Laadstroom series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor maXcomX » 28 Nov 2013, 00:33

Op zich, theoretisch dan, maakt het niets uit of je een 24 v accu neemt of twee serie geschakelde.
Intern bestaan accus (12 v en 24 v) uit cellen die in serie staan van 2,1 volt elk (nominaal).
Het belangrijkste is de constructie, gel of met zwavelzuur. Die 2 kun je dus niet combineren. Mijn ervaring is dat ouderwetse loodaccus betrouwbaarder zijn, mits goed onderhouden.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2013, 09:15

maXcomX schreef:Op zich, theoretisch dan, maakt het niets uit of je een 24 v accu neemt of twee serie geschakelde.
Intern bestaan accus (12 v en 24 v) uit cellen die in serie staan van 2,1 volt elk (nominaal).
Het belangrijkste is de constructie, gel of met zwavelzuur. Die 2 kun je dus niet combineren. Mijn ervaring is dat ouderwetse loodaccus betrouwbaarder zijn, mits goed onderhouden.


In ieder geval moeten die duurdere accu's heel erg veel langer meegaan willen ze lonen, en je moet nog maar zien of ze dat ook echt waar maken (en zo niet dan heb je een dure strop, want garantie na X jaar wordt lastig), je moet ook nog maar zien of de auto wel een levensverwachting heeft die zo lang is als de levenduur die beloofd wordt voor die dure accu's.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Hans Laro 88
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
Locatie: Heerlen

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Hans Laro 88 » 28 Nov 2013, 12:39

Aangenomen dat de laadtoestand van beide accu's niet heel erg scheef is kun je ze ook af en toe loshalen en parallel zetten aan de acculader / druppellader. Dat moet je natuurlijk niet (te veel ) doen als de ene behoorlijk vol en de andere behoorlijk leeg is. Dan ga je vaak over de 10% regel van de loodaccu heen. ( Bijv. 60 Ah met max. 6 A laden)

Bij het gebruik van startkabels gebeurt dit laatste overigens vaak wel, daarom wordt aangeraden om de - klem op de auto zelf te zetten en niet op de pool. Dat verhoogt de weerstand ietwat, hetgeen de stroom beperkt. Bovendien is de kans op fout aansluiten, met vaak dramatische gevolgen, wat kleiner.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2013, 15:09

Hans Laro 88 schreef:Aangenomen dat de laadtoestand van beide accu's niet heel erg scheef is kun je ze ook af en toe loshalen en parallel zetten aan de acculader / druppellader. Dat moet je natuurlijk niet (te veel ) doen als de ene behoorlijk vol en de andere behoorlijk leeg is. Dan ga je vaak over de 10% regel van de loodaccu heen. ( Bijv. 60 Ah met max. 6 A laden)


Gewoon twee druppelladers nemen en die ieder over één accu zetten. De accu's kunnen dan gewoon blijven zitten.
Op zo'n manier laad je iedere accu tot zijn gezonde max-lading.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Nicogroennl
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
Locatie: Munnekeburen

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Nicogroennl » 29 Nov 2013, 19:56

Vanavond 2 nieuwe Bosch accu's gemonteerd van elk 56 Ah. Start weer uitstekend!
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor maXcomX » 30 Nov 2013, 02:47

Landmarcs schreef:
maXcomX schreef:Op zich, theoretisch dan, maakt het niets uit of je een 24 v accu neemt of twee serie geschakelde.
Intern bestaan accus (12 v en 24 v) uit cellen die in serie staan van 2,1 volt elk (nominaal).
Het belangrijkste is de constructie, gel of met zwavelzuur. Die 2 kun je dus niet combineren. Mijn ervaring is dat ouderwetse loodaccus betrouwbaarder zijn, mits goed onderhouden.


In ieder geval moeten die duurdere accu's heel erg veel langer meegaan willen ze lonen, en je moet nog maar zien of ze dat ook echt waar maken (en zo niet dan heb je een dure strop, want garantie na X jaar wordt lastig), je moet ook nog maar zien of de auto wel een levensverwachting heeft die zo lang is als de levenduur die beloofd wordt voor die dure accu's.

Groeten MarcS


Accus laten het altijd afweten als je ze nodig hebt, in het weekeinde, midden in de nacht of als je net ergens bent of waar niets te halen valt. Levensverwachting is iets anders dan het leven van alle dag.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten