lekkende hoofdkoppelingscylinder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2013, 19:48

Remvloeistof trekt water aan en water in een remcilinder komt de levensduur serieus niet ten goede..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 24 Nov 2013, 19:54

Mijn ervaring is dat de binnenkant en met name de onderkant van de master slijtsporen vertoont. Ik denk dat de remvloeistof water aantrekt waardoor wellicht lichte oxidatie in het aluminium plaatsvind die door de bewegingen van de zuiger loskomt, vervolgens bezinkt en door de mechanische bewegingen het rubber en alu aantast, waardoor het gaat lekken. Inderdaad vuiligheid dus.

Maar goed, het blijft natuurlijk gewoon rubber dat constant langs alu schuurt, dus er blijft mechanische slijtage. Wellicht als je vaker de olie vervangt zijn de smerende eigenschappen beter en voer je door verversing het residu wat vaker af.

:geek:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2013, 21:03

Edward schreef:Remvloeistof trekt water aan en water in een remcilinder komt de levensduur serieus niet ten goede..........

Tja, ik weet het ook niet. Mij werd verteld dat de plek net onder de hoek van de motorkap niet bevorderlijk was. Langs de drukstift kan door de tijd heen heel wat vuil meekomen, als je een beetje kan doorrijden gebruik je de koppeling heel wat vaker als de rem.

En het water aantrekken van remvloeistof is wel een probleem maar het is niet zo 1:1 als het lijkt. Remvloeistof trekt water aan maar dat "water" wordt wel geheel opgenomen in de remvloeistof (netzo als sommige koekjes water aantrekken en dan slap worden). Het is juist de bedoeling dat water wordt aangetrokken/opgenomen zodat bij vorst rem en koppelingssysteem niet ineens blokkeert door een bevroren bel water. In het remsysteem is dat water een probleem omdat het kookpunt van de remvloeistof dramatisch daalt en een gasbel in de remleiding ineens de remkracht weg neemt.

Als het aluminium oxideert dan komt dat door zuurstof en wellicht inwerking van andere chemicaliën die het normale oxidelaagje openbreken (ne niet zozeer door water) ... normaal is aluminium beschermd door een dun continue hard oxidelaagje. Ontstaat er aluminium-oxide "kruim" dan is het overigens snel bekeken want aluminium-oxide in "poedervorm" is een gemeen schuurmiddel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2013, 21:19

Mooi zeververhaal weer Marc. ;) Zoals je weet is dat theoretische gepraat niet aan mij besteed.

Wel weet ik uit een jaar of 30 ervaring met crossers en andere motoren dat als de remvloeistof tijdig gewisseld wordt de remklauwen en remcilinders bijna geen problemen vertonen. Laat je dit na dan kun je de hele boel reviseren en vervangen. Simpel. :roll:

90% van de motoren van klanten die je ziet zijn gaar gesleuteld met kapotte schroefdraden door veel te vast getrokken bouten, oude vieze olie en met stip op 1: ranzige remvloeistof.

Mij is altijd verteld dat dat door de hygroscopische werking van de Dot vloeistof komt. Maar of dat nu de reden is of een andere, op tijd verversen doet wonderen.

Dat geld eigenlijk voor alle oliën. Wellicht is moderne olie minder slijtgevoelig, de rotzooi erin wordt niet minder.
Laatst gewijzigd door Edward op 24 Nov 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Nov 2013, 21:42

en die plek onder de motorkap.... leg me dat eens uit hoe dat LHD/RHD verschil maakt.... de ruimte waar de drukstift uit de koppelingscilinder steekt is de binnenzijde van de auto, niet de motorruimte.

de enige openingen van de koppelingscilinder die in de motorruimte liggen zijn de aansluiting van de koppelingsleiding (en die is dicht) en het vuldopje (en dat zou ook dicht moeten zijn)

de drukstift zit aan de arm van het koppelingspedaal, dat is in het interieur (nouja, een ruimte die verbonden is met het interieur) dus daar komt geen vuiligheid vanuit de motorruimte bij
gone

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 24 Nov 2013, 21:44

Klopt wat Rob zegt, heb het ook eens gehad; originele doos: imitatie cylinder....

