Aansluiten standkachel FBH in disco 3 (FIXED)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gargamel

Re: Aansluiten standkachel FBH in disco 3

Berichtdoor Gargamel » 01 Jan 2014, 14:54

uiteraard kun je ook de telestart monteren.... prijs is alleen ook erg Webasto.. :)
Houd er overigens rekening mee dat je zoals ik al eerder aangevene heb de HVAC van de wagen niet meestart. Je hebt dus wel direct warme lucht na het starten, maar geen warme wagen....

Gerrit
On the 8th day god invented duct tape.....

Glenn

Berichtdoor Glenn » 03 Jan 2014, 11:53

Hallo,
Eerst en vooral gelukkig 2014!

Dank voor de antwoorden tot nu toe.
Ik had ook contact met een Webasto dealer in Duidsland en die zei me dat zo'n timer niet voldoende blijkt maar dat er een upgrade kit zou zijn van Land Rover zelf!
Nu val ik opnieuw uit de lucht.
Webasto zelf = nog geen antwoord.

Ik wil gewoon zo'n timertje kunnen aanschaffen met nodige toebehoren om het spul op de eerste plaats eens af en toe te laten draaien en op de tweede plaats de motor voor de kunnen warmen. Met als voordeel ook vlak na het starten warme lucht te hebben...geen hvac toestanden of verwarmde wagen hoor.

Heeft iemand hier deze installatie reeds gedaan? Iemand een adres waar ik alles samen kan bestellen, behalve E-bay?

Ik hoor jullie.
groeten
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Geerthubers

Berichtdoor Geerthubers » 03 Jan 2014, 12:14

Glenn,

Ik heb recent een standkachel van Webasto laten inbouwen bij AutoTemp Klaasen in Amsterdam. ( erg tevreden... ) Ik weet dat zij regelmatig upgrade`s en standkachels in Landrovers inbouwen.
Misschien een optie om eens met hen contact op te nemen ?

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Jan 2014, 12:26

OK Glenn,

The timer kit was made available for the Russian markets ...

In the mean time, I have put the full installation instructions (all 48 pages) for the 1533 timer on the kennisbank http://lrch.nl/node/1201

The timer is available from the disco3 website http://www.disco3.co.uk/shop/index.php? ... at&catId=8

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 03 Jan 2014, 12:31

Fantastisch ROB!
jij bent dé LR man :D

Ondertussen gekeken op de shop en inderdaad, ze staan er op. De shop is nu dicht tot 14 januari maar ik wacht wel even.
Het ziet er ook een betrouwbare handel uit dus ik koop ze wel daar.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes!

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Jan 2014, 12:35

... and was detailed in Technical Bulletin LTB00027v4

LTB00027v4.pdf
(262.47 KiB) 431 keer gedownload

The Kit was part number JEC501490 and cost € 211,13 inc BTW you'll have to check with your local LR dealer for availability and it requires an update via SDD for it to work.

... so we got there in the end.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 05 Jan 2014, 11:44

Beste Geerthubers,

Ik had ook volgens jouw tip contact opgenomen met Auto temp...
Daar kreeg ik het antwoord dat ze me niet verder kunnen helpen. Ik zou naar een LR Dealer moeten gaan want zij alleen kunnnen een aanpassing doen op een reeds ingebouwde FBH :)

Zoals ik ondertussen reeds van plan was, zal ik van zodra de webshop terug opent bij Disco3.UK een timer en 2 toebehorende kabels bestellen en dan starten aan de DIY inbouw volgens de voorschriften van Rob.

Toch dank voor de tip.

Glenn

Stephane

Berichtdoor Stephane » 05 Jan 2014, 22:57

Ikzelf heb een Range Rover L322 uit 2007 en ben ook al enkele maanden bezig met de FBH te laten werken wanneer ik het wil en niet enkel wanneer de auto het wilt.
Ik ben bij Land rover langsgegaan en zij zeiden dat dit onmogelijk is om te doen. Het is een optie die niet geselecteerd werd bij de aankoop en kan dus ook niet meer geactiveerd worden.
Na menig zoekactie op het internet ben ik langs de lokale Webasto dealer geweest en zij zeiden ook dat het niet mogelijk was om dit te activeren.
In de koffer van de auto zitten de aansluitingen van de Webasto. Drie draden, +12v, GND en een derde waarvan ik vermoed dat het een bus-signaal is.
Ik heb het nog niet aangedurfd om op eBay of wat dan ook een T90 te kopen en hem in te pluggen en te zien wat er gebeurt.
Ik vind nergens online een duidelijk antwoord over wat er gaat gebeuren.
Volgens sommige bronnen gaat de webasto gewoon werken en het koelwater opwarmen maar het interieur zal koud blijven.
Andere bronnen zeggen dan weer dat er helemaal niets gaat gebeuren want de Webasto heeft softwarematig geen toestemming om te starten, maar dit kan door land rover geprogrammeerd worden.
Volgens Land rover en Webasto zelf zal het nooit werken maar hun interesse leek me niet bepaald groot...ze keken me nogal raar aan toen ik die vraag stelde.
Op het internet lees je veel verhalen van mensen die het hebben laten activeren in de boordcomputer door de dealer en een T90 installeerden en nu lekker warm rondrijden
Na lang zoeken heb ik het opgegeven en doe ik gewoon mijn jas wat langer aan.

Ben benieuwd wat er bij u gaat gebeuren!

Glenn

Berichtdoor Glenn » 06 Jan 2014, 11:39

Het gaat er van mij niet echt om qua de binnentemperatuur hoor.
Ik wil ze af en toe eens laten draaien en ook eens in de warmere periodes omdat het toestel anders lang stilligt en dit ook weer niet goed is.
Bovendien kan je de motorkoelvloeistof wat warm krijgen om die échte koude starts te vermijden...wat ten voordele komt van de motor.

Een voordeel zou wel ook zijn dat wanneer ze reeds 20min heeft gebrand op de parking, bij het starten de verwarming in de wagen wel direct warmte geeft wat logisch zou moeten zijn omdat deze warmte van de koelvloeistof van de motor afkomstig is.

Als ik het zo lees op internet moet het met de timer 1533 wel werken. Ook de Webasto handleiding spreekt hier wel over. De dealers spreken inderdaad tegen elkaar in!
Ik bestel de kabels en sluit de timer dan aan op de 'voorziene plaats' in de 8 pins-stekker.

Ik ben ook benieuwd, anders is het inderdaad 90€ in de vuilnisbak.

Groeten,
Glenn

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 08 Jan 2014, 10:37

Glenn e.a.,

Het is eenvoudig en relatief goedkoop (op de Webasto 1533 timer na dan) om door middel van een afstandsbediening de standkachel in de D3 (en RRS) te starten. Dit zat standaard op de allereerste D3's en alle voorzieningen zijn er nog.
Ik heb deze mod in een 1/2 uurtje ingebouwd in mijn D3 en een uurtje voorbereiding (o.a. solderen van de timer)

Het werkt perfect. Na een 1/2 uurtje draaien (je kunt de duur op de timer instellen op 30 min of 45 min) staat de temperatuurmeter ongeveer op een 1/4. Na starten gelijk warme lucht uit de roosters. Ruiten zijn zo ontdooit, zeker i.c.m. met de voorruitverwarming.

Aandachtspunten:
Het werkt alleen als de auto in slaap is! Zodra een deur opent of de auto "unlocked" met de afstandbediening ontwaakt de auto en stopt de standkachel. Als het koud genoeg is start de auto vanzelf de standkachel opnieuw als je de auto start om verder te helpen met verwarmen.
Het apart aanzetten van de standkachel verstoort het ontstekingsproces van de auto. Doordat de tijd van het voorgloeien wordt gebaseerd op de temperatuur van het koelwater zul je merken dat als je deze optie gebruikt het voorgloei lampje gelijk uit is. Als je vervolgens gelijk wegrijdt zul je merken dat de auto wat beroerd kan lopen. Dit komt omdat de elektronica denkt dat de motor al warm is terwijl alleen het koelwater is verwarmt. Zodra de motor op temperatuur komt verdwijnt dit vanzelf. Het is overigens alleen merkbaar als je gelijk de snelweg op gaat, bij stadsverkeer merk je hier niets van.
Afhankelijk van de jaargang van je auto moet je de w-bus kabel OF de OUT kabel van de timer gebruiken. Zie hiervoor de handleiding.
Een beetje ervaring met solderen is handig, je moet tenslotte 2 kabels aan je timer solderen.

Wat heb je o.a. nodig? Een uitgebreide lijst is ook te vinden in de handleiding.

En natuurlijk de handleiding hoe het allemaal in elkaar te zetten, ook te vinden op disco3.co.uk, voor het gemak de link hieronder. Alle credits hiervoor naar de maker hiervan, stapeldm!
http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11505/Installing%20a%20Fuel%20Burning%20HeaterTimer%20Remote%20v1-1.pdf

Wat ik anders heb gedaan dan in de handleiding en wat het een stuk eenvoudiger maakt is dat ik de timer niet in de cabine heb gemonteerd. Omdat ik nooit regelmatig weg ga en dus de timer toch niet gebruik heb ik alles in de motorruimte gemonteerd. Dit scheelt kabels verlengen en doorvoeren. Alles in een waterdichte electra box (Gamma of soortgelijk) in de extra batterij box achter de standkachel.

Enigste minpuntje tot nu toe is het bereik van de handzender. Ik moet dicht bij de auto staan om hem aan te laten slaan.
Hier moet ik nog naar kijken, het kan liggen aan de manier waarop ik de elektra box heb gemonteerd (op zijn kop) waardoor de antenne wat afgeschermd wordt.

Grt!

Juro
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Terug naar “Techniek”