Schorsing

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Schorsing

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2013, 11:08

Ben119 schreef:Dus als ik auto van 30 jaar koopt van bvb mijn buurman die hem als oldtimer heeft geregistreerd kan ik er in december niet mee rijden ook al wil ik hem gewoon voor woon werk verkeer gebruiken

Ja .. je bent afhankelijk van de keuze van je buurman ...

Maar er zit nog een onverwacht knelpunt in de regeling. Wie is er aansprakelijk voor de MRB als blijkt dat er toch gedurende de "verboden" maanden met de auto gereden is ? Dit wordt nog een lastig staartje van een lastige regeling.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2013, 11:09

Als het dus binnen je ruimtelijke en budgettaire mogelijkheden past heb je dus twee auto's nodig:

Eentje die je 3 maanden rijdt en 9 maanden schorst en eentje op benzine die je 3 maanden stil moet laten staan en die voor 9 maanden € 120 MRB kost.
Als beide in de overgangsregeling vallen kan je jaarlijks wisselen en staat iedere auto dus één jaar stil en rijdt één jaar.
Als je stallingsruimte moet regelen/huren dan zal 3 maanden in de "OldTimer" maanden wel relatief duur zijn, en een heel jaar relatief voordelig, dus blijft er dan de aankoop en onderhoud van een tweede auto (naast dus een "hap" MRB) -- een volgend jaar niet meer belastingvrije diesel is wellicht ineens voordelig in aanschaf.

Als één van je auto's niet in de overgangsregeling valt dan is het het voordeligst die zo min mogelijk te rijden (dus die 3 maanden, en eventueel gedurende de vakantie bijv. als je aan ziet komen dat de kilometers op diesel zoveel goedkoper zijn dat een paar weken MRB "er uit kunnen").

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 11:51

Landmarcs schreef:Maar er zit nog een onverwacht knelpunt in de regeling. Wie is er aansprakelijk voor de MRB als blijkt dat er toch gedurende de "verboden" maanden met de auto gereden is ? Dit wordt nog een lastig staartje van een lastige regeling.

Groeten MarcS

niks lastigs aan, net zoals altijd met belastingtechnische auto-vergrijpen... de kentekenhouder op moment van overtreding.

dat de overheid niet gek is vind ik een voorbarige stelling.... immers, ze verzinnen regels bij de vleet waar mazen in zitten die dan weer gebruikt worden om de regel te omzeilen/gebruiken. waarna de regel weer op waanzinnige wijze aangepast wordt en het liedje weer van voorafaan begint.

Bovendien levert drie maanden belasting meer op dan drie maanden schorsing... en ik denk dat eerder 3 maanden plus kwart tarief gekozen wordt dan toch maar 12 maanden... dus eigenlijk zijn ze juist wel gek dat ze dit afgetimmerd hebben... :mrgreen:
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 29 Dec 2013, 14:37

Klopt Roger, dat levert meer op, maar daarmee jaag je de veelrijder niet zijn auto uit. De veelrijder die zijn auto ook in de wintermaanden wil gebruiken zal dus de volle mep over het gehele jaar moeten gaan betalen. En dat levert weer meer op dan 3 maanden vol en 9 maanden kwart tarief.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 14:43

dus we zijn het er in elk geval over eens dat de hele regeling op de schop gaat vanwege de veelrijders/dagelijks gebruikers van oldtimers en dat ook daarom de diesels en lpg installaties niet in de kwarttarief regeling vallen..........

maar die veelrijders kunnen die drie maanden ook een oud glofje oid niet schorsen en gebruiken en de overige 9 maanden schorsen en dan hun kwarttarief oldtimer rijden... bijkomend voordeel is dat hun oldtimer dan minder strooizout voor de kiezen krijgt.

je snapt natuurlijk wel dat dat ook niet de bedoeling van heren regeerders is en er dus waarschijnlijk nog wel een aanpassing gaat komen als blijkt dat e.e.a. niet het gewenste effect heeft
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 29 Dec 2013, 14:46

Met de kwaliteit bestuurders/vertegenwoordigers die we kiezen, krijgen we dus ook een bijhorende kwaliteit regelgeving .....

Fenna
Afbeelding

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 29 Dec 2013, 15:00

Roger B. schreef:dus we zijn het er in elk geval over eens dat de hele regeling op de schop gaat vanwege de veelrijders/dagelijks gebruikers van oldtimers en dat ook daarom de diesels en lpg installaties niet in de kwarttarief regeling vallen..........

maar die veelrijders kunnen die drie maanden ook een oud glofje oid niet schorsen en gebruiken en de overige 9 maanden schorsen en dan hun kwarttarief oldtimer rijden... bijkomend voordeel is dat hun oldtimer dan minder strooizout voor de kiezen krijgt.

je snapt natuurlijk wel dat dat ook niet de bedoeling van heren regeerders is en er dus waarschijnlijk nog wel een aanpassing gaat komen als blijkt dat e.e.a. niet het gewenste effect heeft

Dat is ook mijn plan een beetje. Als eind januari mijn garage klaar is, gaat mijn 110 (diesel) in de winter geschorst worden en voor die periode ga ik op zoek naar een P38 V8. Als ik dan toch moet gaan betalen, ga ik voor die paar kilometer in de week die ik rijdt liever lekker warm door het verkeer. En het komt inderdaad ten goede van de houdbaarheid van de 110. Die gaan we dan in de zomer gebruiken voor het kamperen en dan schors ik de P38.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Dec 2013, 16:06

fenix2 schreef:Met de kwaliteit bestuurders/vertegenwoordigers die we kiezen, krijgen we dus ook een bijhorende kwaliteit regelgeving .....

Fenna

Helemaal mee eens. Bij de verkiezingen heeft de meerderheid van Nederland (ik hoop heel bewust) gekozen voor deze mensen. Dus wat we nu hebben is de keuze van de meerderheid..... :?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2013, 17:27

Het is altijd makkelijk mensen afzeiken die je niet kent. Maar vergeet niet deze regering, wat je er ook van vind, problemen op moet lossen die al decennia lang vooruit geschoven worden. Wellicht zijn er andere betere oplossingen, dat weet ik niet. Maar ik denk wel dat de ambtenaren op de diverse ministeries heus wel verstand van zaken hebben.

Het is makkelijk commentaar leveren als je geen alternatieve oplossing hoeft aan te dragen........

Niet alleen de overheid heeft al jaren een te grote broek aan het merendeel van de burgers heeft dat ook.

En kun je een auto niet meer betalen dan is dat verdrietig, maar ook gewoon de realiteit. Natuurlijk zoeken mensen uitwegen en mazen en dat is hun goed recht, maar hou eens op met steeds te janken en vingertje te wijzen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 17:38

is niks van deze regering ed, dat regels niet fatsoenlijk opgesteld worden... kijk naar het grijs kenteken, van begin af aan bedoeld voor bedrijfswagens in de zin van in gebruik bij bedrijven... dus stel je een regel met eisen aan de auto, te veel partikulieren rijden zo'n auto met voordeel dus pas je de eisen aan de auto aan, en dat doe je in de volgende 15 a 20 jaar nog 3 a 4 keer voordat het kwartje valt, dat je eisen aan de eigenaar/het gebruik moet stellen.

zelfde verhaal met de oldtimers en eigenlijk de kampers ook, maar daar gaat vast ook nog een wijziging in komen
gone

Terug naar “Kroeg”