Glenn e.a.,
Het is eenvoudig en relatief goedkoop (op de Webasto 1533 timer na dan) om door middel van een afstandsbediening de standkachel in de D3 (en RRS) te starten. Dit zat standaard op de allereerste D3's en alle voorzieningen zijn er nog.
Ik heb deze mod in een 1/2 uurtje ingebouwd in mijn D3 en een uurtje voorbereiding (o.a. solderen van de timer)
Het werkt perfect. Na een 1/2 uurtje draaien (je kunt de duur op de timer instellen op 30 min of 45 min) staat de temperatuurmeter ongeveer op een 1/4. Na starten gelijk warme lucht uit de roosters. Ruiten zijn zo ontdooit, zeker i.c.m. met de voorruitverwarming.
Aandachtspunten:
Het werkt alleen als de auto in slaap is! Zodra een deur opent of de auto "unlocked" met de afstandbediening ontwaakt de auto en stopt de standkachel. Als het koud genoeg is start de auto vanzelf de standkachel opnieuw als je de auto start om verder te helpen met verwarmen.
Het apart aanzetten van de standkachel verstoort het ontstekingsproces van de auto. Doordat de tijd van het voorgloeien wordt gebaseerd op de temperatuur van het koelwater zul je merken dat als je deze optie gebruikt het voorgloei lampje gelijk uit is. Als je vervolgens gelijk wegrijdt zul je merken dat de auto wat beroerd kan lopen. Dit komt omdat de elektronica denkt dat de motor al warm is terwijl alleen het koelwater is verwarmt. Zodra de motor op temperatuur komt verdwijnt dit vanzelf. Het is overigens alleen merkbaar als je gelijk de snelweg op gaat, bij stadsverkeer merk je hier niets van.
Afhankelijk van de jaargang van je auto moet je de w-bus kabel OF de OUT kabel van de timer gebruiken. Zie hiervoor de handleiding.
Een beetje ervaring met solderen is handig, je moet tenslotte 2 kabels aan je timer solderen.
Wat heb je o.a. nodig? Een uitgebreide lijst is ook te vinden in de handleiding.
En natuurlijk de handleiding hoe het allemaal in elkaar te zetten, ook te vinden op disco3.co.uk, voor het gemak de link hieronder. Alle credits hiervoor naar de maker hiervan, stapeldm!
http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11505/Installing%20a%20Fuel%20Burning%20HeaterTimer%20Remote%20v1-1.pdfWat ik anders heb gedaan dan in de handleiding en wat het een stuk eenvoudiger maakt is dat ik de timer niet in de cabine heb gemonteerd. Omdat ik nooit regelmatig weg ga en dus de timer toch niet gebruik heb ik alles in de motorruimte gemonteerd. Dit scheelt kabels verlengen en doorvoeren. Alles in een waterdichte electra box (Gamma of soortgelijk) in de extra batterij box achter de standkachel.
Enigste minpuntje tot nu toe is het bereik van de handzender. Ik moet dicht bij de auto staan om hem aan te laten slaan.
Hier moet ik nog naar kijken, het kan liggen aan de manier waarop ik de elektra box heb gemonteerd (op zijn kop) waardoor de antenne wat afgeschermd wordt.
Grt!
Juro