Trekgewicht op kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Trekgewicht op kenteken

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2013, 02:18

Daar haakt het nou net met al die leuke rekensommen. Malcolm moet dan ook wel een kar hebben met een max toelaatbaar gewicht van 2 ton. Nou zal die nog wel te vinden zijn, maar Marc krijgt het al lastiger met z'n vreemde gewichten........

Want bij B rijbewijs telen de max totaalgewichten uit de kenteken bewijzen. Dus dat wordt alleen de auto "even" omkeuren, maar waarschijnlijk de aanhanger ook....... :shock: :shock:

Nou is dat omkeuren bij de Rdw ook niet gratis, dus haal nou gewoon het E rijbewijs als je meer dan twee keer per jaar met een kar moet rijden. Met een beetje mazzel steek je ook nog wat op bij de twee uurtjes lessen die je krijgt......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2013, 18:17

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:
Kijk even hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... &utm_term={keyword&gclid=CLOj8Ier07sCFRMRtAodlVMAQA

op die site staat dat er indien niet anders vermeld, gesproken wordt over de totaal toelaatbare massa (dus ledig gewicht incl laadvermogen)

tevens staat daar dat je met B mag trekken:

- een aanhanger tot een (max toelaatbaar) gewicht van 750kg

-een aanhanger met een (max toelaatbaar) gewicht van meer dan 750 kg MITS
de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen

kortom het gaat bij de limiet van 3500 kilo over de totale toegestane max massa van auto plus aanhanger

Precies ... het gaat dus alleen na omkeuren :twisted:

Je mag wel boven de 3500 kg uitkomen met een <750 kg aanhanger (ik zou met de 110 met zo'n aanhanger op 3800 kg komen).

MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2013, 18:26

Edward schreef:Daar haakt het nou net met al die leuke rekensommen. Malcolm moet dan ook wel een kar hebben met een max toelaatbaar gewicht van 2 ton. Nou zal die nog wel te vinden zijn, maar Marc krijgt het al lastiger met z'n vreemde gewichten........

Want bij B rijbewijs telen de max totaalgewichten uit de kenteken bewijzen. Dus dat wordt alleen de auto "even" omkeuren, maar waarschijnlijk de aanhanger ook....... :shock: :shock:

Nou is dat omkeuren bij de Rdw ook niet gratis, dus haal nou gewoon het E rijbewijs als je meer dan twee keer per jaar met een kar moet rijden. Met een beetje mazzel steek je ook nog wat op bij de twee uurtjes lessen die je krijgt......

Precies ... maar het kán, dat omkeuren. En d'r zijn (of er was althans minstens één) 90's met slechts 500 kg nuttig laadgewicht, die heeft daarmee meer B-rijbewijs aanhanger-mogelijkheden.

Mijn niet echt praktische omkeur-truuk toont wel aan welke onzinnigheden de regelgeving oplevert. Omgekeurd mag je een aanhanger trekken met B, niet omgekeurd heb je met dezelfde aanhanger BE (of wellicht B+) nodig, en wie toevallig tijdig zijn rijbewijs haalde heeft zonder één les mét aanhanger wel een BE rijbewijs.

Groeten MarcS

PS Ik zou bijna mijn E gaan halen ... maar ja wat moet je zonder trekhaak met een E :ugeek:

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 10 Jan 2014, 18:50

Ik heb gisteren bericht gehad dat ik binnen 10 dagen een kostenloze verklaring opgestuurd krijg van jaguarlandrover.com.
Dan eens berichten met de RDW om kenteken-gewicht op de Lightweight te krijgen. Trekhaak origineel Brinks max. 2ton voor landrover heb ik al.
Nu afwachten wat er op de verklaring staat, ik zie bij de RDW gewichten uiteen lopen van 1200 tot 2000 kilo geremd.

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 10 Jan 2014, 19:04

peter191064 schreef:Trekhaak origineel Brinks max. 2ton voor landrover heb ik al.
Nu afwachten wat er op de verklaring staat, ik zie bij de RDW gewichten uiteen lopen van 1200 tot 2000 kilo geremd.

Die Brink trekhaak is gemaakt voor de civiele serie Landrover. Een Lightweight en ieder andere militaire serie Laro heeft een andere achterbalk dan een civiele serie en dan past die brink niet. Je zal de bevestiging aan de achterbalk dus aan moeten passen en dan vervalt in principe de typegoedkeuring van die trekhaak.
De typegoedkeuring van een trekhaak geld niet alleen voor de haak zelf,maar ook voor de bevestiging aan het voertuig.
Nu zal je met oom agent niet zo'n probleem hebben want een doorsnee bromsnor weet echt niet dat een militaire achterbalk anders is dan een civiele maar gaat er een keer iets mis (ongeval) wat veroorzaakt wordt door de aanhanger of de bevestiging daarvan aan je auto dan komt de verzekering er met een beetje zoeken wel achter.

Groet,
Eric.

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 10 Jan 2014, 19:45

Eric Tol schreef: Je zal de bevestiging aan de achterbalk dus aan moeten passen en dan vervalt in principe de typegoedkeuring van die trekhaak.
Eric.

Ik ga zeker de achterbalk aanpassen cq versterken die moet toch vernieuwd worden, de haak blijft in originele staat.
En die zal er na wat verstevigingen van de achterbalk niet zomaar afkomen.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 10 Jan 2014, 21:17

peter191064 schreef:
Ik ga zeker de achterbalk aanpassen cq versterken die moet toch vernieuwd worden, de haak blijft in originele staat.
En die zal er na wat verstevigingen van de achterbalk niet zomaar afkomen.

De haak blijft dan wel origineel maar de achterbalk niet. Dus het samenstel voldoet niet aan de type goedkeuring.
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen en stevig genoeg zijn maar ik wilde je ff laten weten wat er eventueel voor gevolgen aan zouden kunnen hangen verzekering technisch.

Ik heb zelf ook een serie Brink trekhaak op mijn civiele achterbalk en ik heb de trekhaak zelf verstevigd. De achterbalk ook. Het is nu sterker als origineel maar de type goedkeuring geld nu officieel niet meer.
Zwaar trekken doe ik er maar heel weinig mee. Het zwaarste tot nu toe was 1600Kg.
Ik heb zelf twee 750Kg aanhangers en die hangen er het meest achter en dan heb ik geen type goedkeuring nodig.

Groet,
Eric

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2014, 21:30

Wijzigingen aan het chassis mogen gewoon mits "deugdelijk uitgevoerd". De trekhaak moet je gewoon van af blijven, daar vervalt bij iedere wijziging de typegoedkeur.

Maar aan het chassis mag je gewoon aanpassingen doen. Als je heel fanatiek bent kun je die dan nog laten schouwen bij de Rdw maar dat is niet noodzakelijk.

De verzekering heeft alleen iets met typegoedkeuringen als je dat in de polis laat staan. Als jij meldt dat zowel trekhaak als chassis aangepast zijn en je laat dat in de polis zetten is er niks aan de hand.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 18 Jan 2014, 12:23

Trekhaak blijft origineel, achterbalk wordt ter versteviging aan gepakt.
Vandaag mijn verklaring voor de LW binnen gehad :lol:
Ongeremd 500 Kg.
Geremd 2000 Kg. :shock:

Wat een service van Jaguar-LandRover NL.

22-01-14 aangetekend opgestuurd
30-01-14: Vandaag op de RDW site kenteken opgevraagd en:
Ongeremd 500 Kg.
Geremd 2000 Kg.

Nu nog wachten op mijn kenteken-card.

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 13 Feb 2014, 13:51

Kentekencard binnen gekregen, geen maximaal gewichten op de kaart bij te trekken AHW .
Dus weer gemaild en nu blijkt dat :
--
Het voertuig met het door u opgegeven kentekennummer, is geregistreerd als een bedrijfsauto.
Voor een bedrijfsauto worden de trekgewichten niet vermeld op de nieuwe kentekencard.

Sinds de introductie van de kentekencard zijn er wijzigingen in het registreren van gegevens op de documenten.
Op de kentekencard staan de belangrijkste gegevens over het voertuig en de geregistreerde eigenaar.
De kentekencard is kleiner dan het papieren kentekenbewijs en daarom staan er minder gegevens op.
De Europese richtlijn schrijft voor welke gegevens op de kentekencard moeten en mogen staan

---

Dus opgelost, op de RDW site staat 500Kg. ongeremd en 2000Kg. geremd voor mijn LW.

Terug naar “Techniek”