Flikkerend laadstroomlampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arthur 110

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 23 Okt 2013, 22:02

Landmarcs schreef:Dag Arthur,

Een sensed dynamo wordt een non-sensed dynamo als je de +12 direct aan de sense-ingang legt.

Groeten MarcS

Das een goeie. Ik zou hem intern kunnen doorverbinden....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2013, 22:45

niet intern, die dynamo laat je lekker dicht.... maar een van beide dikke draden aftakken naar dat extra stekkertje... en wellicht is dat zelfs nieteens nodig en doet ie het ook zonder gebruik van die aansluiting
gone

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 23 Okt 2013, 22:49

Roger B. schreef:niet intern, die dynamo laat je lekker dicht.... maar een van beide dikke draden aftakken naar dat extra stekkertje... en wellicht is dat zelfs nieteens nodig en doet ie het ook zonder gebruik van die aansluiting

Ik bedoelde eigenlijk onder de plastic kap achterop de dynamo.

Zonder gebruik van de aansluiting zou hij wel eens op maximale spanning willen gaan proberen te werken en dat vindt de accu vast niet fijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2013, 23:15

denk dat dat dunne stekkertje van de driepolige je laadstroomcontorle (D+) is en dat ie daar ook al mee afregelt....

maar met een multimeter kun je dat eenvoudig controlleren... monteer het ding, sluit aan, start de motor en meet aan de accu welke spanning je hebt... 13,5-14,2 is goed ook even iets gas geven tot 2000-2500 toeren en kijken wat de spanning doet
gone

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 25 Okt 2013, 13:36

Dynamo binnen gekregen. Was een exemplaar zonder poelie dus ik moest de oude overzetten. De poelie zat natuurlijk muurvast, vastgeklemd in een workmate en met een ringsleutel was er geen beweging in te krijgen. althans niet zonder dat de poelie in de houten klem van de workmate begon mee te draaien. Echter met mijn recent aangeschafte electrische slagmoersleutel was hij hoppa zo los! Echt een aanrader als je niet over perslucht beschikt, zie foto, 70 GBP in de UK.

De oude Lucas 'prince of darkness' dynamo was inderdaad kapot, met de nieuwe (geen Lucas maar wel Engels) laadt hij weer als een zonnetje. Extra 4e stekkertje aangesloten met een draad naar het startmotor relais. Dat zat zo standaard in de kabelboom. Laadspanning op de accu was tegen de 14 Volt dus keurig. Ik zal nog wel eens proberen het zonder dat 4e stekkertje te doen. dan zou de spanning op de accu moeten stijgen naar te hoge waarden. Maar omdat de accu dat niet leuk vindt, nog maar even niet geprobeerd.
Bijlagen
photo2 klein.jpg

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2013, 22:19

als de spanning niet TE hoog wordt (dus max rond de 15 ofzo komt)dat een minuutje duurt heeft de accu daar niet echt last van
gone

Terug naar “Techniek”