Laadstroom series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor piet_g » 21 Nov 2013, 08:32

maXcomX schreef:Om van het gedonder af te komen, kun je natuurlijk ook gewoon een 24 volt accu plaatsen, met een 12 volt omvormer voor je nieuwe verbruikers ;-)


ben wel eens aan het kijken geweest naar een 24V accu, maar het is interesanter om twee 12V accu's te nemen. dat werd mij ook aangeraden door de accuboer. volgens mij ook omdat er geen betaalbare 24V start accu's waren.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Nicogroennl
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
Locatie: Munnekeburen

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Nicogroennl » 21 Nov 2013, 12:50

Ook een idee. Zal eens kijken wat het verschil is tussen 1 x 24 en 2 x 12.
De omvormer ga ik voorlopig niet doen. Had de vraag gesteld omdat ik nog een omvormer heb liggen voor 12 naar 230 v. Mijn megane trekt die niet.
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor maXcomX » 21 Nov 2013, 15:36

Ja, best wel lastig om aan 24 volt accu's te komen, dan zijn 2 parallel geschakelde accu's wat economischer. Mijn ervaring met dubbele accu's is dat je goed moet opletten dat je 2 identieke accu's aanschaft en dan nog het liefst de ouderwetse loodaccu. Gel accu's gaan relatief snel kapot, zeker de goedkope merken.
Mijn LaRo heb ik omgebouwd naar 12 volt, dat vindt ik toch praktischer.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2013, 16:14

maXcomX schreef:Ja, best wel lastig om aan 24 volt accu's te komen, dan zijn 2 parallel geschakelde accu's wat economischer. Mijn ervaring met dubbele accu's is dat je goed moet opletten dat je 2 identieke accu's aanschaft en dan nog het liefst de ouderwetse loodaccu. Gel accu's gaan relatief snel kapot, zeker de goedkope merken.
Mijn LaRo heb ik omgebouwd naar 12 volt, dat vindt ik toch praktischer.

Je bedoelt twee accus in serie... twee parallel is dubbele capaciteit bij 12v :mrgreen:
gone

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Gerard4t » 21 Nov 2013, 19:02

Als je bij 2 in serie geschakelde identieke accu's één van de accu's (accu 1) hoger belast, door er b.v. een 12V apparaat op aan te sluiten, zal de andere accu (accu 2) eerder vol zijn bij het laden, maar omdat de maximale laadspanning nog niet bereikt is, de eerst genoemde accu (accu 1) was immers wat verder ontladen door de 12V verbruiker, zal er nog enige tijd een hogere laadstroom lopen door beide accu's. Het gevolg is dat de andere accu (accu 2) overladen wordt, hetgeen een snelle accudood tot gevolge heeft, de accu kan zelfs gaan overkoken (gooit er accuzuur uit door het veiligheidsventiel).

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor maXcomX » 21 Nov 2013, 22:14

Precies! In serie :mrgreen:
Wat Gerard zegt is waar, je ziet dit ook vaak bij campers die standaard 2 accu's hebben (Oa Volkswagen busjes) Daar treedt dit probleem ook vaak op als het balans of scheidingsrelais het begeeft.
Het beste is dan toch een 24 volt naar 12 volt omvormer.
Die kun je zelf bouwen of gewoon kopen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2013, 22:30

bij vw busjes met scheidingsrelais staan de accu's parallel, daar heb je geen omvormer nodig....

bij seriegeschakelde accu's (24 volt voertuigen) moet je gewoon zorgen dat de accu's zo gelijk mogelijk zijn en dus niet 12 volt van één van beide accu's aftakken maar daar een omvormertje voor gebruiken
gone

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor maXcomX » 21 Nov 2013, 23:07

Dat zeg ik.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2013, 00:32

Roger B. schreef:bij vw busjes met scheidingsrelais staan de accu's parallel, daar heb je geen omvormer nodig....

bij seriegeschakelde accu's (24 volt voertuigen) moet je gewoon zorgen dat de accu's zo gelijk mogelijk zijn en dus niet 12 volt van één van beide accu's aftakken maar daar een omvormertje voor gebruiken


Bij twee 12V accu's in serie kan je de levensduur en de betrouwbaarheid verhogen door twee druppelladers te gebruiken.
Met twee druppelladers zorg je er voor dat de twee accu's onafhankelijk van elkaar tot hun maximum opgeladen worden zonder dat een eventueel onderling verschil (wat je op den duur wel een keertje krijgt) steeds groter wordt (want een klein verschil versterkt zichzelf).

Groeten MarcS

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Laadstroom series 3

Berichtdoor Gerard4t » 22 Nov 2013, 05:36

Ik heb nog een paar omvormers liggen, leveren maximaal 2A continue.

Alle gegevens:
Output voltage: 13.8V DC
Input voltage: 16 - 25V (DC) Max 40V
Max. Output current: 2A
Max. Peak current: 4A
Current protection: 4.1A
Afmetingen: 35x115x125 mm
Output voltage:
13.8 V
Mag weg voor 10 euro ex portokosten; afhalen is leuker (als je met je eigen landrover langskomt)
Bijlagen
P_SUP_RTS60.jpg
P_SUP_RTS60.jpg (35.99 KiB) 4490 keer bekeken


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten