Roger schreef:Roger het geluid in een Defender is voor mij inderdaad ook altijd een van de grootste nadelen geweest en dat het vermoeiend is staat voor mij als een paal boven water.
Als ik naar NL rijd en het is 1100 km en met een beetje pech heb je echt de HELE weg wind pal tegen en dan is het geluid (en verbruik) nog ondragelijker.
Als je je even druk maakt kan een Defender echt redelijk stil worden, minstens zo stil als een gemiddelde diesel "luxe-wagen" (want alleen als je daar de echt luxe merken en prijsjes bekijkt krijg je ook stilte ... nee ik bedoel dan niet een nieuwe, want de eerste 20 .000 kilometers zijn de gewone "luxe-wagens" altijd wat stiller, pas na eventjes gaan ze rammelen, resoneren etc.).
Mijn oude trouwe blauwe Td5 had ik zo betimmerd etc. dat die zeer acceptabel was qua herrie, alleen kreeg je door de "stilte" al bij 110 km/h last van het windgedruis (standaard maakte hij zover herrie dat je de wind niet hoorde).
Mij huidige "Puma" moet nog eens stevig aangepakt. Men zei mij dat ie stiller is, in zekere zin is dat ook wel waar, maar sinds de verschillende kieren min of meer dicht zijn is het windgedruis toegenomen: De bultneus en/of het andere main-bulkhead en/of het andere dak maakt dan er iets gaat dreunen. Misschien helpt het al als ik achter ventilatie-roostertjes plaats (ter compensatie van die verdwenen kieren -- raam open helpt nl ook tegen het dreunen).
Een zware mat op de vloer, het dak anti-dreun en anti rammel afwerken, daarnaast ook gewoon isoleren tegen kou en warmte, en een dun tapijtje oid tegen het harde oppervlak, en de zijpanelen en wielkasten (ik hen een in principe kale HardTop) zo inpakken dat ze niet meer kunnen dreunen/resoneren en klaar ben je.
En dan gewoon niet harder als ± 110 km/h rijden, dat is ook vlotter omdat je dan minder bij de pomp staat.
Groeten MarcS