezegd, maar 60 komt meer in de richting..... en je kunt je afvragen hoeveel ervan truc-opname is

Daar is een hele making off van. De wagen is echt de dam opgelierd alleen kon de motor niet lopen vanwege de te steile hoek. Extra accu's achterin en een tweede lier op de dam voor de veiligheid.

Meen dat er wel gewoon een chauffeur inzat......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2014, 15:31

in die tijd was truc opname natuurlijk wat lastiger dan tegenwoordig ja ;-)
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 04 Jan 2014, 00:54

Waar komt dat verhaal van een M6 of nog wat boutje nu weer vandaan?
Een goede lier heeft gewoon een goede bevestiging en beveiliging. Een lier die dat niet heeft, moet je gewoon weggooien.

@ Ed: Antwoorden met een "woeha en wat er op volgt" kreet is ook niet bepaald beleefd en dan vraag je er ook om (en heus niet omdat ik een prima toetsenbord heb :D ) Maar om je gerust te stellen: In de kroeg is het nog erger.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2014, 01:04

Dom kletsen kun je ook tot een kunst verheffen.

ELKE 4x4 lier heeft een bevestiging van de kabel met een oogje aan een m6 boutje. :shock: :shock: :shock: :shock:

En ook bij truck lieren is dat niet veel zwaarder uitgevoerd. Alleen bij de lieren van takeldozen en kranen is de bevestiging wat forser maar ook daarbij geldt dat er ALTIJD zoveel windingen om de trommel moeten blijven zitten dat die bevestiging niet belast wordt.

Want de eindbevestiging van de kabel mag, ik zeg het nog maar een keer want kennelijk is het nog niet tot je doorgedrongen, NOOIT trekkracht te verduren krijgen!!!

Je kletst zo graag over veilig en verantwoord lieren: bij veilig gebruik blijven er dus altijd genoeg windingen op de trommel. Kijk je cursus die je zogenaamd zoveel gegeven hebt er nog even op na, want je hebt echt geen idee waarover je praat. :shock:
Edward van Vugt

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 04 Jan 2014, 01:19

Nu doe je het weer!
Om maar eens een citaat aan te halen.
Als je nu eens begint met minder selectief te lezen, dan kan er ook nog een zinvolle discussie volgen.
Als je daar geen zin in hebt: Ook goed: Maar verwacht dan ook geen serieuze input.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2014, 01:27

maXcomX schreef:Waar komt dat verhaal van een M6 of nog wat boutje nu weer vandaan?
Een goede lier heeft gewoon een goede bevestiging en beveiliging. Een lier die dat niet heeft, moet je gewoon weggooien.

Ik wil best leren: wat lees ik hier verkeerd? Alle lieren hebben dat, dus als je die niet goed vind kun je geen Warn, Goodwinch, Superwinch, Warrior, T-max of eender welke lier dan ook gebruiken.

Dus leg maar eens eens uit wat ik verkeerd lees??? :shock: :shock:

Maar zo doe je het steeds, roepen dat iets niet klopt maar nergens ECHT inhoudelijk argumenteren. Ik vind het prima. TS heeft zijn oplossing en gaat die hopelijk nog een terugkoppelen naar ons en jij zult vast nog wel eens een 4x4 lier van dichtbij zien en er wellicht iets van gaan snappen.
Edward van Vugt

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 04 Jan 2014, 01:43

Edward,
Het gaat er in dit geval niet om welk merk, maar of de lier de juiste bevestiging heeft voor een lier touw of stalen kabel. In beide gevallen moet de lier een degelijke bevestiging op de trommel hebben om bij compleet uitrollen nog voldoende kracht en betrouwbaarheid te hebben.
Voor de meeste moderne lieren maakt het niet uit, want die worden geleverd voor zowel touw als kabel. De oudere lieren zijn alleen geschikt of ontworpen voor staalkabel, als je die wilt gebruiken voor touw, dan moet je die zelf gaan aanpassen, dwz: voldoende slip of beveiligingen aanbrengen om die goed te laten werken met touw. Ik neem aan dat de topicstarter een oudere lier heeft, die niet aangepast is voor touw. Vandaar mijn voorstellen hoe je dat kunt oplossen.
Nu ben jij misschien een wildebras met lieren, en doe je zoals je goeddunkt. Ik zou het niet zo doen, maar wie ben ik? Ik heb andere ervaringen en die deel ik, net als jij. De lezer mag dan zelf kiezen wat en hoe ie wil aanvangen. Verder vindt ik je een toffe peer en misschien drinken we er een keertje op, ik nu in elk geval wel, Cheers! :D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2014, 01:47

maXcomX schreef:maar of de lier de juiste bevestiging heeft voor een lier touw of stalen kabel. In beide gevallen moet de lier een degelijke bevestiging op de trommel hebben om bij compleet uitrollen nog voldoende kracht en betrouwbaarheid te hebben.

aangezien alle gangbare lieren voor terreinwagens (warn, ramsey, t-max, champion, superwinch milemarker en noem ze maar allemaal op) geleverd worden met touw of kabel die aan het uiteinde een oogje heeft dat met een m6 boutje, of iets van dergelijke dikte ongeveer, aan de trommel bevestigd is kunnen alle gangbare lieren die, voldoende kracht en betrouwbaarheid volgens jou, dus niet leveren
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2014, 01:49

Weet je: ik geef het op. Er is GEEN verschil en een lier met touw of met kabel en GEEN van beide mag helemaal afgerold worden. Net als bij een leger-lier waar OOK minimaal een hele laag op moet blijven zitten! Zoals dat ook geleerd wordt in het leger, maar daar reageer je niet op........

DUS: je hebt gelijk jonge. Alle 4X4 lieren deugen niet en alleen jij weet hoe het moet. :D :D
Edward van Vugt

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 04 Jan 2014, 02:07

Nou zit ik in de zeevaart en ik denk dat de lieren/winches/kranen die we hier gebruiken nog wel een paar maatjes groter zijn dan op de gemiddelde tank, de kabels alhier zitten met een redelijk lullig beugeltje bevestigd op de winchtrommels, de houdkracht komt van een aantal slagen om de trommel en dat beugeltje voorkomt alleen het slippen. Zelfde effect heb je met een kaapstander, als je het losse eind loslaat slipt de boel door, als je met de hand aan het losse eind trekt dan trekt de draad vast en kan je kracht uitoefenen op het andere eind, hoe harder je aan de draad trekt, hoe meer kracht op het andere eind (tonnen). E.e.a. hangt wel af van de draad die je gebruikt en van de wrijvingsweerstand van de trommel. Met een aalgladde trommel en een gladde kunststofdraad komt er meer kracht op de eindbevestiging. alles hangt dus af van de weerstand.
Verder vind ik het betweterige toontje van meneer X uit het leger behoorlijk irritant en sommige antwoorden en zijn opmerkingen slaan ook nergens op.

Geert
Laatst gewijzigd door GeertLW79 op 04 Jan 2014, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Light Weight 1979 2.25D

Terug naar “Techniek”