Edward schreef:In de cilinderkop zitten injectoren die de diesel in de cilinders spuit. De verstuivers, die worden elektronisch aangestuurd en dat gaat met een koperdraadje. Die verstuivers zitten onder het kleppendeksel dat op de kop zit en zitten dus in de smeerolie van het blok. Op de een of andere manier komt die smeerolie tussen de koperdraadjes in de isolatiemantel en wordt zo naar de ecu gedrukt. De enige manier om dat te voorkomen of liever gezegd in de hand te houden is de draadboom van de verstuivers periodiek te vervangen.
Andere optie is de draden door te knippen en weer aan elkaar te solderen zodat er een harde barrière is, maar dat vraagt weer om draadbreuk en jij vond stoelverwarming al spannend.

Nou nou. Spannend?
Eh, ja. Ik vind alles wat ik nog niet eerder gedaan heb maar toch wil doen van te voren spannend!

En uiteindelijk doe ik het, na veel wikken en wegen, toch. Het is gewoon nog te verwarrend, al die informatie die voor mensen die weten waar ze het over hebben heel begrijpelijk is maar voor de beginner ronduit abacadabra. En dan is het fijn als er Jip en Janneke taal gesproken wordt.
Vreemd genoeg ben ik zekerder van mijzelf en mijn capaciteiten in de schuur als ik aan mijn Series 1 werk dan wanneer ik een relatief eenvoudig klusje moet of wil doen aan mijn Defender. Maar ja, die Series 1 is niet mijn dagelijkse (of twee-, drie-, vierdagelijkse) auto. Dat zal ook wel een rol spelen, naast de buitengewone overzichtelijkheid van de techniek van zo'n karretje.
Maar je uitleg klinkt aannemelijk en zelfs logisch voor een leek. Ik neem aan dat alleen de draden van de verstuivers in dit geval voorzien zouden moeten worden van een barrière? Bij voorkeur niet te ver van het blok? Dat scheelt namelijk een hele hoop gesoldeer lijkt me. Als de hele handel in de bak onder de passagiersstoel van tin voorzien moet worden zit ie rammetje vol en moet ik een nieuwe plek zoeken voor het relais van de stoelverwarming!