en met stilstaande motor kun je wel door alle versnellingen schakelen? dan moet je het zoeken in lichte aandrijving van de ingaande as van de bak bij ingetrapte koppeling...
dus koppeling, drukgroep, koppelingsbediening of toplager
schakelproblemen series 3
Re: schakelproblemen series 3
Je motor heeft niets te maken met wel of niet vrijkomen van de bak. Als je zonder tandenpoetsen kunt schakelen, dan is er met de drukgroep niets aan de hand. Ik denk eerder dat de bak aan revisie toe is. Dat is een veel voorkomend probleem met ex defensie LW's, ook toen ze nog in actieve dienst waren. Dus niets om je voor te schamen 
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: schakelproblemen series 3
Als een licht slepende verbinding blijft tussen motor en ingaande as van de bak, dan heb je daar rijdend geen last van omdat de rest van de bak ook draait en er dus geen "kracht" op de synchromeshringen staat.
Sta je stil dan staat de bak stil, maar je ingaande as wil draaie daardoor worden de synckromeshringen net iets verdraaid en in die ringting verdraaid gehouden waardoor de schakelmof niet wil schuiven.
Ik zeg niet DAT het dat is, alleen dat het dat kan zijn. Het kan ook de bak zijn, maar om nu te beginnen met een bakrevisie lijkt me niet de meest zinvolle volgorde
Sta je stil dan staat de bak stil, maar je ingaande as wil draaie daardoor worden de synckromeshringen net iets verdraaid en in die ringting verdraaid gehouden waardoor de schakelmof niet wil schuiven.
Ik zeg niet DAT het dat is, alleen dat het dat kan zijn. Het kan ook de bak zijn, maar om nu te beginnen met een bakrevisie lijkt me niet de meest zinvolle volgorde
gone
Re: schakelproblemen series 3
Als een toplager defect is, dan heeft dat zo wie zo geen weerslag op het schakelen, meer op het geluid en eventuele onbalans.
Als de drukgroep niet juist functioneert, dan hoor/voel je dat direct met opschakelen.
Je merkt het ook dat de koppeling erg snel oppakt bij het lossen van het pedaal én je moet je pedaal door de bodem douwen om hem in de versnelling te krijgen, is er een ruime slag voor het oppakken, dan is er met de koppeling niets mis.
Overigens weten ze bij defensie heel goed hoe met "pedaalridders" om te gaan tijdens de rijopleidingen
Als de drukgroep niet juist functioneert, dan hoor/voel je dat direct met opschakelen.
Je merkt het ook dat de koppeling erg snel oppakt bij het lossen van het pedaal én je moet je pedaal door de bodem douwen om hem in de versnelling te krijgen, is er een ruime slag voor het oppakken, dan is er met de koppeling niets mis.
Overigens weten ze bij defensie heel goed hoe met "pedaalridders" om te gaan tijdens de rijopleidingen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: schakelproblemen series 3
bij een series niet wellicht, maar bij een Td5 bijvoorbeeld is een klemmend toplager lang niet zou onmogelijk of uitzonderlijk als jij denkt.... roest doet overigens ook gekke dingen met alles in het koppelingshuis bij 2,5 na/td motoren en zo... dus waarom niet bij een series............................
gone
Re: schakelproblemen series 3
Haha, nog op?
Bij de Series komt het allemaal minder nauw. Dat zal ze geerft hebben van haar voorganger de Willy's, die zijn ook vrij soepel met speling.
Overigens heb ik nooit begrepen, waarom je in een terrein auto een hydraulische koppeling maakt. Het is gevoelig voor vuil, slijtage, minder contactgevoel met de aandrijving en als het kapot is heb je pech.
Ik ben net met het remsysteem bezig van m'n Lamborghini, daar is alles mechanisch en ook nog zelf te maken (als ik nu een metrisch snijplaat M8, 1,25 links kan ritselen)
Bij de Series komt het allemaal minder nauw. Dat zal ze geerft hebben van haar voorganger de Willy's, die zijn ook vrij soepel met speling.
Overigens heb ik nooit begrepen, waarom je in een terrein auto een hydraulische koppeling maakt. Het is gevoelig voor vuil, slijtage, minder contactgevoel met de aandrijving en als het kapot is heb je pech.
Ik ben net met het remsysteem bezig van m'n Lamborghini, daar is alles mechanisch en ook nog zelf te maken (als ik nu een metrisch snijplaat M8, 1,25 links kan ritselen)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: schakelproblemen series 3
tja of het zoveel gevoeliger is voor vuil kan ik niet zo zeggen.... druklager en gaffel zijn soortgelijk en de cilinders zelf zijn dicht en hebben geen last van vuil enzo..... er kan ook vuil en vocht in de kabel komen en zo voor problemen zorgen....
als een kabel breekt heb je ook geen koppeling meer, als je koppeling lekt en het reservoir leeg raak kun je als nood nog elke dunne vloeistof, al was het maar bier of cola, er in mikken om nog iets van druk op te bouwen... daarna wel meer reparatie maar wel weer rollend...
voornaamste reden om het WEL te doen zal liggen in de hoeveelheid kracht aan het pedaal bij de benodigde kracht aan de gaffel...
als een kabel breekt heb je ook geen koppeling meer, als je koppeling lekt en het reservoir leeg raak kun je als nood nog elke dunne vloeistof, al was het maar bier of cola, er in mikken om nog iets van druk op te bouwen... daarna wel meer reparatie maar wel weer rollend...
voornaamste reden om het WEL te doen zal liggen in de hoeveelheid kracht aan het pedaal bij de benodigde kracht aan de gaffel...
gone
Re: schakelproblemen series 3
Een mechanische overbrenging kun je nog redelijk makkelijk vervangen (desnoods een fietskabel en een paar tonnetjes) maar hydraulisch wordt al een stuk lastiger.
De Series 3 stammen nog uit de tijd van Leyland, en die hadden schijnbaar iets met hydraulische koppelingen. Overigens heeft mijn Jaguar nooit last gehad van lekkende cilinders etc. Die doet al sinds '72 met dezelfde cilinders en leidingen. Het enige dat ik ooit vervangen heb zijn de sync ringen in de bak.
De Series 3 stammen nog uit de tijd van Leyland, en die hadden schijnbaar iets met hydraulische koppelingen. Overigens heeft mijn Jaguar nooit last gehad van lekkende cilinders etc. Die doet al sinds '72 met dezelfde cilinders en leidingen. Het enige dat ik ooit vervangen heb zijn de sync ringen in de bak.
Re: schakelproblemen series 3
Pimpoets,
Je koppeling komt niet vrij!!!
Dat is het enige euvel. Als je bak goed schakelt, maar niet vrij komt bij stilstaande auto en draaiende motor......en bij niet-draaiende motor wel, dan is het gewoon je koppeling.
Controleer het olie niveau eens in het potje, en evt ontluchten van je koppelingsysteem.....
Het euvel dat je hebt tussen je eerste en achteruit versnelling is idd een kwestie van veertjes. OP de schakelstiften die de gaffels bedienen, zit bij de achteruit een plaatje, dat door twee veren naar beneden wordt getrokken. Dit moet er voor zorgen dat je extra weerstand voelt als je de pook helemaal naar links doet om voor de achteruit te komen. Is deze weerstand niet aanwezig, dan zijn de veertjes los, of niet meer aanwezig....(in dat geval zijn ze ook los.....
)
Mocht je er verder niet uit komen....mag je me ook direct mailen.
Ik ben erg ervaren in versnellingsbakken...
Groetjes
en succes
Sander
Je koppeling komt niet vrij!!!
Dat is het enige euvel. Als je bak goed schakelt, maar niet vrij komt bij stilstaande auto en draaiende motor......en bij niet-draaiende motor wel, dan is het gewoon je koppeling.
Controleer het olie niveau eens in het potje, en evt ontluchten van je koppelingsysteem.....
Het euvel dat je hebt tussen je eerste en achteruit versnelling is idd een kwestie van veertjes. OP de schakelstiften die de gaffels bedienen, zit bij de achteruit een plaatje, dat door twee veren naar beneden wordt getrokken. Dit moet er voor zorgen dat je extra weerstand voelt als je de pook helemaal naar links doet om voor de achteruit te komen. Is deze weerstand niet aanwezig, dan zijn de veertjes los, of niet meer aanwezig....(in dat geval zijn ze ook los.....
Mocht je er verder niet uit komen....mag je me ook direct mailen.
Ik ben erg ervaren in versnellingsbakken...
Groetjes
en succes
Sander
Re: schakelproblemen series 3
Gizmo schreef:Pimpoets,
Je koppeling komt niet vrij!!!
Dat is het enige euvel. Als je bak goed schakelt, maar niet vrij komt bij stilstaande auto en draaiende motor......
Een bak schakelt niet goed als de drukgroep niet werkt -ook niet als je rijdt-, dat is nu juist waar die oa voor ontworpen is.
Mijn bak schakelt ook niet lekker als ie stil staat, maar dat komt omdat de synchromeshringen niet bepaald jong meer zijn. Maar daar heeft menig moderne auto ook last van. Koppeling op laten komen en weer intrappen en dan gaat het wel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten