elektrische problemen oplossen, stoelverwarming en deurslot

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErwinD90

Re: elektrische problemen oplossen, stoelverwarming en deurs

Berichtdoor ErwinD90 » 26 Dec 2013, 21:28

Edward schreef:Is ook geen wonder als je ziet wat voor garen daar als draad gebruikt wordt. ;)

Nou dat is precies waarom ik als 'amateur-klusser' voor een geschakelde plus (groen-witte draad) voor de WAECO stoelverwarming uitgeweken ben naar het kastje met zekeringen en relais onder het dashboard. Want ik zag niet hoe ik met dat garen in de bak van de ECU een nette en degelijke afsplitsing kon maken. Het zal vast wel kunnen, daar niet van en wellicht denk ik daar in de toekomst anders over maar voor nu leek het me wijs die draadjes maar met rust te laten nu ze het nog doen.
Er lagen trouwens wel weer wat druppels olie onderin de bak. Er zit een soort van 'knik' in de draadboom dus het kan niet de ECU in maar ik vraag me af of daar iets aan te doen is.
Iemand?
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Dec 2013, 22:22

rode stekker maar eens van de ECU trekken en daar kijken.... die olie is op weg naar je seatbase al een stukkie "berg op" gegaan.... hoe dat kan... google maar eens op "capilaire werking"
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 27 Dec 2013, 00:30

Interessante materie. Ik krijg het niet helemaal duidelijk op mijn netvlies en dat zal bij de ontwerpers van de Defender ook wel de reden zijn dat daar geen rekening mee gehouden is.
;)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het me niet helemaal lekker zit. Ik heb de ECU al eens moeten laten vervangen vanwege olie. En dat laat ik liever niet nog eens doen.

Defender 90", 2001

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2013, 00:57

ErwinD90 schreef:Interessante materie. Ik krijg het niet helemaal duidelijk op mijn netvlies en dat zal bij de ontwerpers van de Defender ook wel de reden zijn dat daar geen rekening mee gehouden is.
;)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het me niet helemaal lekker zit. Ik heb de ECU al eens moeten laten vervangen vanwege olie. En dat laat ik liever niet nog eens doen.

In de cilinderkop zitten injectoren die de diesel in de cilinders spuit. De verstuivers, die worden elektronisch aangestuurd en dat gaat met een koperdraadje. Die verstuivers zitten onder het kleppendeksel dat op de kop zit en zitten dus in de smeerolie van het blok. Op de een of andere manier komt die smeerolie tussen de koperdraadjes in de isolatiemantel en wordt zo naar de ecu gedrukt. De enige manier om dat te voorkomen of liever gezegd in de hand te houden is de draadboom van de verstuivers periodiek te vervangen.

Andere optie is de draden door te knippen en weer aan elkaar te solderen zodat er een harde barrière is, maar dat vraagt weer om draadbreuk en jij vond stoelverwarming al spannend. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 27 Dec 2013, 02:34

Edward schreef:In de cilinderkop zitten injectoren die de diesel in de cilinders spuit. De verstuivers, die worden elektronisch aangestuurd en dat gaat met een koperdraadje. Die verstuivers zitten onder het kleppendeksel dat op de kop zit en zitten dus in de smeerolie van het blok. Op de een of andere manier komt die smeerolie tussen de koperdraadjes in de isolatiemantel en wordt zo naar de ecu gedrukt. De enige manier om dat te voorkomen of liever gezegd in de hand te houden is de draadboom van de verstuivers periodiek te vervangen.

Andere optie is de draden door te knippen en weer aan elkaar te solderen zodat er een harde barrière is, maar dat vraagt weer om draadbreuk en jij vond stoelverwarming al spannend. ;) ;)

Nou nou. Spannend? :shock:

Eh, ja. Ik vind alles wat ik nog niet eerder gedaan heb maar toch wil doen van te voren spannend! :lol: En uiteindelijk doe ik het, na veel wikken en wegen, toch. Het is gewoon nog te verwarrend, al die informatie die voor mensen die weten waar ze het over hebben heel begrijpelijk is maar voor de beginner ronduit abacadabra. En dan is het fijn als er Jip en Janneke taal gesproken wordt.
Vreemd genoeg ben ik zekerder van mijzelf en mijn capaciteiten in de schuur als ik aan mijn Series 1 werk dan wanneer ik een relatief eenvoudig klusje moet of wil doen aan mijn Defender. Maar ja, die Series 1 is niet mijn dagelijkse (of twee-, drie-, vierdagelijkse) auto. Dat zal ook wel een rol spelen, naast de buitengewone overzichtelijkheid van de techniek van zo'n karretje.
;)

Maar je uitleg klinkt aannemelijk en zelfs logisch voor een leek. Ik neem aan dat alleen de draden van de verstuivers in dit geval voorzien zouden moeten worden van een barrière? Bij voorkeur niet te ver van het blok? Dat scheelt namelijk een hele hoop gesoldeer lijkt me. Als de hele handel in de bak onder de passagiersstoel van tin voorzien moet worden zit ie rammetje vol en moet ik een nieuwe plek zoeken voor het relais van de stoelverwarming!
:o

Defender 90", 2001

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Dec 2013, 08:37

edwinhout schreef:@Rob: Bedoel je dan de zijde waar de stoel scharniert ? en niet ergens onder de seatbase bij de accubak ?

Yes, it is covered in a black protective plastic flexible hose and this gets trapped under the seat base.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2013, 11:00

RobStewart schreef:
edwinhout schreef:@Rob: Bedoel je dan de zijde waar de stoel scharniert ? en niet ergens onder de seatbase bij de accubak ?

Yes, it is covered in a black protective plastic flexible hose and this gets trapped under the seat base.

Rob

Yes it does. Ja, Ja, gewoon af fabriek zit die geribde kabelslang al bekneld.

Groeten MarcS

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 27 Dec 2013, 11:48

Roger, ik kwam na zoeken uit op MXC1800 ipv van EZM500050 die jij aangeeft. Die MXC zit er bij mij in. Waar is die witte voor dan ?

http://www.lrdirect.com/images/T/MXC1800.jpg
Afbeelding

Afbeelding
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Dec 2013, 12:46

edwinhout schreef:Roger, ik kwam na zoeken uit op MXC1800 ipv van EZM500050 die jij aangeeft. Die MXC zit er bij mij in. Waar is die witte voor dan ?

MXC1800, the black one, was fitted to the door cards up to Chassis Number 6A719521. EZM500050, the white one, was fitted from 6A719522. The difference was due to the fixings on the door card itself being remodelled. The previous fixings (red in colour, that were moulded into the door card) used to fracture on the moulding line and needed to be repaired when the door card was removed after a number of times (been there done that ;) )

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 27 Dec 2013, 18:39

okay,..

We hebben nu beide problemen opgelost.
De stoelverwarming was "doorgebrand" in het rugzitting matje.
Even snel doorgelust , getaped , en voorlopig kunnen we weer even genieten van de heated driver seat.
Wat ik wel vreemd vind is dat er echt een brand plek te vinden was op die plaats. Als een sigaret brand plek. Maar dan van binnenuit.

Dat matje moeten we dus even vervangen.

Bedankt voor de aanwijzigingen.

Groet,

Edwin,
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Terug naar “Techniek”