Voor een lange levensduur van alle natte koppelings- en remdelen; voor montage uit elkaar halen en goed in het remmenvet zetten (die van Até, in de blauwe tube) en idd om de 2 jaar verversen, dan gaan ze heel erg lang mee!

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 24 Nov 2013, 23:18

Ik denk een mix van beiden: Sommige onderdelen liggen zo lang op de plank, dat het rubber al is verhard als het verkocht wordt. Klepseals zijn daar een mooi voorbeeld van. Daar helpt geen verversingsbeurt tegen. Rust roest zullen we maar zeggen. Hoewel remvloeistof hygroscopisch is, heeft dat weinig te maken met de mechanische eigenschappen, maar wel met de gasvormingseigenschappen (dampbellen die kunnen ontstaan) Als een cilinder gaat lekken dan is de meest voorkomende slijtage door verharde rubbers of -te- weinig gebruik. Dat laatste veroorzaakt corrosie en verharding, waardoor je de bekende 'drap' krijgt (mengsel van oxide en afgebroken rubberdeeltjes)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2013, 00:09

maXcomX schreef:Ik denk een mix van beiden: Sommige onderdelen liggen zo lang op de plank, dat het rubber al is verhard als het verkocht wordt. Klepseals zijn daar een mooi voorbeeld van. Daar helpt geen verversingsbeurt tegen. Rust roest zullen we maar zeggen. Hoewel remvloeistof hygroscopisch is, heeft dat weinig te maken met de mechanische eigenschappen, maar wel met de gasvormingseigenschappen (dampbellen die kunnen ontstaan) Als een cilinder gaat lekken dan is de meest voorkomende slijtage door verharde rubbers of -te- weinig gebruik. Dat laatste veroorzaakt corrosie en verharding, waardoor je de bekende 'drap' krijgt (mengsel van oxide en afgebroken rubberdeeltjes)

Kijk, daar herken ik mij in. 't Is makkelijk om op "boeken-kennis" af te geven, maar als je die weg inslaat ben je voor je het weet ben je terug in het stenen tijdperk en doen we allemaal aan rituele dansjes.
De hygroscopische eigenschap is (tot op zekere hoogte) een gewenste eigenschap. Er komt kennelijk wel eens meer als verwaarloosbaar water in een rem- of koppelingssysteem, ook al zit het systeem rondom dicht. Het hygroscopische van de remvloeistof is daarop het antwoord. En als er water in het dichte systeem kan komen dan kan er ook fijn stof etc. rond de afdichtingen belanden. En vervuiling samee met verouderend rubber is een prima startpunt voor een verdergaande slijtage.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Nov 2013, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 25 Nov 2013, 00:33

Haha, Zo kun je het ook formuleren... :idea:

Genuine parts liggen lang te wachten; De vraag is of ze dan beter zijn dan net gefabriceerd door een OEM fabrikant die misschien iets minder let op de specificaties van de genuine one?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Nov 2013, 05:48

Genuine parts liggen lang te wachten...... leuke aanname.

waarom zou een genuine part lang(er) op het schap liggen dan een aftermarket part??

(bij oem ben ik niet overtuigd dat dat slechter zou zijn dan genuine overigens. In mijn optiek gaat zo'n producent echt geen minder part maken omdat ie zijn eigen naam er op zet (eerder het tegenovergestelde lijkt me))

vwb het water.... beetje kip en ei verhaal....
komt er water in het systeem, mede doordat de remvloeistof hygroscopisch is, of is de vloeistof hygroscopisch omdat er (relatief veel) water in het systeem komt.?
gone

Terug naar “Techniek”