Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor RobStewart » 07 Dec 2013, 14:17

richard78lrch schreef:Nog een vraag, heb je een goede tip om de ring welke de brandstofpomp vasthoud weer te bevestigen? Kost me altijd veel tijd!

So it's not just me that finds it a pig of a job ;) Normally I find a lots of Olde English words with a bit of Gaelic thrown in helps to relive the tension :lol: :lol: :lol:

Now I'm guessing you dont have LRT-19-009 which does make it easier. So this is the layman's way.

Put the seal into the tank first and make sure it sits correctly in the lip round the edge, now put the pump in being careful with the flotter. Place the retaining ring on the top of the pump.

Now this is the point that you wish you had been born with at least 3 arms but find a willing victim from somewhere (I am a great advocate of enforced unpaid child slave labour in these cases) and get them to press down on the pump while you gently screw the ring onto the threads of the pump making sure it goes on straight.

Once you have a couple of threads on the ring you can gently tap the ring round with a screwdriver and hammer, but be gentle.

If the other person removes their hands while you do this it is easier but don't worry if they don't, I normally find that rem reiniger takes most of the blood stains out of the carpet.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 08 Dec 2013, 18:59

Ok, als het zelf een Schot tot waanzin drijft is het inderdaad een lastige klus. Maar vandaag zeker 5 maal de pomp losgehaald en weer gemonteerd dus begin er geoefend in te raken!

Ok, alles nagekeken. Het relay schakelt netjes. Als de auto gestart word dan sluit de schakelaar netjes. Als ik de connector van de pomp los haal meet ik op de connector tijdens het starten iets meer dan 10V. Als ik de connector aansluit en de brandstofslang los haal dan word er geen brandstof gepompt tijdens het starten.

Als ik de pomp uit de auto haal en op de bank test door 12V over de contact punten te zetten pomp deze gewoon brandstof. De pomp werkt dus naar behoren.

Als ik nu de pomp weer aansluit in de auto (connector en slang aangesloten) maar niet in de benzine tank monteer en dan het voltage over de polen meet (is te meten op de contacten in de wervelpot) tijdens het starten dan meet ik opeens maar 0.6V! Dit gebeurd ook als ik 12V op de zekering 19 (de zekering in de draad naar de brandstofpomp) zet. Meet ik het voltage over de aarde connectie van de pomp en blank metaal van de carrosserie tijdens het starten meet ik ook tegen de 0V. Het is dus niet zo dat de MEMS de aarde op 12V houd tijdens het starten. De weerstand tussen de aarde connector en de carrosserie is ook minimaal. De interne weerstand van de pomp is 2.4Ohm.

Dus in het kort; tijdens het starten komt er 12V over de stekker naar de pomp te staan. De pomp zelf werkt op de testbank naar behoren. Maar als ik de stekker aansluit en start (of als ik 12V op de zekering 19 zet) komt er opeens maar 0.6V over de polen van de stekker te staan. En deze lage spanningsval word niet door de MEMS veroorzaakt of door een breuk in de aarde draad van de connector.

Hoe kan dit??????

kleine toevoeging: de weerstand tussen zekering 19 en de connector van de brandstofpomp is 800 Ohm! lijkt er dus op dat deze draad stuk is. NU kijken hoe deze te fixen.
Laatst gewijzigd door richard78lrch op 08 Dec 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Dec 2013, 19:15

richard78lrch schreef:
Als ik nu de pomp weer aansluit in de auto (connector en slang aangesloten) maar niet in de benzine tank monteer en dan het voltage over de polen meet (is te meten op de contacten in de wervelpot) tijdens het starten dan meet ik opeens maar 0.6V! Dit gebeurd ook als ik 12V op de zekering 19 (de zekering in de draad naar de brandstofpomp) zet. Meet ik het voltage over de aarde connectie van de pomp en blank metaal van de carrosserie tijdens het starten meet ik ook tegen de 0V. Het is dus niet zo dat de MEMS de aarde op 12V houd tijdens het starten. De weerstand tussen de aarde connector en de carrosserie is ook minimaal. De interne weerstand van de pomp is 2.4Ohm.

Dus in het kort; tijdens het starten komt er 12V over de stekker naar de pomp te staan. De pomp zelf werkt op de testbank naar behoren. Maar als ik de stekker aansluit en start (of als ik 12V op de zekering 19 zet) komt er opeens maar 0.6V over de polen van de stekker te staan. En deze lage spanningsval word niet door de MEMS veroorzaakt of door een breuk in de aarde draad van de connector.

Hoe kan dit??????

als er onbelast wel, maar belast geen spanning gemeten wordt heb je dus ergens een (overgangs) weerstand in je circuit.
Als er stroom loopt door je circuit heb je over deze weerstand spanningsval en dus aan de pomp geen spanning meer.

Meten tussen plus aansluiting pomp en een goede massa (bout ofzo in de carrosserie vaak goede massa) als je dan met aangesloten pomp wel spanning meet zit het dus in je massadraad van de pomp, meet je dan ook geen of erg lage spanning, dan zit het in de voedingslijn van de pomp.
gone

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 08 Dec 2013, 20:57

Tussen de pos en massa (blank stukje carrosserie) geeft dus dezelfde spanningsval.

Ik had net nog gemeten. De draad tussen de zekering en de pos van de pomp heeft een weerstand van 700Ohm. En met een interne weerstand van 2.4Ohm van de pomp kom je dus inderdaad ongeveer uit op 0.6V over de pomp.

Net een quick and dirty bypass gemaakt van zekering 19 naar de pos van de pomp. En na wat gesputter startte ze eindelijk!! Ze loopt nog niet heel mooi maar misschien komt dat door nog wat te weinig druk in de leidingen.

Word dus draadje vervangen. Iemand nog goede tips?
Solderen en een kripkousje of een knijpverbinding? Is de gehele draad redelijk te bereiken zodat ik de anderen ook kan inspecteren, en natuurlijk de nieuwe draad kan leggen? Andere tips?

In ieder geval een hele stap verder gekomen!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Dec 2013, 21:36

redelijk grote kans dat de breuk of overgangsweerstand vlak bij een stekker of in een stekker zit, als je die weet te lokaliseren hoef je alleen daar te repareren en geen draad door de hele auto te leggen.

zit zekering 19 voor of na dat relais? (dan weet je of het relais in de mogelijke oorzaken kan zitten of niet)

verder heb ik voorkeur voor (op de juiste manier en met juiste materialen) solderen en krimpkous boven knijpverbinders en van die aftak-blokjes zijn uit den boze
gone

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 08 Dec 2013, 22:30

Zekering 19 zit na het relay. Er gaat dus een directe draad van de zekeringskast naar de brandstofpomp. Bij de zekeringskast heb ik de draad nog niet kunnen vinden. Maar alles ziet daar wel netjes samengebonden en gefixeerd uit.

Kans is groter dat het probleem dan aan de brandstofpomp kant zit sinds de draden daar redelijk los zitten. De stekker lijkt goed te zijn. De draad vanaf de stekker heb ik alleen optisch kunnen inspecteren. Die lijkt er verder goed uit te zien (aan de buitenkant dan). Voor verdere inspectie lijkt me dat ik de draad moet doorknippen en dan meten. Of zijn er slimmere manieren? Lijkt me namelijk zonde als de breuk toch ergens anders zit.

btw mij 109 zat vol met kroonsteentjes. Was inderdaad een hel! Maar nu mooie nieuwe draadjes overal.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 09 Dec 2013, 08:53

Je kan met een scherpe meetpen door de isolatie steken en dan meten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Dec 2013, 10:01

Dat kan...maar optimaal is het niet. Zeker niet in vochtige omgeving omdat er toch vocht in de kabel kan komen op den duur
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Dec 2013, 10:38

Je kunt toch ook op de pin van de stekker meten voordat je een kabel door gaat knippen?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 09 Dec 2013, 12:23

Roger B. schreef:Dat kan...maar optimaal is het niet. Zeker niet in vochtige omgeving omdat er toch vocht in de kabel kan komen op den duur

Ik heb even gedacht erbij te schijven dat het gaatje daarna dicht geplakt kan worden met een stukje tape of er een druppel secondenlijm op doen, maar dat leek me wat te belerend. Je hebt uiteraard wel gelijk.

Terug naar “Techniek”