Controleer eerst eens de afstandbediening. De kontakten in de schakelaar kunnen wat ingebrand zijn.
Ik had hetzelfde probleem met mijn T-max. Af en toe niet in willen lieren,wel uit. Op een gegeven moment helemaal niet meer inlieren.
De 3 standen wip/wap schakelaar is dubbel maar er wordt maar 1 kant gebruikt. Schroef de afstandbediening open en steek de schuifstekkers om naar de andere kant van de schakelaar.
Groet,
Eric.
Probleem Lier
Re: Probleem Lier
DannyA schreef: De Marschall's zouden hier beter op moeten toezien..........
Ik denk dat de club een nieuwe Marshall coördinator heeft gevonden. Iemand met verstand van zaken.
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Re: Probleem Lier
Edward schreef:De Marshals zijn geen babysitters.![]()
Mij lierkabel ziet er precies zo uit als jullie beschrijven, gekinkt, beschadigd en superslordig opgerold. Dat komt omdat ik vaak alleen met de lier werk en dan in de wagen zit en dus niet zie hoe die oprolt. Ik zie niet hoe een slecht opgerolde lier je lier zelf zou kunnen beschadigen??? Ik heb een snelloper en die klapt wel zo ontzettend hard als de kabel even slap valt en dan weer strak getrokken wordt dat die verschilletjes van een niet netjes opgerolde kabel echt niet opvallen.![]()
![]()
En ja, mijn kabel gaat al vijf jaar mee onder volle belasting. Regelmatig werken we met twee snatchblokken om bomen uit het bos te lieren.![]()
Kabels en lier moet je minstens 1x per jaar onderhouden en controleren op gebreken. Het gebruik van een lier moet je altijd met 2'en doen. En als ie toch slordig opgewonden is, dan is het toch een kleine moeite om hem na gebruik even af te rollen, schoon te maken en weer netjes op te rollen?
Een slecht onderhouden lier is levensgevaarlijk, niet alleen voor jou alleen maar ook voor omstanders of je hulp.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Probleem Lier
als ie tijdens het lieren over kruis opgewonden wordt op spanning zitten de knikken en daarmee de verzwakkingen er al in, dat maak je met schoonmaken en netjes oprollen niet meer ongedaan.
je verhaal van invetten van de kabel... leuk, maar ik wil geen vettige kabel (toen ik nog staal had, had ik gegalvaniseerde kabel die droog op de lier zat... niks geen vet waar dan weer zand en stof in gaat plakken
leuk verhaal altijd met zijn tweeen lieren.... meer dan de helft van de keren dat ik gelierd heb was er geen tweede om mee te lieren (daarvoor heb je een lier, om jezelf te helpen)
maarja, nu ga je natuurlijk vertellen dat het onverstandig is er in je eentje op uit te trekken in het terrein....
ik heb zelf grote voorkeur voor liertouw, gaat misschien eerder naar zijn grootje, maar als het knapt niet gevaarlijk.
je verhaal van invetten van de kabel... leuk, maar ik wil geen vettige kabel (toen ik nog staal had, had ik gegalvaniseerde kabel die droog op de lier zat... niks geen vet waar dan weer zand en stof in gaat plakken
leuk verhaal altijd met zijn tweeen lieren.... meer dan de helft van de keren dat ik gelierd heb was er geen tweede om mee te lieren (daarvoor heb je een lier, om jezelf te helpen)
maarja, nu ga je natuurlijk vertellen dat het onverstandig is er in je eentje op uit te trekken in het terrein....
ik heb zelf grote voorkeur voor liertouw, gaat misschien eerder naar zijn grootje, maar als het knapt niet gevaarlijk.
gone
Re: Probleem Lier
Gelukkig heb ik alleen verstand van van deze jongens


Re: Probleem Lier
Dat theoretische geblaat heb ik al zo vaak gehoord.
De eerste keer dat ik de 8274 gebruikte was toen we in Mammut in een diepe put landen waar de alg boven kwam drijven. Dus die zat ECHT vast. Toen had ik wel een maat bij maar die bleef wijselijk en op mijn aangeven op een veilige afstand. De 130 is toen een dikke 40 meter door de dikke prut gesleurd en dan knikt de kabel ja.
Dan kun je hem daarna 100 keer uitrollen en weer oprollen, die knikken gaan er nooit meer uit. enige optie is dan gelijk de kabel te wisselen. Maar ja, dat kan ook nog als ie echt begint te rafelen en dat doet ie nog steeds niet. Er staat al een paar jaar touw op het lijstje.
