110 3,5V8carb '86 start niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 20:12

afhankelijk van het type carb.... die met die bolle aluminium deksels en zwarte schroefdopjes daar zit olie in, die dient (euhhhh is bijna 20 jaar geleden) om het bewegen van de naald te dempen, maar als die olie je probleem zou zijn dan was dat niet plotsklaps opgetreden.
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor RobStewart » 03 Nov 2013, 20:55

Maybe I'm missing something here but isn't there something on the kennisbank that details both the fuel and ignition systems on a 3,5 V8 Carb engine ? covering both the Zenith 175-CD and SU carbs and both the points and electronic variations of ignition, including a troubleshooting section at the back.

I seem to remember it was about 56 pages long and was issued to Land Rover Technicians ... oh yes here it is http://lrch.nl/kennisbank/v8-engine-tuning-manual

and to supplement it wasn't there a section in the kennisbank that also covered the V8 with the basics ? ... possibly http://lrch.nl/kennisbank/onderhouds-in ... e-83-tm-94

I believe some grey haired old fart put them there in case anyone was interested ...

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 21:04

Sorry Rob :oops:
Helemaal niet aan gedacht om daar te kijken.
Bedankt!

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 05 Nov 2013, 20:50

Om jullie even op de hoogte te houden: we hebben het een en ander getest en losgehaald vandaag. We kwamen er achter dat de carbs. waarschijnlijk de oorzaak zijn. 1 zat vast en de andere was ook niet soepel meer. Er is waarschijnlijk een beetje stuifzand in gekomen door lekkage in het inlaat traject (we reden dan ook door een zandstorm (windkracht 9 over het stuifzand).
Ook even een compressie test gedaan. Alle cylinders zaten tussen de 8 en 10 bar. Weet iemand of dat een beetje fatsoenlijk is voor deze motoren?
Daarnaast de kleppendeksel nog even los gehaald. Zoals zoveel van deze motoren ook hier last van een hoop aangekoekte rommel. Besloten om de motor maar even uit de auto te trekken, dan alles goed schoonmaken en alles wat versleten is vervangen. Kan ik gelijk de lekkende krukas keerring vervangen.
Zijn er nog dingen waar we echt op moeten letten, nu we toch bezig zijn?
Vandaag en morgen gaan we alles loshalen en trekken we de motor er uit. Dan kunnen we er mooi makkelijk aan werken.
Groet, Wouter

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Roger B. » 05 Nov 2013, 20:55

tja, hoe ver wil je gaan.... nokkenassen willen nog weleens slijten, klepstoters worden slechter na verloop van tijd.... gaat ie helemaal uit elkaar? dan een overhaulmanual erbij en alles opmeten en bij twijfel vervangen... :roll:
gone

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 05 Nov 2013, 21:13

Gaat idd helemaal uit elkaar. Als we het blok er toch uit trekken, kunnen we het beter goed doen. Anders sta je na verloop van tijd weer met het een of ander.
Zo probeer ik de 110 elke keer een beetje aan te pakken. Vorig jaar de hele remmerij vervangen en schokbrekers etc. dit jaar de motor.

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 06 Nov 2013, 21:14

Zo ff een korte update; vandaag alles losgehaald en de motor er uit getrokken. Moet zeggen dat het allemaal erg mee viel. Slechts twee boutjes afgebroken, en de rest ging erg soepel.
Daarna de motor ruimte maar eens goed schoongespoten met de hogedruk op 90 graden. Ook de motor gelijk maar ff meegenomen.
Morgen gaat de motor uit elkaar en gaan we kijken wat er allemaal aan moet gebeuren.
1 vraagje dan; het vliegwiel heeft een lichte bolling waardoor de koppelingsplaten niet het hele oppervlak gebruikt. Kan dit worden afgedraaid of zijn er andere oplossingen voor?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor RobStewart » 06 Nov 2013, 21:34

Heytse schreef: ... Kan dit worden afgedraaid of zijn er andere oplossingen voor?


Yes it can, you will be looking at about 1 - 2 mm at most coming off, which will make no difference whatsoever. Most good general auto onderdelen suppliers (Brezan, Rijsbergan etc etc) will provide this service for very little money or you can go to the specialist engine re-conditioners.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 06 Nov 2013, 21:40

Dank je Rob.
Het afdraaien doe ik zelf wel. Wist alleen niet of het kwaad kon.
Moet trouwens zeggen dat als ik geen brug en volledig ingerichte garage tot mijn beschikking had gehad, het een heel ander verhaal was geworden om de motor er uit te trekken...
Morgen weer vrolijk verder!

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 07 Nov 2013, 19:24

Zo, de motor ligt nu geheel uit elkaar. Koppen ook maar even gelicht & alle kleppen los gehaald. Er zat trouwens wel wat speling op de ketting, dus die pakken we ook gelijk maar mee.
Hier ook nog even een paar vraagjes: - zitten er op de kleppen geen rubberen afdichtingen of iets dergelijks? Ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden... In de microcat worden ze echter wel aangegeven (ERC7865).
- De kleine stalen leidingen die in de koppen zitten geschroefd, weet iemand daar de nummers van? Ik kan ze nl. niet vinden. Volgens mij zijn ze voor uitlaatgassen? Deze braken zo af bij het demonteren. Of zjin daar alternatieven voor?
- Weet iemand ook welke lagers ik moet hebben voor de krukas? Ook hier zijn weer een hoop verschillende soorten beschikbaar.
- En weet iemand waar ik het precieze motor nummer kan vinden? Wel zo handig dat ik alles goed bestel.

Groet, Wouter
Laatst gewijzigd door Heytse op 07 Nov 2013, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten