lekke luchtbalg D2 Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: lekke luchtbalg D2 Td5

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2013, 12:34

Tja, zo heeft Thomas ooit zijn Ace verwijderd om budgettaire redenen. Zal ik niks van zeggen, maar ik hoor graag eens van Thomas of z'n "nieuwe" D2 echt niet fijner rijdt dan de oude zonder. :D :D

Het argument van "als het er niet opzit kan het ook niet stuk" snap ik bij een Defender rijder. Maar waarom koop je dan een Disco??????? :roll: :roll:

En het is zo'n simpel systeem dat als je daar problemen mee hebt of je kennis van techniek erg beperkt is of je monteur gewoon ruk is!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marko001

Berichtdoor marko001 » 29 Dec 2013, 12:40

Nou, sorry hoor, maar de disco krijgt 1 keer per jaar een grote onderhouds beurt en ook voor de winter wordt deze nog eens nagekeken, denk dat er auto's zijn die het hier met minder moeten doen, ook wordt er vervangen wat er vervangen moet worden, dus dat het aan het onderhoud ligt, dat gaat er bij mij niet in :oops:
Bij mij was de overweging dat ik nu alles nieuw heb, en dat voor de prijs van alleen het kleppenblok.
Nu was bij mij het kleppenblok defect, volgende keer zijn het misschien de balgen, of de compressor, of de leidingen die er naar toe lopen, ieder zijn eigen keus, maar ga mij niet vertellen dat het aan het onderhoud ligt, auto is nu 10 jaar oud en dan kan je slijtage verwachten.

marko001

Berichtdoor marko001 » 29 Dec 2013, 12:45

En het argument over waarom koop je dan een disco, denk dat iedereen wel weet, dat je voor de prijs waarvoor je een disco uit 2004 koopt, geen nette defender kan kopen, zoja, dan hou ik mijn aanbevolen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 12:54

als ik hoor dat er ZELFS bij sommige dealers geen of gebrekkig onderhoud gepleegd wordt aan het luchtveringssysteem (zo wordt het luchtfilter bij een aantal dealers bijna nooit en de droger nooit onderhouden) dan wil ik niet weten hoe universele garages met relatief onbekende onderdelen als het luchtveringssysteem omgaan.

dus jij kunt je auto wel netjes naar de garage brengen, dat wil niet zeggen dat daar ook alle benodigde onderhoud uitgevoerd wordt....

daarnaast kan er altijd iets stuk gaan..... maar in het algemeen is een luchtvering bij de D2 en de P38 echt geen zorgenkindje mits er het juiste onderhoud gepleegd word en lekke balgen snel vervangen worden.

maar als jij blij bent met je schroefveren is dat prima, maar ik vind het geen oplossing maar een lapmiddel (bij een P38 is het echt afbreuk aan de auto)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2013, 12:55

Ieder z'n keuze. Maar "het kleppenblok" bestaat uit twee Wabco klepjes. Die hebben we een tijdje terug gehaald voor 30 euri op de sloop. Hoogte schakelaars kosten 4 tientjes en de compressor gaat mits onderhouden nauwelijks stuk.

Dan heb je dus geen dure veren. :shock: :shock:

Dus ik hou het op mijn eerdere mening over de monteur.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marko001

Berichtdoor marko001 » 29 Dec 2013, 13:02

Auto gaat gewoon naar een officiele land rover dealer, dus neem aan dat de kennis daar wel is, ja en die gaan helaas niet naar de sloop voor onderdelen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 13:42

zoals gezegd is die kennis (of de wil deze toe te passen) helaas niet bij elke dealer even sterk vertegenwoordigd.... daarnaast is er nog een stukje gebruikservaring dat leert dat ook de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant niet altijd optimaal zijn (om welke reden dan ook, meestal omdat te veel onderhoudskosten kopers afschrikt. daar komen ook de tegenwoordig langere onderhoudsintervallen dan vroeger vandaan)

de droger bij de D2 staat als ik me niet vergis helemaal niet in de onderhoudslijst van Land Rover, maar preventief verversen verhoogt de levensverwachting van oa het kleppenblok.
Bij de P38 zegt Land Rover dat de droger vervangen moet als er water in de voorraad tank komt, maar ook daar is preventief vervangen eens in de paar jaar ofzo beter....

Je kunt altijd beter onderhouden dan fabrieksvoorschrift, ook onderhoudsvoorschriften worden bepaald door compromissen..... tussen wat MOET, wat kan, en wat er aan kosten tegenover staat.
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Dec 2013, 16:02

Roger B. schreef:de droger bij de D2 staat als ik me niet vergis helemaal niet in de onderhoudslijst van Land Rover, maar preventief verversen verhoogt de levensverwachting van oa het kleppenblok.
Bij de P38 zegt Land Rover dat de droger vervangen moet als er water in de voorraad tank komt

... and therin lies the problem.

You see had Wabco made the receiver/dryer on the D2 unit a serviceable item instead of integrating it into the compressor unit itself then we may have been able to include it during routine servicing like the air intake filter, RQB000540, behind the left hand rear light and it does get checked regularly certainly by me.

The P38a and L322 as well as the D3,D4 and RRS do indeed have a separate dryer, VUB504700, and a separate air tank to collect both the air and the moisture which invariable rots the tank over a period of time from the inside out.

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2013, 17:19

klopt, maar buiten landrover is het wel een servicable item, er zijn nieuwe vullingen in de handel om in de droger van de compressor te doen, nooit gedaan, maar het schijnt te kunnen en te werken.......
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Dec 2013, 18:27

Roger B. schreef:klopt, maar buiten landrover is het wel een servicable item, er zijn nieuwe vullingen in de handel om in de droger van de compressor te doen, nooit gedaan, maar het schijnt te kunnen en te werken.......

... Well maybe I missed something there, not having access to parts that Land Rover doesn't have access to doesn't help, but I have just spent a happy hour reading all 148 pages of the Wabco product catalogue. So far I have found the original Land Rover D2 compressor, Part Number 415 403 401 0, and the After-market one they sell, Part Number 415 403 925 2 and they also do a repair kit which comprises of the compressor, pressure tube, and straight bulk coupling. The dryer however is an integral part of the compressor itself and according to Wabco, non serviceable.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”