het door de dealer "onder de garantie uit proberen te komen" kun je vrij eenvoudig voorkomen door alles per aangetekende brief aan de dealer te sturen. Mankementen die binnen de garantie termijn optreden moeten verholpen worden, ook na verstrijken van de garantietermijn. (geldt overigens niet alleen bij de dealer maar overal)
Lunteren is goed adres, maar helaas ook tegen goede prijs (voor hun). De automaatbak van mijn P38 (en jeroen die van zijn D2) laten doen bij Peter de koning die doet het ook goed, maar tegen een stuk vriendelijkere prijs
Onbalans bij Discovery 3 / Hoogteslag General Grabber AT2
Re: Onbalans bij Discovery 3
Hallo Gert,
Dank voor je commentaar en delen van je ervaringen.
Ik heb de auto niet bij een LR dealer gekocht maar bij LR specialist Van der Zweerde. Hij neemt het probleem zeer serieus en doet er vooralsnog alles aan om mijn klachten te verhelpen. Diff achter is inmiddels al onder garantie vervangen door een originele nieuwe.
Donderdag weer op bezoek om de diff voor eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Ik zal ook de versnellingsbak/koppelomvormer ter sprake brengen.
Kun je iets voelen/meten/testen aan de bak om te kijken of het de koppelomvormer is ??
Zoals Roger ook al meldde heb ik met mijn vorige disco, een D II, ervaring met kapotte versnellingsbak en die is naar tevredenheid vervangen door Peter de Koning.
To be continued . . .
Dank voor je commentaar en delen van je ervaringen.
Ik heb de auto niet bij een LR dealer gekocht maar bij LR specialist Van der Zweerde. Hij neemt het probleem zeer serieus en doet er vooralsnog alles aan om mijn klachten te verhelpen. Diff achter is inmiddels al onder garantie vervangen door een originele nieuwe.
Donderdag weer op bezoek om de diff voor eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Ik zal ook de versnellingsbak/koppelomvormer ter sprake brengen.
Kun je iets voelen/meten/testen aan de bak om te kijken of het de koppelomvormer is ??
Zoals Roger ook al meldde heb ik met mijn vorige disco, een D II, ervaring met kapotte versnellingsbak en die is naar tevredenheid vervangen door Peter de Koning.
To be continued . . .
Re: Onbalans bij Discovery 3
Hallo Discogant en anderen,
Peter de Koning is een bekende naam voor me. Hij komt volgens mij bij Autrans vandaan, voor zover ik me kan herinneren. Ik heb hem gebeld. Hij wilde het destijds ook wel doen. Punt is dat ik de afweging kosten/leeftijd en eventueel een andere auto toen liet meewegen. Ik meen dat ik bij Koning altijd nog op ca 2500 uit kwam.
Het is een ZF bak en die zitten ook onder veel andere auto's waaronder Renault. Een kennis van me zit in de 'auto's' en gaf Mulder als tip. Daar laat hij zijn auto's met o.a. bak problemen reviseren.
Je vraag: Nee, kennelijk kan dat niet.
Ook ik was aangewezen op de ervaringen en inzichten van de monteurs. En die hadden dus ook allemaal een mening en die varieerde van banden, olie, differentieel etc.. Alles doorlopen. En ik ben er ook maar gewoon mee doorgereden. Toen mijn auto uit de garantie was kwam de bak opeens op de proppen. Verwezen naar Autrans. De mening van de deskundige van Autrans was revisie en modificatie van de complete bak. Hoe ik aan Koning kwam weet ik niet meer. Afijn, door mijn kennis kwam ik bij Mulder. Hij had het met andere merken auto's met vergelijkbare bak vaker aan de hand gehad en zei: we doen eerst de koppelomvormer.
Zoals je je probleem beschreef vond ik het veel lijken op mijn ervaring. Het probleem was 100% weg na het vervangen van de koppelomvormer. En de bak schakelde daarna overigens ook stukken beter, met name de kick down komt veel sneller in. Dat duurde soms wel eens een fractie van een seconde te lang.
Een ander probleem wat ik met mijn auto heb is "cuppen" van de banden. Als dat erger wordt kan dat ook nare geluiden en lichte trillingen veroorzaken. Echter met nieuwe banden is dat niet aan de orde.
Succes,
Gert.
PS Zelfs op het Disco 3 UK Forum waren er zo'n 2 jaar geleden talloze "oplossingen" te vinden voor dit probleem meestal leidend tot kostbare bak revisie. Ik heb nu 300.000 op de teller staan en ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb. Ik gebruik de auto voor van alles en nog wat: dus blubber, trekezel en op 'zondag'.
Peter de Koning is een bekende naam voor me. Hij komt volgens mij bij Autrans vandaan, voor zover ik me kan herinneren. Ik heb hem gebeld. Hij wilde het destijds ook wel doen. Punt is dat ik de afweging kosten/leeftijd en eventueel een andere auto toen liet meewegen. Ik meen dat ik bij Koning altijd nog op ca 2500 uit kwam.
Het is een ZF bak en die zitten ook onder veel andere auto's waaronder Renault. Een kennis van me zit in de 'auto's' en gaf Mulder als tip. Daar laat hij zijn auto's met o.a. bak problemen reviseren.
Je vraag: Nee, kennelijk kan dat niet.
Ook ik was aangewezen op de ervaringen en inzichten van de monteurs. En die hadden dus ook allemaal een mening en die varieerde van banden, olie, differentieel etc.. Alles doorlopen. En ik ben er ook maar gewoon mee doorgereden. Toen mijn auto uit de garantie was kwam de bak opeens op de proppen. Verwezen naar Autrans. De mening van de deskundige van Autrans was revisie en modificatie van de complete bak. Hoe ik aan Koning kwam weet ik niet meer. Afijn, door mijn kennis kwam ik bij Mulder. Hij had het met andere merken auto's met vergelijkbare bak vaker aan de hand gehad en zei: we doen eerst de koppelomvormer.
Zoals je je probleem beschreef vond ik het veel lijken op mijn ervaring. Het probleem was 100% weg na het vervangen van de koppelomvormer. En de bak schakelde daarna overigens ook stukken beter, met name de kick down komt veel sneller in. Dat duurde soms wel eens een fractie van een seconde te lang.
Een ander probleem wat ik met mijn auto heb is "cuppen" van de banden. Als dat erger wordt kan dat ook nare geluiden en lichte trillingen veroorzaken. Echter met nieuwe banden is dat niet aan de orde.
Succes,
Gert.
PS Zelfs op het Disco 3 UK Forum waren er zo'n 2 jaar geleden talloze "oplossingen" te vinden voor dit probleem meestal leidend tot kostbare bak revisie. Ik heb nu 300.000 op de teller staan en ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb. Ik gebruik de auto voor van alles en nog wat: dus blubber, trekezel en op 'zondag'.
Re: Onbalans bij Discovery 3
Goedemiddag Gert,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik ben vanmorgen weer bij de garage geweest waar de auto weer op de brug is geweest en we een proefrit gemaakt hebben.
Op de brug is (natuurlijk weer) niks te vinden, zien of voelen.
De garage is duidelijk geen fan van de banden die ik er nu onder heb zitten, General Grabber AT2, en volgens hen komt de onbalans voort uit hoogteslag die bij dit soort grove banden meestal het geval is. De banden zijn mijn eigen keus geweest en dat kan ik hun niet verwijten. Ze willen wel de wielen eens wisselen voor normale Michelin banden en dan gaan we nog een proefrit maken om te zien of het dan weg is. ik ga zelf nu eerst nog even bij een bandenboer langs voor een second opinion.
Ik heb niet echt klachten over de automaat die super stil en soepel schakelt, de kickdown doet het ook goed.
Wederom to be continued dus.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik ben vanmorgen weer bij de garage geweest waar de auto weer op de brug is geweest en we een proefrit gemaakt hebben.
Op de brug is (natuurlijk weer) niks te vinden, zien of voelen.
De garage is duidelijk geen fan van de banden die ik er nu onder heb zitten, General Grabber AT2, en volgens hen komt de onbalans voort uit hoogteslag die bij dit soort grove banden meestal het geval is. De banden zijn mijn eigen keus geweest en dat kan ik hun niet verwijten. Ze willen wel de wielen eens wisselen voor normale Michelin banden en dan gaan we nog een proefrit maken om te zien of het dan weg is. ik ga zelf nu eerst nog even bij een bandenboer langs voor een second opinion.
Ik heb niet echt klachten over de automaat die super stil en soepel schakelt, de kickdown doet het ook goed.
Wederom to be continued dus.
Re: Onbalans bij Discovery 3
Discogant schreef:De garage is duidelijk geen fan van de banden die ik er nu onder heb zitten, General Grabber AT2, en volgens hen komt de onbalans voort uit hoogteslag die bij dit soort grove banden meestal het geval is.
Wat willen ze dan onder een Disco leggen? Er zijn grovere banden verkrijgbaar en met sportwagen banden kom je nu eenmaal niet ver op nat gras, laat staan in de modder.

Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: Onbalans bij Discovery 3
Dommel schreef:Wat willen ze dan onder een Disco leggen? Er zijn grovere banden verkrijgbaar en met sportwagen banden kom je nu eenmaal niet ver op nat gras, laat staan in de modder.
Ik neem aan dat de garage kiest dan voor de standaard weg band die op die bewuste velg geleverd zou zijn.
Dat met die Lexus is misschien niet helemaal representatief. Ik heb off-road gereden met een Disco 3 op de normale straatbanden en die komt vreselijk ver in de blubber dankzij Terrain Response. Lexus biedt dit soort technieken niet in hun SUV.
Re: Onbalans bij Discovery 3
Dat een bandensoort onder een auto kan wil nog niet zeggen dat de bewuste banden geen hoogteslag of onbalans kunnen hebben.
Maat van me rijdt geregeld met muds op z'n D4 en dat geeft geen enkel probleem. Maar dat wil niet zeggen dat alle mud banden het goed doen of zelfs maar dat ieder mud band van hetzelfde merk en type het goed doet. Kwestie van iedere band individueel balanceren en controleren op hoogteslag of andere afwijkingen.
@Thomas: er is ook zo'n filmpje van een Range Rover 322 die totaal hulpeloos over een grasveldje glibbert. Geen enkel systeem kan je redden als de band vol zit en er gewoon geen enkele tractie is.
Maat van me rijdt geregeld met muds op z'n D4 en dat geeft geen enkel probleem. Maar dat wil niet zeggen dat alle mud banden het goed doen of zelfs maar dat ieder mud band van hetzelfde merk en type het goed doet. Kwestie van iedere band individueel balanceren en controleren op hoogteslag of andere afwijkingen.
@Thomas: er is ook zo'n filmpje van een Range Rover 322 die totaal hulpeloos over een grasveldje glibbert. Geen enkel systeem kan je redden als de band vol zit en er gewoon geen enkele tractie is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Onbalans bij Discovery 3
Edward schreef:@Thomas: er is ook zo'n filmpje van een Range Rover 322 die totaal hulpeloos over een grasveldje glibbert. Geen enkel systeem kan je redden als de band vol zit en er gewoon geen enkele tractie is.
Die zocht ik! Kon ik helaas zo snel niet meer vinden...
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Re: Onbalans bij Discovery 3
Beste Discogant,
Zo zie je maar weer. Wat je leest (onverklaarbaar trillen) en wat er aan ervaringen leeft kan dus verschillen. Ik had gehoopt je te kunnen bevestigen wat ik dacht dat het was. Nu ik zaterdag in je auto gereden heb kan ik je niet verder helpen. De trilling die ik dacht dat het was werd in mijn auto veroorzaakt door de koppelomvormer. De trilling in jouw auto lijkt daar beslist niet op. Dat hadden we al besproken maar ik meld het maar even op het forum zodat het verhaal hier wat dat betreft compleet is.
Wat het dan wel is?
Tja, daar heb je al zoveel advies over gehad. Soms leek het in de aandrijflijn te zitten maar op de snelweg zou je ook aan de banden kunnen denken.
Succes,
Gert.
Zo zie je maar weer. Wat je leest (onverklaarbaar trillen) en wat er aan ervaringen leeft kan dus verschillen. Ik had gehoopt je te kunnen bevestigen wat ik dacht dat het was. Nu ik zaterdag in je auto gereden heb kan ik je niet verder helpen. De trilling die ik dacht dat het was werd in mijn auto veroorzaakt door de koppelomvormer. De trilling in jouw auto lijkt daar beslist niet op. Dat hadden we al besproken maar ik meld het maar even op het forum zodat het verhaal hier wat dat betreft compleet is.
Wat het dan wel is?
Tja, daar heb je al zoveel advies over gehad. Soms leek het in de aandrijflijn te zitten maar op de snelweg zou je ook aan de banden kunnen denken.
Succes,
Gert.
Re: Onbalans bij Discovery 3
Hallo Gert,
Ik ben vanmorgen bij de garage geweest en heb samen met Senior een stukje gereden. Hij kwam net als Junior direct met hoogteslag als oorzaak. Terug in de garage de auto op de brug gezet en de banden "vrij" laten draaien. je ziet dan inderdaad dat de banden niet helemaal rond zijn. Ook oh balanceerapparaat is dat goed te zien.Heel normaal bij deze banden / dit type band volgens Senior.
Ik overweeg nu de banden te gaan vervangen door straatbanden van Michelin oid die volgens de garage comfortabeler zijn.
Wederom to be continued . . .
Jeroen
Ik ben vanmorgen bij de garage geweest en heb samen met Senior een stukje gereden. Hij kwam net als Junior direct met hoogteslag als oorzaak. Terug in de garage de auto op de brug gezet en de banden "vrij" laten draaien. je ziet dan inderdaad dat de banden niet helemaal rond zijn. Ook oh balanceerapparaat is dat goed te zien.Heel normaal bij deze banden / dit type band volgens Senior.
Ik overweeg nu de banden te gaan vervangen door straatbanden van Michelin oid die volgens de garage comfortabeler zijn.
Wederom to be continued . . .
Jeroen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten