all terreinbanden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2015, 19:27

De auto hoerboven die met 265 65 r18 rijdt is verhoogd...
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: all terreinbanden

Berichtdoor ppw » 12 Nov 2015, 19:31

Roger B. schreef:De auto hoerboven die met 265 65 r18 rijdt is verhoogd...


je bedoelt dat de Hoerboven gepimpt is?? :lol: :D ;) :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2015, 23:36

nee dat ik last van unox syndroom heb en dus te dikke vingers voor tikken op een foon :lol: :lol: :lol:

overbodig te zeggen dat het HIERboven moest zijn neem ik aan :roll:
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2015, 23:55

etjen schreef:dank roger!
ik ga op zoek naar gebruikte 265/65/18
lijkt me verstandiger...
kan ik eindelijk van die belachelijke 22" die er nu onder zitten af...


Waarom niet zoeken naar een passende 16 inch oplossing ?
Volgens mij is in 16 inch de keuze een stuk ruimer (en eventueel ook een stuk goedkoper).
Mocht je bijv (ook) winterbanden willen dan zijn de platte veel-inch banden eigenlijk altijd van het snelweg-type.
In 16 inch heb je AT-banden die ook als winterband gelden en ook echte winterbanden met AT-achtige profielen.
En je hebt in de sneeuw niet veel aan snelweg-winterbanden - nu ja, ze helpen natuurlijk wel de remweg beperken - maar wil je echt wat aan de 4x4+banden willen hebben dat heb je ook echte 4x4-winterbanden nodig.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 00:10

Landmarcs schreef:Waarom niet zoeken naar een passende 16 inch oplossing ?


omdat ie 18" velgen heeft liggen?
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 00:21

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Waarom niet zoeken naar een passende 16 inch oplossing ?


omdat ie 18" velgen heeft liggen?


18" velgen verkopen en dan samen met de "winst" van de ruimere/goedkopere keus in 16 inch banden leuke 16" velgen kopen ??

Als ik me door de "traditie" en voor de hand liggende route had laten leiden dan reed ik nog steeds een Renault.
Soms moet je ook buiten de kaders en/of buiten de gebaande paden durven te treden.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 10:44

Misschien vindt ie de 18 inch wel mooier dan 16?
gone

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Waterrover » 13 Nov 2015, 11:20

harm ut fryslan schreef:welk merk en welk type band kan ik gebruiken op 8j 18inch
wil dus een all terrainband iets hoger dan nu 255/55/18
welk merk en welke maat is geschikt. wil ze plaatsen onder de discovery2


Zelf heb ik mijn 18 inch wielen (255/55R18) voorzien van General Grabber AT2 terreinbanden. Dit zijn 50/50 banden, en voldoen prima. Zie: http://www.generalbanden.nl/general-tire-grabber-at2/ Alleen als je van plan bent de banden regelmatig af te laten in zware omstandigheden, kan je beter 16 inch banden hebben. Let wel, indien je banden van een te grote maat monteert, is dit niet alleen een zware belasting voor je aandrijflijn, maar heb je ook minder vermogen tot je beschikking.

Groet, Chris

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 11:43

Aangezien Harm ut Fryslan de vraag twee jaar geleden stelde gok ik dat ie zo onderhand al aan de volgende set toe is of zelfs de disco niet meer heeft :lol: :roll:

tja.. de belasting op je aandrijflijn........ het motorkoppel veranderd niet bij grotere wielen, dus van die kant uit zal je belasting op de aandrijflijn niet afhankelijk zijn van de wieldiameter..... blijft het door de wielen aangedreven worden van de aandrijflijn bij afremmen op de motor..... en ik denk ( uit gevoel) dat die belasting lager ligt dan de krachten die de motor op je aandrijflijn kan zetten.

wel is er een duidelijk verminderde trekkracht merkbaar, vooral bij handgeschakelde bak, bij montage van een maatje grotere wielen (ik ging van standaard naar 245/75R16 en dat was duidelijk merkbaar) Bij automaten heb je er iets minder last van omdat je daar bij het optrekken al in het gunstigere koppel gebied zit door de slip in de koppelomvormer (de mindere trekkracht is er uiteraard wel, maar je merkt het minder)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 11:46

Waterrover schreef:Let wel, indien je banden van een te grote maat monteert, is dit niet alleen een zware belasting voor je aandrijflijn, maar heb je ook minder vermogen tot je beschikking.


Gelukkig genoeg is dit laatste in grote lijnen niet waar.

Je verliest wél een paar procent aan trekkracht in de laagste versnelling. Verder echter is er niks aan de hand, alle versnellingen worden een paar procent langer (en dus moet je net iets later schakelen). O ja je snelheidsmeter wordt (als je de "opnemer" voor snelheidsmeter en kilometerteller niet aanpast) een paar procent "pessimistischer" -- dit laatste is niet zelden de reden waarom er gedacht wordt dat de auto minder goed rijdt.
Alleen wanneer je "IJslandse" bandenmaten gaat monteren loopt het verschil-percentage zodanig op dat je het verschil echt gaat merken, je gaat bij meer dan 15/20% verschil bijv. merken dat de hoogste versnelling erg "lui" wordt

En qua krachten op de aandrijflijn: De belangrijkste kracht op de aandrijflijn is de motor, en die levert gewoon het vermogen dat ie kan bij een gegeven hoeveelheid gas etc. De enige kracht die toeneemt is een eventueel reactie-koppel vanuit de wielen (en dit treedt eigenlijk alleen in zeldzame gevallen op).

Wat afhankelijk van de keuze van wielen en banden wel kan veranderen is het onafgeveerde gewicht, en bij een wiel met een andere (netto) offset kan ook de belasting van wiellagers en stuurinriching toenemen.
Grappig is dat vorig jaar een aantal gewichten van velgen en wielen (voor de Defender) zijn vergeleken:   Lichtmetaal versus HD (=Wolf) versus standaard staal -- de verschillen waren kleiner als je zo vooraf zou denken. En daarnaast blijken de banden ook kilo's te kunnen schelen. Op het totaal-gewicht van de traditionele LandRover as valt het verschil vrijwel weg.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten