all terreinbanden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 18:41

Waterrover schreef:
Roger B. schreef:je verhaal van de aandrijflijn gaat niet op...... tot aan de naaf blijft het allemaal hetzelfde, de motor levert een koppel, dat koppel wordt niet meer als je grotere wielen monteert, je houdt er aan het bandoppervlak alleen iets minder van over.
Tja, mee eens dat de motor hetzelfde koppel blijft leveren,, maar er is wel verlies.
Ja, aan de weg houd je minder over, maar de kracht op je aandrijflijn blijft beperkt door je motorkoppel.

De snelheid voor de bak veranderd ook niet, want ook dat is aan de naaf gemeten (via ABS) dat de auto dan daadwerkelijk een andere snelheid rijdt is een ander verhaal. op vlakke weg bij 80km/u is het vermogen dat gevraagd wordt niet dusdanig veel hoger dat ik denk dat er een merkbaar verschil in moment van lockup inschakelen zal zijn. Op de vlakke weg valt het enigszins mee, moet je wel een lichte auto hebben ;)
Aangezien ik met een aanhanger achter de P38 (zelfde automaat) bij dezelfde snelheid in lockup rijdt dan zonder neem ik aan dat dat reuze mee valt

de automaat moet wel harder werken... maar ja dat moet ie met jouw 3 ton zware vakantie auto ook... en als ik regelmatig met een kar van 2,5 a 3 ton rond rijdt ook.... moet je dan ook maar niet meer doen.....
Wel met een verschil, ik heb de standaard banden aangehouden
JA, maar je gooit een boel gewicht er in, terwijl een ander wellicht weing vervoert maar wat grotere wielen neemt...... ik geef alleen aan dat er meer is dat je automaat een hogere belasting en slijtage kan geven... heb ook nooit aanbevolen grote wielen te plaatsen als je zware aanhangers wil trekken, maar wel voor terreinrijden.....

Mijn ervaring in het terrein met de D2 is dat je alleen maar vast komt te zitten omdat je assen aan de grond komen..(al was het maar ondat je in sporen van defenders terecht komt die grotere wielen hebben) .. grotere wieldiameter is dan toch ECHT de meest voor de hand liggende optie om dat te verbeteren
Dan ligt tunen weer voor de hand, om het gebrek aan PK te compenseren
dus door je motor te tunen rij je je niet vast met je assen aan de grond en vier spinnende wielen?? zie ik effe niet.... kan niet zeggen dat ik nou veel last van tekort aan vermogen gehad heb tijdens offroaden.... wel aan bodemvrijheid, met name ONDER de assen....
Overigens.. als je dan zo bang bent voor belasting op je aandrijflijn.... met motortuning verhoog je die dus WEL
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 19:16

Roger B. schreef:
Waterrover schreef:
Roger B. schreef:Mijn ervaring in het terrein met de D2 is dat je alleen maar vast komt te zitten omdat je assen aan de grond komen..(al was het maar ondat je in sporen van defenders terecht komt die grotere wielen hebben) .. grotere wieldiameter is dan toch ECHT de meest voor de hand liggende optie om dat te verbeteren
Dan ligt tunen weer voor de hand, om het gebrek aan PK te compenseren
dus door je motor te tunen rij je je niet vast met je assen aan de grond en vier spinnende wielen?? zie ik effe niet.... kan niet zeggen dat ik nou veel last van tekort aan vermogen gehad heb tijdens offroaden.... wel aan bodemvrijheid, met name ONDER de assen....
Overigens.. als je dan zo bang bent voor belasting op je aandrijflijn.... met motortuning verhoog je die dus WEL

Precies, in 1º of 2º in low-gear heb je vaker teveel als te weinig torque aan de band.
't Hangt er natuurlijk een beetje van af wat je wilt doen aan off-road. In rots-achtig terrein waarin het meer op traplopen lijkt wil je natuurlijk beide: torque + lage snelheid, maar zodra er ook los materiaal in het spel is is torque weer een risico. Staat off-road gelijk aan verlies aan harde ondergrond dan heb je sowieso geen overmaat aan torque nodig - gelukkig heb je dan meestal ook liever wat meer "gang".

Groeetn MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Dec 2015, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 19:42

voor wat wij hier in deze omgeving (nederland belgie duitsland, engeland, frankrijk) doen aan offroaden heb je geen heel sterke motoren nodig (waarom zou een series met zijn 2,5na het dan zo goed doen anders) alleen voor rockcrawling en dergelijke moet je power hebben.

Verder is het zo langzaam mogelijk, zo snel als nodig en heb je eerder tekort aan grip dan aan power (zelfs met een D2 met TC die de wielen voor je afremt terwijl je gas geeft :lol: :mrgreen: )
gone

etjen

Berichtdoor etjen » 08 Dec 2015, 18:12

nou ik heb dus mn 22" ingeruild voor 16"
235/75/16 en man!! wat een heerlijk verschil...
nu heeft de bandenzaak met verwisselen de hoogteregelaarunitding (dat plastic armpje dat de balgen nivelleert) afgebroken bij het omhoog krikken, maar swat.. kleinigheidje..
maar ik ben dus erg blij met het verschil, had ik niet verwacht
Discovery 2003

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2015, 19:19

etjen schreef:nou ik heb dus mn 22" ingeruild voor 16"
235/75/16 en man!! wat een heerlijk verschil...
nu heeft de bandenzaak met verwisselen de hoogteregelaarunitding (dat plastic armpje dat de balgen nivelleert) afgebroken bij het omhoog krikken, maar swat.. kleinigheidje..
maar ik ben dus erg blij met het verschil, had ik niet verwacht

Heb je dat wel gerepareerd? Want anders ontploft eerdaags de balg aan de andere kant van de wagen....... :D :D

Marco weet daar alles van......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

etjen

Berichtdoor etjen » 09 Dec 2015, 00:11

ja ja gefixt!
kwam er gelukkig achter op de A2 ter hoogte van Baexem, dus ff pitstop gemaakt bij Hurxkens ;)
Discovery 2003

Terug naar “Techniek”