carburateur serie 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas88pickup

Re: carburateur serie 3

Berichtdoor Bas88pickup » 25 Dec 2013, 20:49

95 pond is een goede prijs. Hie kost iehttp://www.fastroadcars.co.uk/shop/index.php?act=viewProd&productId=3 103 pond, maar zullen de verzendkosten wel iets hoger zijn. En hier 134 ex. vathttp://www.dellorto.co.uk/merchandise/products.asp?CategoryID=3&PartsectionID=52, dus gewoon bij Paddocks bestellen.

Een 2.25 loopt uitstekend op de Weber, volgas liep die van mij op de gps over de 110, en dat is eng hard..... (wel op grote AT's), nooit geen trammelant mee gehad met die carb, wel een filter in de aanvoer monteren.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 26 Dec 2013, 02:44

De carburateur is er niet voor ontworpen, met name bij stationair toerental is het mengsel te rijk om een goede afstelling te krijgen. Het CO afstellen is erg lastig, zo niet onmogelijk. De motor loopt gewoon te rijk, omdat de lucht/brandstofverhouding niet optimaal is.
110 is echt niet hard hoor (voor een benzine) Mijn motor is niet al te best, en loopt ook met enige moeite 120 - 125 km/h met een oude Zenith op LPG. (leeg met 1 inzittende wel te verstaan).
En ik heb geen At banden.

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 26 Dec 2013, 14:39

maXcomX schreef:De carburateur is er niet voor ontworpen, met name bij stationair toerental is het mengsel te rijk om een goede afstelling te krijgen.

Tuurlijk niet, daarom word ie ook erg veel gebruikt. Weber doet uiteraard maar wat.
Afstellen is nog nooit een probleem geweest, altijd een mooie ronde stationair loop, met een mooie ontsteking (zichtbaar met colortune) .

Dan heb ik zeker altijd maar geluk (en Rob ook) gehad, of zou het iets anders zijn........

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 27 Dec 2013, 01:13

Deze caburateur is niet speciaal ontworpen voor Land Rover Series. Hij past oa op Ford, BMW.. En dat zijn toch echt andere motoren. Dat ie toevallig past wil niet zeggen dat dat ie de motor optimaal laat presteren.
Verder wijkt hij best wel af van de afmetingen en lucht/brandstof verhouding die de Zenith heeft (behalve dan montage en aansluiting op het luchtfilter).
Het is dus een gewone universele carb. en daar hoef je geen wonderen van te verwachten.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Dec 2013, 09:30

maXcomX schreef:Deze caburateur is niet speciaal ontworpen voor Land Rover Series. ...

Well yes the Weber 34ICH has been manufactured for several different vehicles, in exactly the same way the Zenith 36 IV carburettor is also not specifically designed for the Land Rover and has also been fitted to Ford, Bedford, Vauxhaull, BMC etc etc which is why the jets supplied with both carburettors are specific for the Land Rover and not for the other vehicles.

Both have their problems, the Zenith suffers from heat warping on the main body which exposes a vacuum port that is not used on the Land Rover version which allows fuel to be siphoned from the float chamber into the throttle opening giving a very rich poor idle. The Webers main problem is poor fitting allowing air to leak at either the adaptor plate or on the vaccum advance pipe, therefore weakening the mixture at idle.

In both cases I have never had problems setting them up to get optimal CO settings.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 28 Dec 2013, 02:05

Dat ben ik met je eens.
Hoewel ik nooit problemen met de Zenith heb gehad. Wel met de Solex.
De Weber geeft minder lucht, maar wel dezelfde hoeveelheid brandstof als de Zenith, waardoor de mix niet optimaal is in met name het lage toerental. Dan kun je terug regelen en dat gaat niet altijd goed -ik weet niet of dat dat te maken heeft met waar hij geproduceerd is (Frankrijk of Spanje), maar dan verlies je vermogen in de hogere toerentallen. En dat is waar de Weber op inlevert, je houdt minder vermogen over omdat de vullingsgraad niet meer klopt.

Over de "vaccum advance pipe"; die moet je afstoppen en rechtstreeks op het spruitstuk aansluiten (dus voor de gasklep). Dat was een van de eerste milieu maatregelen waardoor je vermogen verliest...
Ik ga morgen of overmorgen de Weber proberen, dan zie ik wel waar het schip strandt :D

Groeten, Tony.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 30 Dec 2013, 01:38

Nou.. de Weber zit er op.
Ik kan nu nog niets vertellen of dat het een vooruitgang is. De motor loopt, maar niet zo mooi als met de Zenith. Morgen even verder afstellen. Ik moet het stangenstelsel ook opnieuw afstellen, want de gas stang is ruim 1 cm te lang en staat nu al op minimum lengte. Ik heb nog even gekeken naar de vacuüm aansluiting, die zit in tegenstelling tot de Zenith voor de gasklep. Het ziet er naar uit dat de ontsteking (vervroeging) nu ook niet meer klopt.

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 01 Jan 2014, 22:18

Je kunt er altijd nog een grotere Weber opzetten hoor, een 32/36DGV past ook met een ander spruitstuk. Zie: http://www.piercemanifolds.com/ProductD ... de=P31-001

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Jan 2014, 00:35

Ja, daar had ik al eens aan gedacht.
Maar... Ik wil de mijne zo origineel mogelijk houden.
Toch bedankt! :D

Terug naar “Techniek”