Dat met twee man lieren kan eigenlijk alleen in hobby sfeer. Wij zijn vaak genoeg met wtee man in het bos om bomen uit het bos te lieren. Erin rond rijden is alleen een goed plan als je een hoovercraft hebt...... Dan lier ik en begeleid de ander de stam. Ik ge dan niet met de afstandsbediening bij de lier staan, want die staat zo strak dat er toch niks te geleiden is aan de kabel, tenminste niet op een veilige manier!
Idioten die een een oprollende kabel staan te sjorren om hem netjes op te laten rollen, die zijn pas dwaas! En de lier wordt best onderhouden hoor, alleen een kabel invetten? Dat vragen om ellende!
De eerste keer dat ik de 8274 gebruikte was toen we in Mammut in een diepe put landen waar de alg boven kwam drijven. Dus die zat ECHT vast. Toen had ik wel een maat bij maar die bleef wijselijk en op mijn aangeven op een veilige afstand. De 130 is toen een dikke 40 meter door de dikke prut gesleurd en dan knikt de kabel ja.
Dan kun je hem daarna 100 keer uitrollen en weer oprollen, die knikken gaan er nooit meer uit. enige optie is dan gelijk de kabel te wisselen. Maar ja, dat kan ook nog als ie echt begint te rafelen en dat doet ie nog steeds niet. Er staat al een paar jaar touw op het lijstje.
Dat met twee man lieren kan eigenlijk alleen in hobby sfeer. Wij zijn vaak genoeg met wtee man in het bos om bomen uit het bos te lieren. Erin rond rijden is alleen een goed plan als je een hoovercraft hebt...... Dan lier ik en begeleid de ander de stam. Ik ge dan niet met de afstandsbediening bij de lier staan, want die staat zo strak dat er toch niks te geleiden is aan de kabel, tenminste niet op een veilige manier!
Idioten die een een oprollende kabel staan te sjorren om hem netjes op te laten rollen, die zijn pas dwaas! En de lier wordt best onderhouden hoor, alleen een kabel invetten? Dat vragen om ellende!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Probleem Lier
Wat geruststellend dat je er zo over denkt.
Ga eens naar Amsterdam , het veiligheidsmuseum, misschien dat je dan wat wijzer wordt.
Ga eens naar Amsterdam , het veiligheidsmuseum, misschien dat je dan wat wijzer wordt.
Re: Probleem Lier
Nee, dat laat ik aan jou over. Jij hebt de wijsheid in pacht, da's duidelijk.
In dat museum ben ik geweest, heb in Amsterdam gewoond. Ik werk al dik 30 jaar met lieren en zwaar materieel en heb nog nooit een ongeluk meegemaakt. Ben ook 1 van de weinige mensen die meubels maakt en nog steeds 10 bier kan bestellen.
Maar voor jou geruststelling: één dezer dagen komt er touw op de lieren. Behalve op de Tirfor, da wil waarschijnlijk nie....
In dat museum ben ik geweest, heb in Amsterdam gewoond. Ik werk al dik 30 jaar met lieren en zwaar materieel en heb nog nooit een ongeluk meegemaakt. Ben ook 1 van de weinige mensen die meubels maakt en nog steeds 10 bier kan bestellen.
Maar voor jou geruststelling: één dezer dagen komt er touw op de lieren. Behalve op de Tirfor, da wil waarschijnlijk nie....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Probleem Lier
Dat is aan jou natuurlijk
Ja 10 bier bestellen kan ik ook als ik brandstofpompen moet afstellen, de vraag is: Drink je ze dan ook allemaal op; en dan bedoel ik niet na de werkzaamheden
Over lieren, kranen, berging etc. heb ik idd de nodige wijsheid, anders had ik nooit het diploma behaald om eigenwijze monteurs en chauffeurs op te leiden.
Als je toch touw wilt gebruiken: neem dan lasso touw (maar ook die moet je impregneren en die kan ook knikken)
Ik bedoel het goed met je hoor, ik zou het jammer vinden als je door een knullig ongeluk, geen leuke discussie meer kunt voeren.
Groetjes, Tony.
Ja 10 bier bestellen kan ik ook als ik brandstofpompen moet afstellen, de vraag is: Drink je ze dan ook allemaal op; en dan bedoel ik niet na de werkzaamheden
Over lieren, kranen, berging etc. heb ik idd de nodige wijsheid, anders had ik nooit het diploma behaald om eigenwijze monteurs en chauffeurs op te leiden.
Als je toch touw wilt gebruiken: neem dan lasso touw (maar ook die moet je impregneren en die kan ook knikken)
Ik bedoel het goed met je hoor, ik zou het jammer vinden als je door een knullig ongeluk, geen leuke discussie meer kunt voeren.
Groetjes, Tony.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten