V8 benzine in series 3 88 inch

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: V8 benzine in series 3 88 inch

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2013, 10:30

Roger B. schreef:afgezien van verschillen tussen series en 90/110/stageone... waarom zou het in een 90/88 anders gaan dan in een 110/109? de voorste helft is bij de korte versie toch niet anders dan bij de lange??

Ik ken de "private parts" van een Stage I niet maar het zou maar zo eens zo kunnen zijn dat jeeen probleem krijgt bij de achterwiel-aandrijving.
Een 90 heeft een wielbasis van ruim 92 inch, een 88 heeft dus bijna 5 inch minder, als de versnellingsbak en tussenbak verder naar achter steekt houd je nauwelijks ruimte tussen handrem en differentieel meer over (Rob S. noemt dat hierboven ook als één van de talloze knelpunten).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 10:54

zal er wel overheen lezen, maar meer dan dat je zelf een voor en achter propshaft moet maken zegt ie er niet over.... maar inderdaad het wordt dan wel langzaamaan wat kort, dat achterste propje

maar als dat het enige verschil is noem ik "totaal anders" een beetje overdreven, al ging dat "totaal anders" natuurlijk over een 110 tov een 88 als verschil en dan ga je ook naar schroefvering en dergelijke dat anders is
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 16 Dec 2013, 12:40

I did say at the beginning that it was the short version, if you want Roger I can bore everyone to death with the complete story ;)

The 88 and 109 chassis are different, not only in length but in design as is the 90 and 110, and whilst the fronts may be similar then they are not the same especially when it comes to where and how the springs are mounted. The Stage One is a totally different animal again and used the LT95 combined gearbox/transfer box which is enormous and they moved the front cross member forward to accommodate the entire drive train.

If you, Roger, read what I wrote in the short version, I was pointing out that it is not simply plug and play as many people believe and there are a whole myriad of things that most people forget.

However please feel free to comment on how it was for you the last time you did a V8 conversion on either a 88"or 109", both of the ones I did were not as easy as they seemed but I'm always happy to learn something new from an expert.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 13:08

hoho niet op de kast... het was geen commentaar, maar interesse waar dan het verschil zit.... die ouwe meuk ken ik sowieso niet dus daar kan ik niets over zeggen, maar bij mijn weten is de voorste helft van een defender 90 niet anders dan hetzelfde stuk van een 110 (met zelfde motor en bouwjaar uiteraard) vandaar dat ik vroeg waar dan het verschil in zou zitten. maar als interesse in de achterliggende gedachte en details niet gewaardeerd wordt................ook prima hoor
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2013, 16:31

Sjonge, wat hebben jullie een lange tenen.

De volledige conversie heb ik nooit zelf gedaan, wel het laswerk aan chassis en schutbord.

Het verschil tussen een 88 en een 109? Ruwweg 4 uur lassen en slijpen :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 16 Dec 2013, 20:12

Edward schreef:Sjonge, wat hebben jullie een lange tenen

Hey I respond to a perfectly normal question with a reasonable answer sprinkled with a small amount of humour, Roger jumps in with the stock "this is the viewpoint from the South East zonder any relevant experience" ... don't you realise that this is all well scripted in advance ... you must have seen Stadler and Waldorf ? You leave my mate alone, we enjoy arguing ;)

Edward schreef:Het verschil tussen een 88 en een 109? Ruwweg 4 uur lassen en slijpen :lol: :lol:

I assume you stopped for koffie at least twice then ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2013, 20:57

RobStewart schreef:
Edward schreef:Het verschil tussen een 88 en een 109? Ruwweg 4 uur lassen en slijpen :lol: :lol:

I assume you stopped for koffie at least twice then ;)

Rob

Wahahahahaaaaa, veul vaker! Meestal ouwehoer ik meer dan ik werk. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 21:30

maar.... even voor mijn beeldvorming en zonder dollen....

de voorste x cm van een 90 chassis is toch hetzelfde als de zelfde voorste x cm van een 110 chassis??

en is dat bij een 88 resp. 109 niet net zo?

zelfde motor, vooras, versnellingsbak, voorste stuk carrosserie bij de lange resp. korte versie van het model toch??
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 16 Dec 2013, 23:14

Bedoel je nu de Defender of de Series? :?
Van de series is die gelijk, alleen die zijn nooit ontworpen voor de 8 cil. 6 was de max.
en anders komt het er op neer dat je een compleet nieuwe auto, vwbt chassis, tunnel, bulkhead en aandrijftrein, moet bouwen. Het zelfs maar de vraag of dat de dif, aandrijfassen en steekassen dit vermogen aankunnen. Een kleinere wiel diameter gaf al problemen met de dif's en steekassen.
En met vorige poster eens.. Het remsysteem moet dan ook ietwat veranderd worden, even als de handrem.

Ik zou voor een 8 cil keuze een defender nemen en als je de middenstijl zo mooi vindt, verander dan het bodywork van een Defender naar een Series "look a like" , dan ben je denk ik goedkoper uit.

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 16 Dec 2013, 23:25

Dag Jweeda,

Ik meen me te herinneren dat Rob Stewart al weer geruime tijd terug op een gelijksoortige vraag antwoordde dat niets onmogelijk was bij LandRovers maar dat een V8 in een 88 erg dichtbij het onmogelijke kwam. Misschien kan je met wat zoekwerk de oude vraag+antwoord terugvinden.

Een V8 in een 88 dan hou je veel ruimte over :lol: . In Arnhem rijdt een vroege serie 1 met een v8 erin en dat is alleen te horen en niet te zien aan de buitenkant. Ik heb hem uitgebreid bekeken toen ik de zoon van de eigenaar een 88 verkocht en deze moest afleveren

Marcel

Terug naar “Techniek”