Yes, the valve comes up through the head through the valve guide and the seal sits on the top of this. The spring, cap and collets are above this, so you would have to remove the valves to see them.
They stop the oil from the rocker shafts draining down into the cylinder bores. Actually blue smoke only on start-up is an indication that the valve stem oil seals have hardened and need replacing.
Rob
110 3,5V8carb '86 start niet meer
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
boven de veer valt weinig af te dichten.....
die blauwe zijn de "bekende" die bovenop de klepgeleider gemonteerd zit (waar de klepsteel uit de geleider steekt)
waar de rubberen schijf zijn werk origineel had moeten doen weet ik niet, maar meen dat die oude series motoren de seal in de geleider hebben
die blauwe zijn de "bekende" die bovenop de klepgeleider gemonteerd zit (waar de klepsteel uit de geleider steekt)
waar de rubberen schijf zijn werk origineel had moeten doen weet ik niet, maar meen dat die oude series motoren de seal in de geleider hebben
gone
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Ik heb alle kleppen er al uit, maar niks dus... Daarom begreep ik het dus niet helemaal. Beetje vreemd verhaal, maar we gaan hem weer gewoon goed in elkaar zetten
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Zo, de hele motor ligt nu uit elkaar. Vandaag alle zuigers eruit gehaald. Bijna alle lagerschalen waren aan het eind, dus goed dat we alles vervangen.
Nu weet ik echter nog niet welke ik moet hebben. Er staat van alles op de buitenzijde van de lagers gedrukt, maar geen STD, 010 of 020.
Waar zou ik dat precies moeten vinden ( Rob)?
Nu weet ik echter nog niet welke ik moet hebben. Er staat van alles op de buitenzijde van de lagers gedrukt, maar geen STD, 010 of 020.
Waar zou ik dat precies moeten vinden ( Rob)?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Heytse schreef:... Er staat van alles op de buitenzijde van de lagers gedrukt, maar geen STD, 010 of 020. Waar zou ik dat precies moeten vinden ( Rob)?
Can you post (or send) a photo of everything that is on the outside of the bearing shells ... I'll have a look. It could be that there is just the part number on it
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Dat vermoed ik wel. Ik zal morgen even kijken, maar ik geloof dat het dan Std lagers zijn
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Gelijk maar even gekeken. Foto lukt helaas niet, maar op de lagers voor de zuigers staan de volgende getallen ; Efc 2587. 5051
Op het achterste lager van de krukas (vliegwiel zijde) staat; 5052. 610865
En weet je misschien ook welke nokkenas ik nodig heb? De ETC6849 of 6850?
Op het achterste lager van de krukas (vliegwiel zijde) staat; 5052. 610865
En weet je misschien ook welke nokkenas ik nodig heb? De ETC6849 of 6850?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
OK so the ERC2587 is the part number of the individual shell but actually come as a complete set which is RTC2117 which are the Standard ones. Similarly 610865 is the individual part number for the main bearing shell which comes as a set as RTC1718
The camshaft would depend on you engine number 14G and 20G used ETC6849 (which is pre 1991) and 15G, 21G, and 24G used ETC6850L (which is post 1991)
Rob
The camshaft would depend on you engine number 14G and 20G used ETC6849 (which is pre 1991) and 15G, 21G, and 24G used ETC6850L (which is post 1991)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Dank je Rob,
Hij is van '86, dus ik moet de 6849 hebben.
Lagers waren behoorlijk versleten, maar niet helemaal weg. Morgen ff alles opmeten, of het nog voldoet en dan weer in elkaar zetten. Hij gaat weer als een zonnetje lopen!
Hij is van '86, dus ik moet de 6849 hebben.
Lagers waren behoorlijk versleten, maar niet helemaal weg. Morgen ff alles opmeten, of het nog voldoet en dan weer in elkaar zetten. Hij gaat weer als een zonnetje lopen!
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer
Heytse schreef:Hij is van '86, dus ik moet de 6849 hebben.
... I would still be checking the engine number first
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten