lekkende hoofdkoppelingscylinder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2013, 09:41

Roger B. schreef:vwb het water.... beetje kip en ei verhaal....
komt er water in het systeem, mede doordat de remvloeistof hygroscopisch is, of is de vloeistof hygroscopisch omdat er (relatief veel) water in het systeem komt.?

Goedemorgen Roger B.,

Als je de "vakliteratuur" erop had nagelezen dan was dit kip en ei probleem voor jou geen vraag meer.

De hygroscopische kwaliteit is een gewenste eigenschap om het probleem van niet 100% dichte afdichtingen "op te lossen". Doordat de remvloeistof indringend water opneemt en daarbij verder niet in werking wordt aangetast (dwz tot een zekere bovengrens) is de hygroscopische remvloeistof nog steeds 1º keus bij de meeste constructeurs.
Je kan dus ook zeggen dat het symptoom-bestrijding is, als je zeker weet dat je water (en vuil) buiten kan houden heb je ineens een veel ruimere keus -- zoals we ook paracetamol tegen de hoofdpijn nemen ipv de oorzaak van die hoofdpijn te zoeken.

Er bestaan overigens wel - zelfs al veel langer - hydrauliek-vloeistoffen op (minerale)olie basis; sinds de DS (of eigenlijk sinds de laatste Traction Avants) wordt die overigens dagelijks in de automotive wereld ingezet. Bij zulke olie moet je dus heel erg opletten in ingesloten water: water zakt uit en je wilt natuurlijk niet dat bijv. remcylinders - het laagste punt - vastvriezen. Als je met je auto uit de verwarmde garage de vrieskou inrijdt (of uit het warmere dal de bergpas op) dan zou je maar zo een onaangename verrassing krijgen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Nov 2013, 10:24

En met je hele vakliteratuur boekjeswijsheid heb je nog steeds niet gezegd of het hygroscopische van de remvloeistof nu alleen vanwege de waterlekkage is, of dat het de eenvoudigste of voordeligste manier is om eventueel intredend water aan te pakken. Noch zeg je ook maar iets over een eventueel versterkend effect van de hygroscopie op de hoeveelheid intredend vocht.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2013, 12:04

Roger B. schreef:..... heb je nog steeds niet gezegd of het hygroscopische van de remvloeistof nu alleen vanwege de waterlekkage is, of dat het de eenvoudigste of voordeligste manier is om eventueel intredend water aan te pakken.

Hmm, vlgs mij is dit hiervoor slechts een schijn-tegenstelling. Ik schreef hiervoor al: het is symptoombestrijding. Al heel lang kan het ook anders - zie de Citroën - maar andere oplossingen hebben ook weer hun eigen problemen - zie de Citroën. Ook hier geldt "de Wet van Behoud van Ellende" .

Roger B. schreef:Noch zeg je ook maar iets over een eventueel versterkend effect van de hygroscopie op de hoeveelheid intredend vocht.

Tja ... we kennen ook problemen met water dat om het even waar de olie-keringen passeert, en dat dus in een hygrofobe wereld achter die kering, dus het lijkt mij niet echt zinvol om de hygroscopie onder de loep te nemen. In ieder geval is het duidelijk dat er qua "vochtvreters" veel betere materialen in de handel zijn ... je krijgt je auto niet gauw droog door er een bakje remvloeistof in te zetten :P

Groeten MarcS

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 25 Nov 2013, 23:29

Genuine, dat zijn originele onderdelen, ik neem aan dat dat je er niet van uit gaat dat Land Rover nog iets maakt voor de series? En als ze dat al deden, dan is dat lang geleden en op de plank gelegd, 3e partijen (OEM of gecertificeerd) maken deze nog wel, vaak in landen als India, die fabrikanten hebben of oud productiematerieel overgenomen of hebben er zelf iets op bedacht.
Een beetje verversen help niet, evenals invetten. Als het rubber bij aanvang al hard is, dan maak je geen schijn van kans, ook niet als je crossmotoren onderhoudt.
Het opnemen van vocht wordt niet veroorzaakt door slechte afdichtingen, maar door het ontluchtings of beter beluchtings gedeelte van het reservoir. Lucht bevat nu een maal vocht, de hoeveelheid is afhankelijk van het jaargetijde of weersomstandigheden.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2013, 00:28

Genuine is er wellicht niet meer, maar als je de adviezen van Rob volgt mbt tot de merken dan kan een koppelingscilinder van een Serie prima jaren en vele kilometers meegaan. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 27 Nov 2013, 00:41

Dat zou heel goed kunnen, persoonlijk ben ik niet zo merk gebonden, Ik kan de cupjes natuurlijk ook bij bijv. Girling bestellen Als ik de maten maar weet. Land Rover gebruikt namelijk van oudsher standaard maten die overal te krijgen zijn, en dat hoeft niet niet persee bij $part. Het is een oude MPV met tractor allures. :D

Terug naar “Techniek”