2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG
Berichten: 180
Lid geworden op: 05 Jul 2011, 21:50

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 03 Nov 2013, 21:52

Volgende keer ook maar even onder de top cover kijken of ik daar nog iets kan vinden en meteen even stellen.

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor B@rt » 03 Nov 2013, 22:22

filters van de olie ff nazien of er geen absurde vervuiling is, de oude 2.25 wil wel eens aangeven dat ie wel oliedruk heeft (oliedruk lampje gaat niet branden) maar kan dan alsnog geen olie boven kijgen, om dit voor 100% zeker na te kijken, bougiekabels losgooien zodat ie niet aanslaat en met kleine posen de startmotor een paar keer rond laten gaan zonder kleppendeksel. dan weet je of er ook echt olie boven komt. let wel ff op, startmotor echt met beleid maar heel even aan laten springen want er komt best een plas olie naar boven als je te lang door gaat dan!

maar de speling die je hebt gemeten, is dat op de diameter van drijfstanglagers op krukas? vind 0,3mm een behoorlijke speling daarvoor..
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 22:41

en als dat de plek is, hoe heb je dat dan voor demontage gemeten??
gone

MichielG
Berichten: 180
Lid geworden op: 05 Jul 2011, 21:50

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 03 Nov 2013, 23:22

Ik heb het zo opgemeten, er staat tot een speling van .30 is het ok. Dat heb ik op 2 v/d 4 maar ook twee waar ik 0.35 ook nog wel tussen kreeg.

@bart nieuw olie filter is net geplaatst dus dat kan het niet echt zijn denk ik, maar wederom bedankt voor het meedenken.
Bijlagen
opmeten.jpg

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 23:42

dat is axiaal speling, de slijtage dit tikken kan veroorzaken is de radiale speling.

goed kun je het op de fotos niet beoordelen maar de kruktappen lijken niet heel fris. ik zie ook wel wat lijnen in de lagers, maar ook daar lastig beoordelen via foto's online
gone

MichielG
Berichten: 180
Lid geworden op: 05 Jul 2011, 21:50

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 04 Nov 2013, 21:07

Hoe kan ik de radiale speling meten ?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2013, 21:47

MichielG schreef:Hoe kan ik de radiale speling meten ?


't Zou mij niet verbazen als die speling "onmeetbaar" moet zijn, dwz niet groter als de olie-laag dik is.
Als er wel meetbare speling is klotst de drijfstang bij iedere slag op en neer.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2013, 21:56

Landmarcs schreef:
MichielG schreef:Hoe kan ik de radiale speling meten ?


't Zou mij niet verbazen als die speling "onmeetbaar" moet zijn, dwz niet groter als de olie-laag dik is.
Als er wel meetbare speling is klotst de drijfstang bij iedere slag op en neer.

Groeten MarcS


Als er meetbare speling is dan is die ook meteen hoorbaar. Dan hoor je het blok letterlijk kloppen op de big-ends......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor Roger B. » 04 Nov 2013, 22:08

Landmarcs schreef:
MichielG schreef:Hoe kan ik de radiale speling meten ?


't Zou mij niet verbazen als die speling "onmeetbaar" moet zijn, dwz niet groter als de olie-laag dik is.
Als er wel meetbare speling is klotst de drijfstang bij iedere slag op en neer.

Groeten MarcS

meten van lagerspeling doe je met plasticide, een draadje kunststof dat je in de lagerschaal legt, de boel op moment aantrekt en weer losmaakt, dan wordt er gekeken met een strookje met diverse breedtes streepjes hoe breed je het kunststof draadje plat gedrukt hebt, en dat komt dan weer overeen met een bepaalde speling.

verder is het inderdaad zoals gezegd dat als er voelbare speling zit dat je dus ook een tik in de motor hebt, meestal het best te horen rond 2500 toeren onbelast
gone

MichielG
Berichten: 180
Lid geworden op: 05 Jul 2011, 21:50

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 05 Nov 2013, 10:47

Bedankt voor de reacties, en ook voor de uitleg Roger.

Er is zeker iets hoorbaar maar uiteraard wil ik zeker zijn wat het is voordat ik allemaal dure dingen ga vervangen. Na de tip van Roger even uitgezocht hoe en wat. Meten is de juiste weg en het zou zeker meetbaar moeten zijn. De lagers moeten niet te veel speling hebben met kans op tikken en niet te weinig met kans op te weinig smering. Dat laatste zou alleen voor kunnen komen bij vervanging met andere glijlagers. Het opmeten zou inderdaad moeten met glijlager meetlint. Ik kon eigenlijk maar 1 type vinden onder de naam plastigage (waarschijnlijk dan dominante merk onder de plasticide). Eenvoudig mee te meten en dan weten of dit echt mijn probleem is. Als het spul binnen is ga ik ermee aan de slag en zal ik de resultaten posten. Als ik het goed begrijp kun je dus in geval van te veel speling aangepaste glijlagers kopen,toch? . Kost overigens iets van 2,70 per 30 cm en je hebt de breedte van je lager nodig.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten