Kan de LRCH gebruik gaan maken van de "evenementenregeling"

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
ikke jelle

Re: Kan de LRCH gebruik gaan maken van de "evenementenregeli

Berichtdoor ikke jelle » 01 Mar 2014, 08:23

gevalletje van de verzekering trekt zich terug voordat er uitgekeerd wordt omdat ze zonder apk zo ernstig vinden.
en van de bekende kale kip kan je niet plukken dus pech voor iedereen.
roger heeft zeker een punt maar ik ben bang dat arjan meer 'gelijk' heeft en niet iedereen weet wat noodzakelijk onderhoud is :cry:
groet jelle

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 01 Mar 2014, 08:29

Als iedereen die van de evenementenregeling gebruik wil maken dit nu gewoon even met zijn verzekering bespreekt, is het ook weer opgelost.
Als je de oldtimer als zodanig hebt verzekerd zal het vast geen probleem zijn.

O, laat de afspraak wel even schriftelijk bevestigen......
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

R1200C

Berichtdoor R1200C » 01 Mar 2014, 08:50

Los van wat Marco zegt zijn deze voorwaarden gebaseerd op een situatie van voor de evenementen regeling. De stelling dat het wettelijk niet toegestaan is om met een verlopen APK op de openbare weg te verschijnen is daarmee dus vervallen (als ik goed begrepen heb dat APK niet nodig is voor een evenement).

Dat verzekeraars hun voorwaarden daarvoor (nog?) niet hebben aangepast is begrijpelijk. Een verzekeraar wil risico uitsluiten en alles zo voordelig mogelijk maken vanuit hun situatie.

Overigens kan ik me voorstellen dat de verschillende verenigingen een minimum eis gaan stellen aan voertuigen zonder APK (al wordt het leuk voor ze om te achterhalen welke voertuigen geen APK hebben...). Voor sommige evenementen wordt een technische keuring al verplicht. Wie weet gaan we daar met de oldtimers ook naar toe, als een club daar de energie en moeite in wil steken.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 01 Mar 2014, 10:41

R1200C schreef:Dat verzekeraars hun voorwaarden daarvoor (nog?) niet hebben aangepast is begrijpelijk. Een verzekeraar wil risico uitsluiten en alles zo voordelig mogelijk maken vanuit hun situatie.
Overigens kan ik me voorstellen dat de verschillende verenigingen een minimum eis gaan stellen aan voertuigen zonder APK (al wordt het leuk voor ze om te achterhalen welke voertuigen geen APK hebben...). Voor sommige evenementen wordt een technische keuring al verplicht. Wie weet gaan we daar met de oldtimers ook naar toe, als een club daar de energie en moeite in wil steken.

Dat de verzekeringen hun voorwaarden gaan aanpassen is nu juist waar ik bang voor ben. Tot nu toe werd de evenementenregeling sporadisch gebruikt, en dan vaak voor heel specifieke voertuigen (praalwagens e.d) die kortere afstanden afleggen.
Bij een breder gebruik van de regeling door b.v. oldtimers is het een kwestie van tijd tot er een paar maal iets gebeurd door een technisch mankement en (meer) verzekeringen dit zullen gaan afdekken door een (APK)keuring te eisen op het moment dat je met een wagen op de openbare weg rijdt.

Verder kan ik me prima voorstellen dat er voor bv een trial of off-road dag een korte technische inspectie is bij de deelnemende auto's, ook al omdat dit specifieke eisen kan stellen aan de voertuigen en op een besloten terrein plaatsvind.
Voor algemenere evenementen als een all-road rit lijkt me dit zelfs ongewenst omdat je als club dan toch een zekere verantwoording gaat nemen voor de staat van de deelnemende voertuigen die gebruik maken van de openbare weg. Dit moet je (naar mijn mening) niet willen.
Die verantwoording voor de technische staat van een auto ligt bij de eigenaar; zonder APK plicht ben ik bang dat er toch een groepje mensen hun eigen normen aanhouden en na een jaar stilstand de "voiture" uit de schuur rollen en met een volle accu en een vers tankje benzine (oldtimers rijden niet op diesel toch ? :twisted: ) de weg op gaan en 250km gaan rijden naar een evenement.

Maar het is afwachten wat er gebeurd, we gaan het zien..... :)
On the 8th day god invented duct tape.....

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 01 Mar 2014, 10:48

tjonge,

wat een geneuzel over wat wel of niet kan.

de belastingdienst stelt geen apk plicht bij evenementen regeling
Wat een verzekering wel of niet verplicht stelt, moet ieder zelf maar met de eigen verzekering kortsluiten.
en de lrch is heel duidelijk (fragment uit het artikel op de website):
Uiteraard zorg je zelf voor een WA verzekering en een auto die in een technisch goede conditie is en veilig!!

lijkt me allemaal geen chinees toch?

Fenna
Afbeelding

R1200C

Berichtdoor R1200C » 01 Mar 2014, 13:56

Het is geen chinees maar dat sluit verwarring zeker niet uit. "Veilig" is voor de een een heel ander begrip dan voor de ander (er zijn nog steeds mensen die het veilig vinden om over een lierkabel te stappen als die op spanning staat). Zolang je daar geen objectieve criteria aan hangt (zoals een APK, hoe belabberd dat papiertje ook kan zijn) heb je een garantie voor gezeik als er iets fout gaat.

Alles aan de bestuurder/eigenaar over laten wil niet zeggen dat je als club geen gelazer kunt krijgen als het mis gaat. Je blijft als organisator toch tot op een bepaald niveau verantwoordelijk. Als is het alleen maar moreel verantwoordelijk.
Kei veel groeten,

Joost

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2014, 14:16

Waarom zou je een geschorst voertuig niet apk kunnen laten keuren? :shock: :shock:

Als die paar tientjes er ook al niet af kunnen kun je je wagen beter laten staan of gewoon weggeven. :shock: :shock:

Ben vaak zat met een geschorste G op de kar naar evenementen mee geweest en die mocht ook het terrein niet op zonder apk. Simpel en zeer terecht!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 01 Mar 2014, 15:42

Als iemand zijn wagen weg wil geven dan kom ik hem wel halen! We zoeken nog een leuk reclame"bord" :lol:

Overigens kun je op elk voertuig een APK keuring loslaten, zelfs op die van Roger. Afmelden bij de RDW zit er in zijn geval niet in maar als je de keurmeester kent kun je volgens mij best een bewijs van keuring krijgen oid. Ben het met Edward eens, gewoon keuren die hap als je er mee de weg op gaat.
Kei veel groeten,

Joost

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 01 Mar 2014, 16:33

Een geschorst voertuig kan gewoon APK gekeurd worden.

Als je die moeite niet wil nemen of denkt dat hij niet door de APK komt vraag ik me af hoe goed de staat van die auto is?

Ook in Duitsland hebben ze gewoon de keuring.

Volgens mij heb ik bij de ingang van een offroad terrein met deze club wel.eens een bord gezien dat je enkel het terrein op mocht met een auto met geldige keuring.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Peter&Jessica

Berichtdoor Peter&Jessica » 01 Mar 2014, 17:05

• de belastingdienst gaat uiteraard niet over de apk
  • vwb de rdw hoef je blijkbaar geen apk te hebben bij een evenement, maar ik denk dat je verzekeringsmaatschappij dat wel prettig vindt - dus gewoon doen
  • maar nu de kerstritten, nieuwjaarsduiken &zo: als je gebruik maakt van de negenmaandenregeling ben je niet geschorst. Je mag van december t/m februari de weg niet op, dat is wat anders. Mooi pu(n)tje voor de FEHAC: zorgen dat die mensen 3/12 * 4 keer aan een evenement mee mogen doen in de winter.
MVG,
---Peter.
MVG,
---Peter.

Terug naar “Kroeg”