ik heb de cijfers niet beschikbaar, maar als je de "aktiemodellen" bekijkt de laatste jaren zijn dat allemaal uitvoeringen die meer op weggebruik dan terreingebruik gericht zijn (luxe bekledingen en meer plastik aan de buitenkant zoals de PBoon , Black and Whit en Rough versies) mensen die die auto's kiezen zijn dus mensen die voor een uitstraling gaan en niet voor het praktische terreingebruik en dergelijke.
Verreweg de meest fanatieke "defender moet ongewijzigd blijven"- roepers zijn ook de lui die terreinvaardigheid en reis-geschiktheid aanroepen als waarvoor "hun" defender zo geschikt is (al dan niet omdat er hooguit een 300Tdi in moet) en dat zijn heel vaak mensen met een jong of oud gebruikt gekochte Defender of 90/110. Dat jij nu toevallig beide keren een nieuwe kocht wil niet zeggen dat een substantieel deel van de defenderliefhebbers dat ook doen.
En gezien de verkoopaantallen wereldwijd van de afgelopen jaren, denk ik dat die grote afnemers niet zo vaak defender kiezen.
Tekortkomingen tov van de hedentendaagse algemene eis aan een auto en dat zijn dan eventueel verbeterpuntjes.. maar blijkbaar is die verbetering al 30 jaar te lastig of te duur want zolang als dit model al rondrijdt is er weinig echt verbeterd (lichtschakelaars die affikken, waterlekkages, herrie redelijk gebrek aan ergonomie) dat en wat er nog meer te verbeteren valt allemaal aanpakken betekent dus WEL een nieuwe auto ontwerpen, en dat zijn ze dus aan het doen.
Helaas is het in de wereld zo dat toelating door overheden geregeld wordt, en niet door wat een klant vrij staat om te kopen. Als die overheden dus bepalen dat een auto aan bepaalde veiligheidseisen moet voldoen, dan is het mooi dat die auto vroeger wel toegelaten werd, maar als ie er niet aan voldoet wordt ie nu niet meer toegelaten (meen me te herinneren dat de 2CV (eend) ook om soortgelijke redenen het veld heeft moeten ruimen) Dus nee de auto is niet onveiliger, de lat ligt hoger en daar komt ie niet meer overheen.
nieuwe Defender
-
Roger B.
Re: nieuwe Defender
gone
Al die redenen zijn natuurlijk duidelijk en zeker waar, maar een auto en zeker een Defender koop je vaak meer met je hart dan je hoofd.
Een Defender is voor mij hier op t platteland van Franrkijk de auto bij uitstek. Geen snelwegen en veel onverhard.
Een Landcruiser HJ 78 zou overigens ook prima zijn, maar lastiger te vinden en duurder.
Ik rijd ze nu 13 jaar en vind ze nog steeds top.
Dat ze niet meer nieuw worden gemaakt is om economische redenen absoluut te begrijpen en nieuw worden er zeker te weinig van verkocht om rendabel te zijn.
En zolang onderdelen goedkoop en goed te krijgen zijn, zal ik voorlopig nog wel Defender blijven rijden dus maak me niet druk dat ze binnenkort niet meer nieuw worden gemaakt.
Kan ze toch niet nieuw veroorloven, dus.....

Een Defender is voor mij hier op t platteland van Franrkijk de auto bij uitstek. Geen snelwegen en veel onverhard.
Een Landcruiser HJ 78 zou overigens ook prima zijn, maar lastiger te vinden en duurder.
Ik rijd ze nu 13 jaar en vind ze nog steeds top.
Dat ze niet meer nieuw worden gemaakt is om economische redenen absoluut te begrijpen en nieuw worden er zeker te weinig van verkocht om rendabel te zijn.
En zolang onderdelen goedkoop en goed te krijgen zijn, zal ik voorlopig nog wel Defender blijven rijden dus maak me niet druk dat ze binnenkort niet meer nieuw worden gemaakt.
Kan ze toch niet nieuw veroorloven, dus.....
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
Begrijp me niet verkeerd, als auto voor erbij (ik maak teveel snelwegkilometers) zou ik direct een defender willen. Maar ze zijn gewoon veel duurder dan een even oude disco en behalve dat het er stoer uitziet weinig meerwaarde (ook een defender zit vol bekleding en zaken die niet geschikt zijn om nat te worden.)...dus ook als speel en buurtauto eigenlijk te duur....
maar kwa uitstraling top..
maar kwa uitstraling top..
gone
Voor erbij vind ik em ook leuk, maar de overige 30K maak ik wel met de Disco.
Dat de wagen vervangen moet worden is niet omdat ze er te weinig verkopen, dat doen ze wel maar de productielijn is er toch. De reden is strengere toelatingseisen. Kreukelzone, voetganger-beschermende maatregelen, airbags, etc is allemaal niet aanwezig en dat kan simpelweg niet meer.
Een even oud fossiel als G van Mercedes heeft dat allemaal wel en die zal ook nog wel even blijven. Maar goed, dan zou iedereen hier weer jammeren over de prijs, want die is er flink bij een G......
Dat de wagen vervangen moet worden is niet omdat ze er te weinig verkopen, dat doen ze wel maar de productielijn is er toch. De reden is strengere toelatingseisen. Kreukelzone, voetganger-beschermende maatregelen, airbags, etc is allemaal niet aanwezig en dat kan simpelweg niet meer.
Een even oud fossiel als G van Mercedes heeft dat allemaal wel en die zal ook nog wel even blijven. Maar goed, dan zou iedereen hier weer jammeren over de prijs, want die is er flink bij een G......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Erwin Lokhorst
Ooooh... maar het gaat gewoon over vervoer van A naar B.
Tja daar hebben we dan bv het openbaar vervoer voor (geen idee hoe dat werkt tegenwoordig)
Hier hebben we ook nog een eenvoudige bmw uit 2001 waar we de praktische kilometers mee maken. Boodschappen/woonwerk/ effe van hier naar daar en als "ie" op is kopen we wel weer een andere (2e hands, dat dan weer wel).
Onze LR's gebruiken we voor leuke ritjes in (of uit) de buurt, klusjes om of ver weg van het huis, weekendjes weg of hele vakanties, eens een trekker uit de sloot trekken of brandhout verzamelen of eens voor mijn plezier een omgeving ga verkennen of of of en en en.
Maar gewoon voor het simpele van A naar B pakken we gewoon een andere (goedkope/oudere) auto. Of de fiets of de motor.
Een soort van taxi, maar dan zelf sturen zeg maar.
Tja daar hebben we dan bv het openbaar vervoer voor (geen idee hoe dat werkt tegenwoordig)
Hier hebben we ook nog een eenvoudige bmw uit 2001 waar we de praktische kilometers mee maken. Boodschappen/woonwerk/ effe van hier naar daar en als "ie" op is kopen we wel weer een andere (2e hands, dat dan weer wel).
Onze LR's gebruiken we voor leuke ritjes in (of uit) de buurt, klusjes om of ver weg van het huis, weekendjes weg of hele vakanties, eens een trekker uit de sloot trekken of brandhout verzamelen of eens voor mijn plezier een omgeving ga verkennen of of of en en en.
Maar gewoon voor het simpele van A naar B pakken we gewoon een andere (goedkope/oudere) auto. Of de fiets of de motor.
Een soort van taxi, maar dan zelf sturen zeg maar.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
Jij zit dus duidelijk niet hele dagen achter 't stuur... Ik ga hierin mee met Roger.
Snap alleen niet dat een Disco zo snel in waarde keldert in vergelijking met een Def.
Snap alleen niet dat een Disco zo snel in waarde keldert in vergelijking met een Def.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Ik zal dan wel heul apart zijn, maar ik gebruik de Defender juist wel als woon-werk auto, bijna 95% snelweg en ongeveer 2000 km per week. Ik doe dit sinds augustus en ik heb er nog geen seconde spijt van. Ja, er zijn veel comfortabeler manieren om die kilometers te maken. Ja, er zijn veel goedkopere manieren om die kilometers te maken. Maar ik geniet gewoon van die auto. De totale onthaasting, het overzicht en het meepikken van mooie landweggetjes onderweg, ik zou niet meer zonder willen. Plus dat ik nu met mijn fotospullen op plekken kan komen waar ik voorheen heen moest lopen. Dus ik hoop op nog een lang leven voor de Defender.
Defender 110 SW X-Tech Avatar met dank aan Rob 
Ik reed in NL ook gewoon met de Defender hoor. Ook vrijwel 70 % snelweg.
Inderdaad lekker onthaasten.
Ik heb in geen één auto zoveel plezier als in mijn Defender. Het is het gevoel dat je overal kan komen (ook al doe je het niet eens). Het gevoel dat het kan alleen is al genoeg.
Alle moderne auto's die ik heb gereden, van alle gemakken voorzien, verveelden me na 20 minuten al, terwijl il na 13 jaar. Defender TD5 nog steeds iedere dag er weer naar uitzie om erin te mogen rijden.
En dat meen ik nog ook.
En DAT is voor mij de kwaliteit van de Defender.
Inderdaad lekker onthaasten.
Ik heb in geen één auto zoveel plezier als in mijn Defender. Het is het gevoel dat je overal kan komen (ook al doe je het niet eens). Het gevoel dat het kan alleen is al genoeg.
Alle moderne auto's die ik heb gereden, van alle gemakken voorzien, verveelden me na 20 minuten al, terwijl il na 13 jaar. Defender TD5 nog steeds iedere dag er weer naar uitzie om erin te mogen rijden.
En dat meen ik nog ook.
En DAT is voor mij de kwaliteit van de Defender.
Life's a journey, not a destination.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
ik heb geen tijd voor die onthaasting, ik mag vaak zat van de duitse grens naar den helder ofzo, en als ik dan op die rit een half uur of langer extra verlies neem omdat ik 90 0f max 100 rij ipv 120-130 of als het ff kan harder dan klaagt de opdrachtgever weer dat ik niet op tijd bij de klant ben of ik moet NOG vroeger van huis.
daarbij is mijn gehoor al niet van de beste en die 20 DB (??) minder herrie scheelt behoorlijk nog maar te zwijgen over het feit dat herrie en algehele comfort in een defender tov een (toen ik de landrover er nog voor gebruikte) D2 zorgt er echt wel voor dat je vermoeider raakt van die ritjes (nu rij ik vaak zat het dubbele per week als wat jij noemt)
Tot een 100km/u gaat het wel daarboven wordt een defender (zeker een pre-puma) toch echt wel erg rumoerig en oncomfortabel daardoor.
met een disco kun je in nederland ook overal komen waar je met een defender komen kunt dus dat is het verschil niet.... ik vergelijk het ook niet met een golf, mercedes, jaguar, omega, noem maar op..... ik vergelijk het met de andere modellen die Land Rover levert die stuk voor stuk veel meer comfort in elke vorm bieden en vrijwel allemaal net zo overal komen als een defender......
waarom een defender zo duur blijft? omdat mensen het er voor betalen, er relatief weinig aangeboden worden en veel gevraagd worden
Tot een 100km/u gaat het wel daarboven wordt een defender (zeker een pre-puma) toch echt wel erg rumoerig en oncomfortabel daardoor.
met een disco kun je in nederland ook overal komen waar je met een defender komen kunt dus dat is het verschil niet.... ik vergelijk het ook niet met een golf, mercedes, jaguar, omega, noem maar op..... ik vergelijk het met de andere modellen die Land Rover levert die stuk voor stuk veel meer comfort in elke vorm bieden en vrijwel allemaal net zo overal komen als een defender......
waarom een defender zo duur blijft? omdat mensen het er voor betalen, er relatief weinig aangeboden worden en veel gevraagd worden
gone
Roger schreef:Naar mijn bescheiden mening is de Defender onnavolgbaar.
Unieke rijeigenschappen all terrain. Uiteraard op de snelweg matig (daar is de Disco voor)
Een hedendaagse Disco of RR komt makkelijker en verder dan een Def, zonder enige moeite. Even de knoppen instellen, chassis omhoog en gaan!
Dat dit minder leuk is, is iets anders... Auto wordt niet op de markt gezet voor de hobby maar om veelzijdig te dienen. Zo is de de series destijds ook begonnen en deed dat naar die maatstaven van techniek van toen.
Roger schreef:Robuust, multipurpose, tijdloos en eleganter dan een Hummer om maar wat te noemen.
Vergelijking met een Hummer slaat kant nog wal, dat is een apart geval. Pak eerder de vergelijking met een G-klasse of vergelijkbare Toyota.
Zo multipurpose is 'ie dus niet meer... Met de juiste banden is zelfs een Freelander dat: prima te rijden op snelweg, doorwaadhoogte van ruim halve meter en ook in de modder te gebruiken. Enkel door electronica kan zo'n FL zonder sperdiff en lage gearing al zo ver komen. De grotere broers Disco en RR nóg verder... Dan staat de Def er eigenlijk schaamrood bij, alles in verhouding gezien. Dus moet er nu een Def model komen dat nog verder in terrein komt dan een RR, spartaans interieur en toch midden in de rimboe te fixen is. Lijkt mij geen makkelijke uitdaging voor de heren ingenieurs...
Laatst gewijzigd door Dommel op 08 Dec 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE