Flikkerend laadstroomlampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arthur 110

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 13:47

VeeTee schreef:
Arthur 110 schreef: Alleen waaron zou het lampje gaan branden als de accu 'zweeft', dat zie ik niet zo snel...

Contact aan, motor uit: op de ene kant van het lampje staat de accuspanning, de andere kant van het lampje is via de dynamo met massa verbonden -> spanningsverschil -> het lampje brand. Start de motor, dynamo gaat spanning leveren, op die andere klant van het lampje staat nu ook spanning -> geen spanningsverschil -> lampje gaat uit.
Als er nu een slechte massa (grote weerstand) is in het circuit, staat er op de ene kant van het lampje een andere spanning dan aan de andere kant van het lampje -> gevolg: lampje brandt flauwtjes of flikkert.

Bij een slechte verbinding in de B+ draad kan ik je volgen, maar als b.v. de massa van de accu los ligt niet...

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 20 Okt 2013, 15:08

Goed, ik zal het proberen uit te leggen, heb je tekening maar even gemodificeerd ;)
Als de dynamo een slechte massa-verbinding heeft, slecht contact met massa met een hoge weerstand, staand daar een spanningsvol over, bijvoorbeeld 2 V. Dan staat er tussen de "echte" massa en het lampje nog maar 10 V. Als de accu zelf wel goed aan massa ligt, staat er tussen die kant van het lampje en massa wel 12 V. Over het lampje zelf staat dus een spanningsval van 2 V, waardoor het zachtjes oplicht.
spanningsval.jpg

Als de accu min pool helemaal los ligt van massa, brand het lampje natuurlijk niet, maar dan doet ook niets het meer...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 16:52

VeeTee schreef:Goed, ik zal het proberen uit te leggen, heb je tekening maar even gemodificeerd ;)
Als de dynamo een slechte massa-verbinding heeft, slecht contact met massa met een hoge weerstand, staand daar een spanningsvol over, bijvoorbeeld 2 V. Dan staat er tussen de "echte" massa en het lampje nog maar 10 V. Als de accu zelf wel goed aan massa ligt, staat er tussen die kant van het lampje en massa wel 12 V. Over het lampje zelf staat dus een spanningsval van 2 V, waardoor het zachtjes oplicht.
spanningsval.jpg

Als de accu min pool helemaal los ligt van massa, brand het lampje natuurlijk niet, maar dan doet ook niets het meer...

Ja, die kan ik ook volgen. Nou ja meten is weten, als de nieuwe dynamo straks dezelfde verschijnselen gaat geven als de oude dan moeten we de multimeter maar eens uit de kast halen ;)

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 20 Okt 2013, 17:01

Arthur 110 schreef:Nou ja meten is weten, als de nieuwe dynamo straks dezelfde verschijnselen gaat geven als de oude dan moeten we de multimeter maar eens uit de kast halen ;)

Dat is meestal het eerste wat ik doe... :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 17:42

VeeTee schreef:
Arthur 110 schreef:Nou ja meten is weten, als de nieuwe dynamo straks dezelfde verschijnselen gaat geven als de oude dan moeten we de multimeter maar eens uit de kast halen ;)

Iets te snel gehandeld inderdaad, maar ja, toen dacht ik nog 'met meten gaat de tijd versleten' ;)

Nou maar duimen dat ik de nieuwe dynamo niet voor niets heb gekocht...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2013, 18:03

Arthur 110 schreef:
VeeTee schreef:

Iets te snel gehandeld inderdaad, maar ja, toen dacht ik nog 'met meten gaat de tijd versleten' ;)

Nou maar duimen dat ik de nieuwe dynamo niet voor niets heb gekocht...

Tja, mij lijkt dat je beter "meten is weten" en "met goed meten is nooit tijd versleten" kan aanhouden.

Ik heb ooit een ruildynamo laten overkomen (gelukkig op kosten van de ANWB) en die ruildynamo bleek nog dooier als de dynamo met kuren waarvoor deze ruiler in de plaats gedacht was ... was dus bijna een gevalletje "van ruilen komt huilen". Gelukkig was ik ver weg maar tegelijk in de tuin van mijn broertje en had dus genoeg sleutelhulp en alle mogelijkheden de dynamo door te meten.

Groeten MarcS

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 22 Okt 2013, 22:46

Ik heb de Dynamo binnen en inderdaad naast de 3 aansluitingen in 1 stekker (2 x dikke draad bruin, 1 x dun bruin) lijkt er nog een vierde losse connector te zijn; zou dat dan de externe spanningsvoeler ('battery sensed', zie http://www.johncraddockltd.co.uk/land-r ... ed-v8.html) zijn?
Bijlagen
photoklein.jpg

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2013, 10:53

zou goed kunnen, Heb geen idee wat er nu allemaal op je dynamo aangesloten is, en of deze zoveel anders is dan je defecte dynamo.... maar dat hele battery sensed is in normale situaties nogal overbodig bij een dynamo met ingebouwde regelaar.
Als je kabels tussen dynamo en accu niet te dun zijn dan is de spanning aan de B+ aan de dynamo gelijk aan de spanning aan de pluspool en is een extra draad van accu naar dat sensed aansluitinkje dus nogal overbodig.
Battery sensed wordt weleens gebruikt om de verliezen over een diodebrug als accuscheiding te compenseren. Bij gebruik van een diodebrug als accuscheiding is de accuspanning 0,6 volt lager dan de dynamospanning (die 0,6 volt is de drempelspanning van de diode) waardoor de accu dus niet vol geladen kan worden. Met een Battery sensed aansluiting meet de dynamo dan dus de spanning op de accu en regelt zijn laadspanning daar op af (0,6 volt hoger dan normaal dus)
gone

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 23 Okt 2013, 20:06

Roger B. schreef:zou goed kunnen, Heb geen idee wat er nu allemaal op je dynamo aangesloten is, en of deze zoveel anders is dan je defecte dynamo.... maar dat hele battery sensed is in normale situaties nogal overbodig bij een dynamo met ingebouwde regelaar

De oude dynamo had alleen de connector met de 3 aansluitingen. De enkele connector zat wel achter het plastic kapje maar was niet aangesloten. Ik zie wel nog een extra ongebruikte connector aan de kabelboom zitten, 0 Ohm naar 12V, die zal dan wel voor de spanningscontrole zijn. Een battery sensed dynamo was ook niet mijn directe keuze, deze was redelijk goedkoop en toevallig battery sensed.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2013, 20:21

Dag Arthur,

Een sensed dynamo wordt een non-sensed dynamo als je de +12 direct aan de sense-ingang legt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”