Land Rover kompas en APK
Re: Land Rover kompas en APK
Even voor de duidelijkheid: Het gaat niet om de remlichtschakelaar, maar om de vacuüm- en remveiligheidsschakelaar. Sommige militaire 2A's hadden die wel (overgangsserie). Als je geen servo hebt, dan zit het er zeker niet op.
ikke jelle schreef:
daar zit de schakelaar er zit bij mij ook geen bekrachtiger op![]()
en nog origineelte krijgen ook
Ik zie het, inderdaad een hydrolische schakelaar; ik wist het echt niet
Gerard
Het is geen hydraulische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje 
maXcomX schreef:Het is geen hydraulische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje
Oh? Ja, zo ziet het er ook uit ...

STC1689 - Brake light switch-S11/11A
Ach..
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
marcel vonk
De militaire uitvoeringen van de 109 en LW hebben wel een dergelijk lampje en schakelaar.
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).
even een foto:
- Bijlagen
-
- remverdeler.jpg (6.45 KiB) 5012 keer bekeken
- Erik Peters
marcel vonk schreef:De militaire uitvoeringen van de 109 en LW hebben wel een dergelijk lampje en schakelaar.
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).
Niet alleen de militaire uitvoeringen! Op de 109 series III Stawag (9 persoons) die ik heb gehad, zat ook zo'n schakelaar. In het "midden"dashboard zat dan een rood lampje uitgevoerd als een (rechthoekige) schakelaar. Bij indrukken van de schakelaar ging het lampje branden (ter controle dat het lampje nog goed was).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Bas88pickup
Volgens mij hebben alle (civiel/militair) met dual-line uitgeruste series deze shuttle-valve. Single line systemen hebben em iig niet. Het idee er achter is idd om een lekkage te signaleren in 1 van beide systemen (voor-achter).
Het is geen probleem om geen waarschuwingslampje/schakelaar te hebben, maar, als die wel op je dash zit, dan moet ie wel werken. Hier geldt de regel; wat aanwezig is moet werken.
Mijn toenmalige series had ook dual line, mèt shuttle-valve echter zonder het waarschuwingslampje/schakelaar. Waarom niet? Nou, ik kon toendertijd geen duidelijk schema vinden om het hele gebeuren aan te sluiten, want niet alleen het hydro deel hangt eraan, ook het vacuümdeel hangt erbij aan, en een wwarschuwing via een sensor als je teveel pedaalslag hebt (een soort van waarschuwing als bij moderne auto's met indicators op de blokken, maar dan zonder die blokken en indicatoren, snappie?
)
Het is geen probleem om geen waarschuwingslampje/schakelaar te hebben, maar, als die wel op je dash zit, dan moet ie wel werken. Hier geldt de regel; wat aanwezig is moet werken.
Mijn toenmalige series had ook dual line, mèt shuttle-valve echter zonder het waarschuwingslampje/schakelaar. Waarom niet? Nou, ik kon toendertijd geen duidelijk schema vinden om het hele gebeuren aan te sluiten, want niet alleen het hydro deel hangt eraan, ook het vacuümdeel hangt erbij aan, en een wwarschuwing via een sensor als je teveel pedaalslag hebt (een soort van waarschuwing als bij moderne auto's met indicators op de blokken, maar dan zonder die blokken en indicatoren, snappie?
Mijn vorige civiele swb met ook bouwjaar '76 had dit systeem niet, hoewel ie wel een gescheiden remsysteem had. Mijn huidige militaire uitvoering heeft hem wel, behalve de schakelaar en het controlelampje, die heeft de vorige eigenaar verwijderd, om een of andere reden.
@ Gerard: Het gaat -nogmaals- om de remveiligheidsschakelaar, welke op het verdeelblok zit. Die is dus mechanisch. De remlichten hebben hier niets mee van doen.
@ Gerard: Het gaat -nogmaals- om de remveiligheidsschakelaar, welke op het verdeelblok zit. Die is dus mechanisch. De remlichten hebben hier niets mee van doen.
maXcomX schreef:@ Gerard: Het gaat -nogmaals- om de remveiligheidsschakelaar, welke op het verdeelblok zit. Die is dus mechanisch. De remlichten hebben hier niets mee van doen.
Nee maXcomX, je leest niet goed, het gaat mij niet om de remveiligheidsschakelaar ...
In bericht viewtopic.php?f=14&t=5159#p41991 schrijft 'ikke jelle' dat in zijn 109 daar de remlichten zijn aangesloten op de "druk schakelaar'. Dat leek mij vreemd/ik had daar nog nooit van gehoord, dus informeerde ik of hij dat zeker wist, hoe, wat.
Hij antwoordt bevestigend met uitleg en een link naar het originele onderdeel. Dat blijkt een hydrolische remlicht schakelaar (STC1689) te zijn waarvan jij (met grote stelligheid) beweert dat het geen "hydrolische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje" is ...
Gerard