Probleem Lier

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2013, 11:30

Roger B. schreef:Ga toch geen paarden of koeien vangen met mijn lier? :o

Dat is het probleem met opleiders: de wijsheid in pacht en vooral boekenkennis en weinig hands-on. Tenslotte zijn ze bezig met andere uitleggen hoe het moet ipv ervaring op te doen.

Was laatst op de hei en zelfs het leger heeft touw ontdekt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 14 Dec 2013, 01:30

De meeste opleiders hebben jaren ervaring die ze graag delen met eigenwijze jongetjes of mietjes met internetwijsheid. Niks boekjes, in mijn tijd kreeg je gewoon een pak op je donder en een 1 voor de moeite. Die smoezen van "ik doe het al jaren zo.. bla bla" Je zal niet de eerste zijn die door domme dingen een samenleving laat opdraaien voor de kosten. Nog maar niet te spreken over het leed wat je mogelijk anderen aan doet.
Leer eerst maar eens onderhoud plegen en lieren zoals het moet, zou ik zeggen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2013, 09:00

Tjongejonge...jij bent 3cht de heer en meester die alles het best weet he.....

ik ben benieuwd...leer graag van alwetenden.... wat voor onderhoud pleeg jij dan aan een lier?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Dec 2013, 20:41

maXcomX schreef:Je zal niet de eerste zijn die door domme dingen een samenleving laat opdraaien voor de kosten. Nog maar niet te spreken over het leed wat je mogelijk anderen aan doet.

Leg uit? Hoe zou ik de samenleving voor wat dan ook moeten laten opdraaien? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 14 Dec 2013, 22:24

nou ja een artikel voor in de kennisbank :gebruik en onderhoud van/voor diverse lieren.
is misschien geen slecht idee iedereen moet het een keer leren toch.
dus wat dat betreft kom maar op met de tips en trucs.
niet alles kan altijd veilig/makkelijk maar met wat basis kennis (straks van de kennisbank hoop ik) is het wel mogelijk per situatie de beste optie te kiezen .

maare hoe hoe zit het nu met de t-max doet deze het alweer ?
groet jelle

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 16 Dec 2013, 00:39

Roger B. schreef:Tjongejonge...jij bent 3cht de heer en meester die alles het best weet he.....

ik ben benieuwd...leer graag van alwetenden.... wat voor onderhoud pleeg jij dan aan een lier?

Met dik 35 jaar sleutelen tot op de Noord-pool, Ing voertuigtechniek, lesbevoegdheid voertuigtechniek en berging, en nog wat handige extra's die goed van pas komen, mag ik wel zeggen dat ik na God heel wat ruimte achter laat, voordat de rest komt. :mrgreen:
En een ei bakken kan ik ook.

Dat is zo ongeveer de strekking van het verhaal waar alles mee begon..

2e: Nou, als je nu eens verder leest dan je neus lang is?

tim

Berichtdoor tim » 16 Dec 2013, 00:54

Nou ken ik de noordpool alleen van wikipedia, alsmede haar temperaturen.
maar ik begin wel een beetje te balen van de neergedwaalde ijzigheid; met andere woorden: kunnen we de sfeer misschien ietwat bijbuigen??
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 01:00

nu heb ik nogal een broertje dood aan al die lui die vinden dat ze met X jaar sleutel ervaring en weet ik wat voor diploma's meteen god, heer en meester zijn... dus die blabla zegt mij weinig tot niks... ingetogener mensen hebben soms veel meer kennis EN staan open voor nieuwe inzichten

kan zijn dat ik berichtjes gemist heb.......maar volgens mij heb je alleen verteld dat ik mijn kabel moet invetten (wat ik pertinent weiger omdat een vettige kabel alleen maar troep aantrekt en ik gegalvaniseerde kabel neem ALS ik al staal neem, maar ik heb zeer grote voorkeur voor touw) en netjes oprollen na het lieren (dan is het al te laat als dat niet tijdens het lieren gebeurt zitten de knikken er al in en is het kwaad al geschied).
over de lier heb ik je alleen maar horen roepen dat ie eens per jaar onderhoud krijgt van je... dan ben ik nieuwsgierig wat jij dan voor onderhoud aan de lier uitvoert
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 16 Dec 2013, 01:26

Ik heb een broertje dood aan amateurs en cowboys, die maar wat doen.
Dat je een hekel aan invetten hebt.. Een raadsel waar dat vandaan komt? Hekel aan vieze vingers of arbeid?
Hmm, ik merk al dat lezen een probleem geeft, er staat nog wel wat meer dan invetten.

Maar goed: hier een link: http://www.eurocable.nl/nl/staalkabels/algemene-info-staalkabels/voorwoord Hier kan je je helemaal uitstorten op kabel gebied.
Overigens: bij elke lier wordt een uitgebreide manual geleverd hoe je dat ding moet onderhouden.

Touw.. Ook dat vergt onderhoud. Ik heb hier zat lassotouw, dat 6 ton kan hebben (ik werk ook wel eens met paarden) , maar toch onderhoud nodig heeft. Het is niet mijn hobby, maar je ontkomt er niet aan wil je kunnen vertrouwen op je materieel.

Welk ding je ook gebruikt: Je moet het altijd schoonhouden en onderhouden.
Laatst gewijzigd door maXcomX op 16 Dec 2013, 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 01:37

blablabla nog steeds alleen hele verhalen over de kabel.. .en ja hoor, ik ben ontzettend lui en mijn fluwelen handjes mogen niet vuil worden.

je had het over onderhoud aan de LIER... daar wil ik graag van weten wat er dan aan onderhoud aan een lier gedaan kan worden
(aan gezien de meeste lieren na een paar jaar gewoon gereviseerd moeten omdat ze vol modder en roest zitten)
gone

Terug naar “Techniek”